تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

جزئیات برنامه‌های ۴ گزینه اقتصادی کابینه رئیسی

 برنامه های محرابیان، فاطمی امین، خاندوزی و اوجی درباره مالیات، خودرو، قطعی برق، یارانه انرژی و ... منتشر شد.

کابینه اقتصادی رئیسی
رویداد۲۴ برخی وزیران پیشنهادی برنامه های خود را منتشر کردند تا هدف گذاری چهار ساله خود را در صورت کسب رای اعتماد از مجلس مشخص کنند. جزئیات این برنامه به تفکیک وزیران و مقامات اقتصادی دولت به شرح زیر است:
 
اصلاحات مالیاتی و مدیریت 1500 هزار میلیارد تومان بدهی دولتی
برنامه‌هایسید احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد: افزایش شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی به میزان 50 درصد وضعیت فعلی تا 1404 از طریق پایه های مالیاتی جدید (مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت و ...) این هدف گذاری به معنای افزایش این نسبت از 5.8 درصد هم اکنون به 8.7 درصد تا پایان سال 1404 است.

اجرای کامل قانون پایانه ای فروشگاهی و سامانه های مودیان و تفکیک حساب های تجاری و غیر تجاری و ارتقای حکمرانی ریال

افزایش سهم تامین مالی داخلی بنگاه ها با پیگیری تصویب مالیات بر سود تقسیمی و همزمان کاهش نرخ مالیات بر سود شرکت ها

تلاش برای ارائه لایحه اصلاح قانون بانکداری و افزایش عدالت در دسترسی به تسهیلات در هر دو بخش خانوارها و بنگاه های دولتی

افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید با توسعه بازار بدهی

تلاش برای پیگیری کاهش قیمت گذاری در موارد غیر شکست بازار پس از مهار پایدار تورم

تکمیل بانک اطلاعات اراضی و املاک دولتی

تلاش در جهت شفافیت تمام قراردادهای بزرگ در شرکت های دولتی و شفافیت انتصابات بخش عمومی
تدوین استراتژی سالیانه مدیریت بدهی و برنامه استقراض دولت

مهم ترین آمارهای اشاره شده در برنامه: میزان بدهی دولت و شرکت های دولتی در پایان سال 99 معادل 1500 هزار میلیارد تومان است.


بیشتر بخوانید: مخالف FATF و مدافع اقتصاد مقاومتی؛ احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پیشنهادی کابینه رییسی کیست؟


وعده رشد 3 برابری تولید خودرو
اصلی ترین برنامه های سید رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی وزارت صمت را می توان ذیل سه محور: برنامه های کوتاه مدت، پروژه های تحول و برنامه رشته فعالیت ها (صنایع خاص) مشاهده کرد. بر این اساس، وی در کوتاه مدت یعنی نیمه دوم امسال، سه برنامه فوری برای تنظیم بازار، افزایش صادرات و رفع موانع تولید را ارائه کرده است. در حوزه تنظیم بازار وی قصد دارد این اقدام را با تکمیل سامانه های نظارت بر زنجیره تامین کالاها، تقویت مدیریت زنجیره تامین و اجرای طرح های ویژه تولید در صنایع خودرو، لوازم خانگی و پوشاک انجام دهد.

رشد 5 میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال دومین اقدام کوتاه مدت فاطمی امین است. سومین کار فوری وی نیز رفع محسوس موانع تولید از راه هایی نظیر تسهیل واردات مواد اولیه، واسطه ای و قطعات بخش تولید، تسهیل صادرات، رفع موانع احیای واحدهای راکد، جلوگیری از اختلال در تولید توسط اقدامات اجرایی بانک ها و دستگاه ها و نهایی سازی بسته مانع زدایی و پشتیبانی از تولید خواهد بود. وزیر پیشنهادی صمت در حوزه خودرو، وعده داده  است تا در میان مدت، تولید خودرو به 1.6 میلیون دستگاه در سال 1401 و 3 میلیون دستگاه در سال 1404  برسد، کاهش 20 درصد قیمت تمام شده خودرو تا پایان 1401 و تولید حداقل دو محصول جدید داخلی در هر سال از دیگر اقدامات پیش بینی شده توسط وی است. به این ترتیب هدف گذاری افزایش سه برابری تولید خودرو، افزایش شش برابری تولید لوازم خانگی و افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی تا سال 1404 اهداف بلندپروازانه وزیر پیشنهادی صمت است.
 
از اصلاح مکانیسم های قیمتی تا توسعه دیپلماسی انرژی 
اوجی، وزیر پیشنهادی نفت برنامه های خود را در دو بخش اقدامات فوری و راهبردی ارائه کرده است اما مهم ترین برنامه های راهبردی اوجی که به طور مفصل ذیل 11 محور آمده، به شرح زیر است:
ایجاد تنوع در روش های فروش نفت و گاز
ظرفیت سازی برای افزایش صادرات و به خصوص تجارت گاز
تعیین تکلیف اکتشاف، توسعه، تولید و نگهداشت توان تولید از میادین مشترک و نیز جذب سرمایه و تامین مالی در این میادین
حذف گازسوزی در مشعل ها
حمایت هدفمند از تولید محصولات راهبردی پتروشیمی و توسعه زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی پتروشیمی
اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از قاچاق فراورده های نفتی با توسعه سامانه های مدیریت مصرف و به خصوص به روز آوری سامانه هوشمند کارت سوخت
صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی با اعمال مجموعه ای از الگوهای قیمتی و غیر قیمتی، اصلاح نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایشی به منظور کاهش مستمر شاخص شدت انرژی کشور
شکل دهی دیپلماسی قوی و تنظیم روابط بین‌الملل در حوزه انرژی
 
هدف گیری تامین برق و آب پایدار 
محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو در شرایطی برنامه پیشنهادی خود را ارائه کرده که کمبود برق و آب و اقتصاد نابسامان این دو حامل انرژی چالش های اساسی را برای کشور به وجود آورده است. بر همین اساس، برنامه وی در حوزه برق و انرژی شامل محورهایی از جمله موارد زیر است: افزایش 20 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی، توسعه و بهینه سازی شبکه های انتقال و توزیع در راستای افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق و تامین برق پایدار، ارتقای بازدهی نیروگاه های حرارتی کشور (به حداقل 41.5 درصد)، توسعه زیرساخت های هوشمندسازی شبکه برق با نصب سالیانه 1.5 میلیون کنتور هوشمند با اولویت مشترکان پر مصرف، توسعه ارتباطات شبکه ای با کشورهای همسایه (نظیر سنکرون کردن شبکه برق ایران با روسیه و اتصال به شبکه برق کشورهای خلیج فارس از طریق کابل زیر دریا)، جایگزینی تجهیزات و لوازم پر مصرف مشترکین با محصولات کم مصرف با اولویت کولرهای گازی و آبی و لامپ های روشنایی.

محرابیان در حوزه آب و آبفا نیز در نظر دارد برنامه هایی نظیر موارد زیر را به اجرا درآورد: مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاها با رویکرد افزایش تاب آوری و پایداری و رفع کامل تنش آب شرب در شرایط مشابه سال جاری (در این  خصوص برنامه هایی نظیر افزایش ظرفیت تامین آب به میزان 700 میلیون متر مکعب در سال، مدیریت مصرف به منظور صرفه جویی 200 میلیون متر مکعب در سال، کاهش هدررفت و صرفه جویی 200 میلیون متر مکعب در سال)، تکمیل و بهره برداری از 30 سد، اصلاح ساختار اقتصاد آب و نیز تعرفه ها با توجه به هزینه تمام شده.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان