تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

دهن کجی هیات‌های عزاداری به پروتکل‌‌های بهداشتی/ پیک ششم ویروس کرونا در راه است

در سخت‌ترین روز‌های کرونایی برخی عزاداری‌ها پروتکل‌های بهداشتی ویروس کرونا زیر پا گذاشته‌اند و به آن افتخار می‌کنند؛ برخی کارشناسان سلامت خواستار دخالت علمای شیعه برای جلوگیری از برگزاری عزاداری شده‌اند.

عزاداری ماه محرم ویروس کرونا

رویداد۲۴  پیک پنجم کرونا، کشور را وارد بحران جدی کرده است، تخت‌های بیمارستانی هم دیگر جایی را برای بستری بیماران ندارند، هشدار‌ها نسبت به این وضعیت روز به روز بیشتر می‌شود. ویروس غالب در کشور دلتا است که حتی در فضای باز هم به گفته برخی از روسای بیمارستان‌ها از امکان انتقال بالایی برخوردار است. همزمان با این وضعیت ایام عزاداری ماه محرم فرا رسیده است. سال گذشته در این ایام که کشور پیک دوم کرونا را پشت سر گذاشت، اجرای مقررات سختگیرانه بهداشتی باعث برپایی صحیح مجالس عزاداری و سوگواری دهه اول محرم بود. پس از این ایام، وزارت بهداشت و دیگر مسئولان نظام سلامت کشور از برگزاری این مراسم‌ها به جز موارد معدودی ابراز رضایت کردند.

امسال وضعیت به گونه‌ای دیگر است و پیک پنجم بیماری کووید ۱۹ با غالب شدن سویه دلتای ویروس کرونا سرنوشت دیگری را برای کشور رقم زده است بر همین اساس برخی از مسئولان بهداشتی و کارشناسان نسبت به برگزاری مراسم‌های عزاداری بدون تمهیدات بهداشتی هشدار داده‌اند. برخی دیگر نیز خواهان تمهیدات دیگری علاوه بر تمهیدات فعلی شده‌اند.

با این حال وضعیت آنگونه که کارشناسان بهداشتی و مسئولان نظام سلامت می‌خواهند نیست. تصاویر منتشر شده در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی عملا نشان از دهن‌کجی برخی از هیات‌ها و عزدارانی است که گویا از یاد برده‌اند روزانه هزاران نفر به دلیل عدم رعایت برخی دیگر به سخت‌ترین بیماری قرن مبتلا شده و روزی صد‌ها نفر جان می‌بازند.

چندی قبل وزیر بهداشت به عنوان تولیت سلامت خواهان توجه عزاداران حسینی به وضعیت کنونی کرونا شد، در این میان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌ها تأکید کرد و حتی سامانه‌ای نیز در این سازمان برای گزارش‌دهی هیئت‌های متخلف راه‌اندازی شد، اما با توجه به تصاویر منتشر شده گویی گوش متخلف‌ها چندان به پروتکل‌ها بدهکار نیست و حتی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز تنها به نرمی از آن‌ها گلایه کرد.

هشدار اپیدمیولوژیست‌ها به عدم رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا

به گزارش جامعه ۲۴  گروهی از اپیدمیولوژیست‌ها در نامه‌ای سرگشاده با هشدار در مورد وضعیت کنونی بیماری کرونا و گسترش سوش دلتای این ویروس، خواهان عزاداری خانواده‌ها در خانه‌های خود شدند. آن‌ها علت وضع موجود را متاثر از شرایط ویروس جهش‌یافته، اقدامات نامناسب مدیریتی همه مجموعه‌های مرتبط، حضور بی‌محابای مردم در مهمانی‌ها، عروسی‌ها، مجالس عزا و جلسات مختلف و همچنین انجام سفر در هفته‌ها و ماه‌های اخیر دانستند و تاکید کردند: رعایت پایین شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این مدت، موجب تشدید وضعیت انتقال ویروس در بین افراد و خوشه‌های بیماران شده است و در حال حاضر در وضعیت بسیار نامناسب انتقال ویروس در جامعه هستیم. متاسفانه تقریبا همه استان‌های کشور در این شرایط بسیار بد قرار دارند و هنوز کاهش تعداد بیماران بستری از نقطه اوج در هیچ استانی (بجز سیستان و بلوچستان) دیده نمی‌شود.

به گفته این متخصصان سلامت در شرایطی که کمتر از ۵ درصد کشور (۴ میلیون نفر) واکسن نوبت دوم را تزریق کرده‌اند و در مورد گروهی از این افراد نیز دو هفته بعد از تزریق دوم که برای رسیدن به حد ایمنی مطلوب لازم می‌باشد، نرسیده است، همچنان باید همه ارکان حاکمیت و مردم بر اصول مداخلات غیردارویی تاکید نموده و آن‌ها را رعایت کنند؛ یعنی با استفاده از ماسک، عدم حضور در جمع در فضای بسته، رعایت فاصله دو متری در فضای باز و رعایت بهداشت فردی (شستشوی منظم دست‌ها)، شرایط انتقال ویروس در بین افراد و خوشه‌های بیماران و جامعه را تغییر دهند.

این متخصصان بیماری‌های همه گیر در پایان نامه خود تأکید کردند: «همه ما با ایام سوگواری و عزاداری و گرامیداشت قیام عظیم کربلا و حضرت سید الشهدا (ع) و یارانش روبرو هستیم. چه کنیم تا هم عزاداری‌ها انجام شود و هم به واسطه گسترش بیماری که می‌تواند منجر به مرگ بیشتر و یک فاجعه انسانی شود، مدیون حق الناس نشویم؟ همه باید باور کنیم که شرایط انتقال ویروسی که در حال حاضر در کشور در گردش است با ماه‌های قبل متفاوت است.

در حال حاضر افرادی که به ویروس آلوده هستند و شاید خود آن‌ها نیز از آن اطلاعی نداشته باشند، با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با سرعت بسیار بالا و در زمانی کوتاه موجب انتقال ویروس می‌شوند. متاسفانه این سرایت‌پذیری بالا حتی در فضای باز نیز روی می‌دهد. این ویروس به سرعت منتقل می‌شود و ما نیز می‌توانیم آن را به سرعت به سایر افراد منتقل کنیم و در بین مبتلایان جدید، تعدادی به علت شدت عوارض بیماری مجبور به بستری در بیمارستان شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند. همه این‌ها جدای از بار شدیدی است که به بیمارستان‌های کشور وارد شده و حتی خدمات به بیماران تصادفی، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها و سایر بیماران نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

وضعیت فوق بحرانی استان‌ها نیاز به جهت دادن شور حسینی مومنان به سمت کنترل اپیدمی است. امسال نیازمند این هستیم که رسالت هیئت‌های مذهبی در مسیر کمک به قطع زنجیره کرونا تعریف شود. نذورات و مواد غذایی هیئت‌ها برای کمک مومنانه به خانواده‌های کم بضاعت و آسیب دیده از کرونا و مستضعفین اختصاص یابد. جوانان وارد عرصه کمک به کنترل اپیدمی شوند و نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها در قالب امر به این معروف، به کارشناسان بهداشتی و نیرو‌های بسیجی کمک کنند. بیمارستان‌ها نیاز به کمک دارند و کمک‌های انسانی، مادی و معنوی عزاداران حسینی می‌تواند معطوف به کمک به این مراکز درمانی هم باشد».

لزوم دخالت مراجع برای جلوگیری از برگزاری مراسم عزاداری

روز شنبه عباس آقا زاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای سرگشاده از علمای شیعه و مراجع تقلید درخواست کرده که با صدور فتوا و اعلامیه‌های هشدار دهنده در این مقطع حیاتی، مانع از بروز مرگ و میر افزون‌تر و مرگ بیشتر ایرانیان پس از برگزاری احتمالی مراسم عزاداری با روش‌های معمول و همیشگی شوند. با این امید که با اعمال محدودیت در شرایط بحرانی امروز، مردم از تلفات مصون بمانند و سال بعد بتوانند در مراسم پرشور خود شرکت کنند. همچنین در این نامه آمده است که از عموم مردم ایران بار دیگر تقاضا می‌کنیم که با مقررات و دستورالعمل‌های شرایط فوق‌العاده، همکاری و مساعدت به عمل آورند و از دولت جدید و مسئولان بهداشتی و درمانی مملکت نیز تقاضا داریم تا هشدار و اخطار صاحبان فرآیند (جامعه پزشکی) را جدی تلقی کرده و توجه کافی به آن مبذول کنند.


بیشتر بخوانید: ۲۰ روز بعد از محرم پیک ششم کرونا شروع می‌شود/ فاصله‌گذاری در محرم تنها جلوی دوربین رعایت می‌شود


گسترش رپید تست‌ها در مبادی هیات‌ها

از سوی دیگر محسن فتحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز راه حال پیشگیری از بروز پیک بعدی بیماری پس از مراسم‌های سوگواری را شناسایی عزاداران مبتلا به کرونا از طریق رپید تست‌ها دانست و در این رابطه اظهار کرد: نمی‌توان مراسم‌های سوگواری را برگزار نکرد، اما می‌توان در ورودی هیئت‌ها و مساجد از وارد شدن افراد دارای پی‌سی‌آر مثبت جلوگیری کرده و کسانی را هم که تست منفی دارند به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه ورود داد. این موارد را باید مدنظر قرار داد تا موارد مثبت به حداقل ممکن برسد.

هیات‌هایی که بخشی از مبارزه با ویروس کرونا شدند

با وجود این پروتکل‌شکنی‌ها برخی از هیات‌های عزاداری نیز اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه فعالیتی نخواهند داشت و شور حسینی را در روز‌هایی که بیماری کرونا در حال گسترش است به شعور حسینی تبدیل می‌کنند. هیئت‌های عزاداری شهر یزد و بازار تبریز از جمله این هیات‌ها بودند حتی برخی از مداحان با سابقه مانند حاج حسین فخری و حاج غلام کویتی‌پور نیز اعلام کرده‌اند امسال هیچ نوحه خوانی و مداحی در هیچ مجلسی نخواهند داشت و برخی دیگر نیز تنها بر رعایت پروتکل‌ها تأکید کرده‌اند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
3
0
پاساژگردی و پارک گردی و شمال رفتن و مهمونی رفتن و عروسی گرفتن و پارتی رفتن مشکل نداره محرم مشکل داره عجب سقوط افغانستانم کار ماست . اب شدن یخ های قطبم کار ماست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان