تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

افغانستان مدرن در زمان های قدیم

کشور افغانستان بیش از سه دهه است که درگیر جنگ داخلی و نا امنی است، اما در دوران شوروی سابق و قبل از آن این کشور آباد بوده و کاملا فضای یک کشور مدرن را داشته است. در حالی که تاریخ معاصر افغانستان پر است از جنگ و نا آرامی و کودتا و مردم این کشور دهه‌هاست به دنبال امنیت و ثبات نسبی هستند، مورخان دوران پایانی محمدظاهر شاه را زمان ثبات در این کشور می‌دانند.

افغانستان مدرن در زمان های قدیمدو دانشجوی پزشکی دانشگاه کابل (سمت چپ) با استاد خود (سمت راست) گفتگو می کنند. 1969

رویداد۲۴ از تاریخ ۱۷۴۷ میلادی که پس از مرگ نادرشاه افشار، احمدخان سدوزایی خود را حاکم افغانستان کرد تا زمان استقلال افغانستان در سال ۱۹۱۹ میلادی، این کشور به زیر سلطه دو امپراطوری آن دوران یعنی بریتانیا و روسیه در آمده بود.

اما یک دوره کوتاه‌مدت که به نام دهه دموکراسی نامیده می‌شود در این کشور در ده سال پایانی دوره پادشاهی محمد ظاهرشاه ثبات و تلاش برای آنچه “مدرنیزاسیون” خوانده می‌شود به وجود آمد که با کودتای سال ۱۳۵۲ داوود خان به پایان رسید.

افغانستان مدرن در زمان های قدیمدانشجویان دانشگاه کابل در سال های 1980

محمد ظاهر پس از ترور پدرش توسط نوجوان افغان در ۱۹ سالگی به حکومت رسید و دوره فرمانروایی وی بر افغانستان از ۱۹۳۳ تا کودتای داوودخان دوره آرامش و ثبات و امنیت نسبی در این کشور بود. این کشور حتی در جنگ جهانی دوم نیز اعلام بی طرفی کرد.

ظاهرشاه در سال ۱۹۶۴، قانون اساسی جدید کشور را انتشار داد که بعد‌ها و در سال ۲۰۰۱ میلادی با سقوط طالبان و بازگشت آرامش به افغانستان به عنوان قانون اساسی موقت (با حذف مواد مربوط به سلطنت) پذیرفته شد.

واژهٔ افغان که هم‌معنی قوم پشتو بوده‌است برای نخستین بار در سال ۱۹۶۴ و در قانون اساسی تصویبی محمد ظاهرشاه با تعریفی جدید و به معنی همهٔ افراد شهروند کشور افغانستان به‌کار رفت. ظاهرشاه به قصد مدرنیزه کردن افغانستان به اصلاحات سیاسی و اقتصادی، تأسیس سیستم قانونگذاری دموکراتیک، ترویج نظام آموزش و پرورش مدرن، تأسیس دانشگاه‌ها و آموزش برای زنان اقدام کرد.

افغانستان مدرن در زمان های قدیمدانشجویان دانشگاه کابل در سال های 1980

اما در سال ۱۹۷۳ میلادی زمانی که ظاهرشاه برای عمل جراحی به رم رفته بود عموزاده وی، سردار محمد داود خان که در سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۳ صدر اعظم یا نخست وزیر شاه بود با انجام کودتای سفید، شاه را از قدرت خلع کرد و با پایان دادن به نظام شاهی در افغانستان نظام جمهوری اعلام کرد.


بیشتر بخوانید: عکس‌های تاریخی افغانستان/ زمانی که خبری از جنگ نبود


دویچه وله به تازگی عکس‌هایی از آرشیو گتی ایمیج و خبرگزاری فرانسه گردآوری کرده است که مربوط به همین دوران کوتاه است. در تصاویر روز عکس‌هایی از افغانستان مدرن در زمان‌های قدیم را ببینید.

افغانستان مدرن در زمان های قدیم
دانش‌آموزان افغان در سال 1980
افغانستان مدرن در زمان های قدیم
ظاهر مردم کوچه و بازار در افغانستان در سال 1980
افغانستان مدرن در زمان های قدیم
کارخانه تولید کامیون های روسی در کابل
افغانستان مدرن در زمان های قدیم
کارگران افغان مشغول کار در یک معدن زغالسنگ در شمال ولایت بغلان
افغانستان مدرن در زمان های قدیم
کلاس های درس دانشگاه در کابل
افغانستان مدرن در زمان های قدیم
دختران دانشجوی دانشگاه پلی‌تکنیک کابل در سال 1975
افغانستان مدرن در زمان های قدیم
کلاس های درس دانشگاه در کابل
افغانستان مدرن در زمان های قدیم
زنان جوان مقابل فرودگاه کابل در سال 1967
افغانستان مدرن در زمان های قدیم
دو زن جوان افغان مقابل ساختمان رادیو کابل در سال 1962

منبع: gettyimages

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ضیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
3
5
قشنگ مشخصه مدرن بودن از دیدگاه نویسنده یعنی بی حجابی= تفکر اعلی حضرت همایونی رضا شاه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
1
1
ظاهر شاه؛اسم قومشو گذاشته بود رو یک کشور با ملیتهای واقوام متفاوت؛یکی از دلایل که افغانی ها واقوام دیگر این کشور با هم متحد نیستن همین زیاده خواهی قوم پشتون هست؛ بعد انتظار دارن این شهروندان بیان برا این کشور بیان در مقابل مهاجمان دفاع کنن؛خب معلومه کسی که احساس کنه حق وحقوقی از ان کشور نداره برای کشورش نمیجنگه؛ اما برا دین وقوم وقبیله اش بهتر میجنگه؛نمونه اش در زمان جنگ مجاهدین با ارتش شوروی یا با طالبان بعد از رفتن مجاهدین دیدیم.حالا بماند که انواع فساد بخاطر تحصیل در مکتب خانه ها ونبود جامعه مدنی قدرتمند و...باعث وجود چنین شرایطی میشود. پانفارسها هم اگه زورشون میرسید اسم ایرانو میذاشتن فارسستان اینقدر وقیحن!
نظرات شما
پیشخوان