تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
طیبه سیاوشی در گفتگو با رویداد۲۴:

وزیر پیشنهادی ارشاد ابتدا چند تئاتر ببیند بعد درباره آن صحبت کند/ برنامه جای دیگری نوشته شده و اسماعیلی صرفا برای دفاع کردن از آن آمده است

طیبه سیاوشی نماینده مجلس دهم درباره برنامه پیشنهادی محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: برنامه وزیر پیشنهادی در جای دیگری نوشته شده است و او صرفا برای دفاع کردن از این برنامه آمده است زیرا این برنامه‌ها، برنامه‌های کسی نیست که به این حوزه آگاه باشد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی دولت رئیسی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ۸۳ صفحه‌ای که منتشر کرده که در آن راهکارهای خود را برای بهبود فرهنگ کشور توضیح داده است. این برنامه، برنامه تراز مجلس یازدهم و مورد علاقه آنهاست، برنامه‌ای که در آن به شدت از وضعیت سینما و هنر و موسیقی کشور انتقاد شده است.

اسماعیلی در بخشی از برنامه‌های خود نوشته «عدم برنامه‌ریزی صحیح برای اکران فیلم در خارج از کشور، بدسلیقگی در شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش، تولید فیلم‌های ضدارزش، غیر انقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد، عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد در برابر فعالیت محکومین امنیتی و چهره‌های سینمایی همسو با اهداف دشمنان، اثرگذاری زیاد جشنواره‌های خارجی بر تولیدات سینمایی داخلی، اعطای کمک‌های مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی و همچنین اعطای کمک‌های مالی به خانه سینما که فاقد وجاهت قانونی بوده و معدل فعالیت‌های آن در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی دیده می‌شود، عدم نظارت و رهاسازی ارائه کنندگان فیلم و سریال‌های خارجی (VOD)، عدم برخورد با رفتار‌های ساختارشکنانه برخی مدیران، وجود سرمایه‌گذاری مشکوک در تولیدات سینمایی، کارگردان محوری در تولیدات سینمایی، عدم بازپرداخت وام و تسهیلات اعطایی به تولید کنندگان سینمایی، وابستگی مالی سینمای کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناکارآمد بودن قانون کپی رایت، وجود نگاه‌های سیاسی و بعضاً مخالف آرمان‌های انقلاب در جشنواره فجر.»

«عدم حضور هنرمندان متعهد و انقلابی در شورا‌های موسیقی، اعطای مجوز فعالیت به هنرمندان ایرانی ضدارزش ساکن خارج از کشور، غالب شدن شبکه فاسدی از تهیه کنندگان بر موسیقی کشور، وجاهت قانونی نداشتن خانه سینما و...» نیز بخشی دیگر از انتقادات اسماعیلی به وضعیت فعلی فرهنگ کشور است.

با اعلام برنامه‌های اسماعیلی، موجی از نگرانی و ترس بر اهالی فرهنگ و هنر کشور غالب شد و بسیاری از هنرمندان با اعلام نگرانی از این وضعیت، خواهان عدم رای اعتماد به این وزیر پیشنهادی شدند. هنرمندان معتقدند وضعیت کنونی آن‌ها مناسب نیست و سلطه این نوع تفکر بر آنها، می‌تواند نابودی این بخش از کشور به همراه داشته باشد. او دانش آموخته علوم سیاسی است و در سوابق خود سردبیری چند نشریه فرهنگی و اجتماعی و مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما را دارد. عدم هماهنگی حوزه کاری با وزارت فرهنگ و ارشاد، باعث انتقاد بیشتر صاحب نظران این حوزه شده است.

برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ البته از این جهت مورد توجه قرار گرفته که به گفته برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، کپی یک پایان‌نامه دانشگاهی است. مثلا در بخش نمایش‌ها، موضوع مورد بررسی سال ۱۳۹۳ بوده، اما سرفصل آن سال ۱۴۰۰ ذکر شده است. گاف این بخش آنجاست که سال ۱۴۰۰ به خاطر بحران کرونا هیچ نمایشی اجرا نشده و تئاتر‌ها تعطیل بوده‌اند بنابراین کسانی که آن را کپی کرده‌اند حتی به خود زحمت نداده‌اند عدد سال‌ها را درست کنند.


بیشتر بخوانید: محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی ارشاد دولت رئیسی کیست؟


برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد

وزیر پیشنهادی ارشاد ابتدا چند تئاتر ببیند بعد درباره آن صحبت کند

طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده سابق مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم درباره برنامه پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد با رویداد‌۲۴ گفتگو کرده است. او میگوید: آن چیزی که می توان درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد گفت این است که، متاسفانه وزیر ارشاد به نوعی برنامه‌هایش را ارائه داده است که توجهی به اصناف مختلف خصوصا صنف هنری نداشته است، به طوری که اهالی هنر پیشنهاد داده‌اند این وزیر پیشنهادی تئاتر و چند برنامه را در ابتدا ببیند و بعد درباره تئاتر و هنر نمایشی صحبت و قضاوت کند؛ همچنین در خصوص موسیقی و سینما هم این موضوع صدق می‌کند. در همان ابتدا اینکه برخورد سلبی صورت بگیرد و خانه سینما را زیر سوال ببرند، بسیار کار نسنجیده است، آنهم برای فردی که بعنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است.

برخورد‌ نظامی در حوزه فرهنگی جوابگو نیست

وی ادامه داد: بهتر است با یک برنامه همه جانبه و موضوع محور و تاییدنگر، به این حوزه ورود پیدا می‌کردند. نه اینکه با برخورد‌های سلبی آنهم در حوزه موسیقی، سینما و تئاتر ورود کنند. او گفته که ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیراسلامی بوده و ۶۱ فیلم نشان دهنده تصویر زن بی حیا! چطور ممکن است او دستاورد‌هایی که در همین نظام وجود داشته را اینطور مورد تخریب قرار دهد؟ برخورد‌های نظامی در حوزه فرهنگی به هیچ عنوان جوابگو نیست.

این فعال سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، با وجود مخالفت‌هایی که صورت می‌گرفت، اما وزرای پیشنهادی برنامه‌های مثبتی را برای حوزه فرهنگ ارائه می‌کردند، وعده‌هایی می دادند که ممکن است اجرایی نشده باشد، اما با دید مثبت و همراه و کمک کننده وارد شدند.

سیاوشی می‌گوید: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد نمی‌تواند به گونه‌ای رفتار کند که هم رای اعتماد نمایندگان را بگیرد و از سوی دیگر خشم و انزجار اهالی هنر را به همراه داشته باشد. وزیر پیشنهادی باید برنامه‌ای را طراحی کند که بتواند همه اهالی هنر که جمع متکثری هم هستند را گرد هم بیاورد. آن چیزی که اهمیت دارد، این است هنر و فرهنگ ایرانی حفظ شود. همانطور که اصناف هنری اشاره کردند که مگر شما جشنواره فجر، یا درخشیدن اهالی هنر در عرصه داخلی و بین المللی را ندیدید؟ به هر حال تلاش هنرمندان طی ۴ دهه اخیر جز خدمت به هنر ایرانی نبوده است که بخواهند تخریب کنند. از انصاف و عدالت به دور است که بخواهید این عرصه را اینگونه به دست بیاورید. باید دستاوردهای اصناف که بعضا با دست خالی موفقیت‌های بسیاری کسب کردند، قدر دانسته شود، نه اینکه تخریب شود.

او در ادامه می گوید: بحث دیگری که بسیار مهم است و در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ندیدم، لایحه مالکیت فکری است که سال‌ها است به دلیل اختلافات صدا و سیما و سایر نهاد‌ها با کانون‌های صنفی،تاکنون به نتیجه نرسیده است. این لایحه نیازمند حمایت و پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد است تا به تصویب برسد، اما من این را در برنامه وزیر پیشنهادی ندیدم.

برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد جای دیگری نوشته شده و او صرفا برای دفاع کردن آمده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنامه وزیر پیشنهادی در جای دیگری نوشته شده است و او صرفا برای دفاع کردن از این برنامه آمده است، گفت: این برنامه‌ها، برنامه‌های کسی نیست که به این حوزه واقف و آگاه باشد. این وزارت فرهنگ، وزارت فرهنگ همین نظام است چگونه می‌خواهید آن را تخریب کنید؟ چه چیزی را می‌خواهید به جای آن بنا کنید؟ متاسفانه به نظر می‌رسد این حوزه قرار است جای عده‌ای خاص باشد که دیدگاه‌های متفاوت در آن جایی ندارند.

سیاوشی شاه عنایتی گفت: در این شرایط بحرانی کرونا و تنهایی انسان‌ها، که عرصه هنری می‌تواند آرامبخش آلام انسانی باشد، چنین بر طبل مخالفت با تاکید بر مسائل جنسیتی کوبیدن صرفا یادآور زندگی تلخ کنونی کشور همسایه است. این برنامه‌ها چنگ انداختن به صورت هنر و فرهنگ این سرزمین است یا چنگ و دندان نشان دادند به هنرمندان و اهالی فرهنگ؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
دانشجوی دانشگاه تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
0
6
این آقا با زد و بند و بدون توان علمی و پژوهشی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران شد، دارای سواد بسیار پایین در رشته خودش است، آن وقت چطور آقای رئیسی او را برای وزارت فرهنگ انتخاب کرده است؟!! بنده علی رغم اینکه بسیاری از هم کلاسی هایم در دانشگاه تهران رأی ندادند اما به رئیسی رأی دادم به امید اینکه یک دولت کارشناسی سر کار بیاید، اکنون همان همکلاسی ها بنده را با انتخاب اسماعیلی بعنوان وزیر فرهنگ توسط آقای رئیسی سرزنش می کنند!! به هر حال ما اگر وزرای دیگر را نشناسیم، اسماعیلی را که می شناسیم!! امیدوارم آقای رئیسی یک ناامیدی دیگر مانند یأس و ناامیدی دولت به اصطلاح تدبیر و امید ایجاد نکنند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
1
0
آب رو بریز همون جاییت که می سوزه
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
2
0
بسوزید اصلاح طلبان
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
0
2
این اقا اگه امکانشو داشته باشه سالنهای سینما وتیاتر رو تعطیل میکنه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان