تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی ارشاد دولت رئیسی کیست؟

محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی ارشاد دولت رئیسی از گزینه‌های اصولگرایی است که خود را در حوزه فرهنگ و اجتماع صاحب سبک می‌دانند. اگرچه قامت او در اندازه وزارتخانه نیست اما همین اعتماد به نفس آنها کافی است تا به شکل آزمون و خطا هر بلایی بر سر فرهنگ این مملکت بیاورند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد

رویداد۲۴ فهرست کابینه ابراهیم رئیسی، حاصل لابی‌های چند گروه سیاسی اصولگراست. اما در میان مردان کابینه، چند نفر هستند که از حلقه حواریون ابراهیم رئیسی هستند و اگر هر کسی جز رئیسی در این مقام قرار گرفته بود، بعید بود حتی به عنوان معاونان وزیر یا مدیر کل یک استان معرفی شوند؛ افرادی که سالهاست در کنار ابراهیم رئیسی حضور دارند و اعتماد او را به طور کامل به دست آورده‌اند و چه بسا در آینده سیاسی ایران هم در مسئولیت‌های کلیدی قرار بگیرند. یکی از این افراد، محمدمهدی اسماعیلی است.

محمدمهدی اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ در کبودرآهنگ همدان است. وی از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است؛ به این ترتیب اگر او به عنوان وزیر ارشاد دولت رئیسی انتخاب شود، به همراه محمدعلی زلفی گل وزیر علوم دو همدانی کابینه خواهند بود.

اسماعیلی در دولت دهم به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به‌کار گرفته شد؛ او عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در زمان وزارت صفارهرندی نیز بوده است.

با پایان کار دولت احمدی نژاد، اسماعیلی به رئیسی نزدیک شد. در زمان تولیت رئیسی در آستان قدس، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس فعالیت‌های فرهنگی خود را ادامه داد. با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوۀ قضائیه، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه و همچنین نمایندۀ او در صداوسیما معرفی شد.

او تا چند روز پیش معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود. استادیاری گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو گروه علوم سیاسی پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران، مسئول محتوایی طرح دانش‌افزایی اساتید دانشگاه‌ها در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، مدیر کارگروه اندیشه سیاسی و انقلاب اسلامی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، جانشین بسیج اساتید دانشگاه تهران، رییس گروه مطالعات سیاسی، حقوقی و امنیتی موسسه تمدن پژوهی ایران اسلامی و عضو شورای طرح و برنامه شبکه تهران سیما از اشتغالات فعلی اسماعیلی است.


بیشتر بخوانید: زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم؛ حامی سرسخت پولی شدن دانشگاه‌ها و نخبه حامی احمدی نژاد!


خبرگزاری فارس نوشته ‏ «تسلط بر منظومه فکری فرهنگی و سیاسی مقام معظم رهبری او را به چهره‌ای آشنا در هم‌اندیشی‌ها و همایش‌های فرهنگی جبهۀ انقلاب و همچنین در بین استادان دانشگاه‌های مختلف کشور تبدیل کرده است. به‌طوری که با طراحی و برگزاری بیش از ۷۰ دوره کارگاه‌های دانش‌افزایی برای استادان دانشگاه‌های مختلف کشور در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در طول این سال‌ها و در جمع‌های مختلف جوانان از جمله در اردوها، نشست‌ها و همایش‌های دانشگاه‌ها، با بیش از صد‌ها مقالۀ علمی و سخنرانی‌های مختلف نقش بسزایی در تبیین مبانی گفتمان فرهنگی، فکری و سیاسی انقلاب اسلامی، حضرت امام ره و مقام معظم رهبری داشته است.»

به گزارش رویداد‌۲۴ افرادی که اسماعیلی را از نزدیک می‌شناسند می‌گویند او ظرفیت و برش کافی برای نشستن روی صندلی وزارت ارشاد را ندارد؛ چه آنکه عمدتا در نهادهای انتصابی مشغول به کار بوده که هیچگاه خروجی و بازده آنها معلوم نبوده و صرفا بودجه‌بگیر هستند.

اسماعیلی معتقد است بهترین گزینه معرفی شده بوده است: «ابتکار خوبی توسط آیت‌الله رئیسی در انتخاب اعضای کابینه صورت گرفته و آن، معرفی سایتی بود که افراد می‌توانستند شخصیت‌های شاخص را که دارای ویژگی هستند برای تصدی مسئولیت‌های مهم دولت معرفی کنند. این سایت بلافاصله بالا آمد و یکی از کار‌های اصلی ما در کمیته فرهنگی این بود افراد معرفی شده از سوی شخصیت‌های مختلف را بدون استثنا در هر کارگروه بررسی کنیم. مثلاً برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سایت بیش از ۱۴۰ نفر معرفی شدند، ۱۳۰ نفر هم برای وزارت گردشگری و ۹۶ نفر برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شده بودند. پس از آن کمیته‌های تخصصی تشکیل شد تا رزومه افراد بررسی شود. همه اسامی یک به یک بررسی شدند و به راحتی، افراد معرفی شده کنار گذاشته نشدند. این فرایند عالمانه و منطقی و مبتنی بر هم‌اندیشی، حفظ منافع کشور و با توجه به تجارب در کنار جوانگرایی بود که همه در افراد مدنظر قرار می‌گرفت.»

به جز اسماعیلی چند گزینه دیگر نیز از تیم آستان قدس ابراهیم رئیسی هستند؛ از جمله فاطمی امین و حسین باغگلی که اتفاقا همه آنها جزو ضعیف‌ترین چهره‌های معرفی شده هستند. اسماعیلی تا کنون در جلساتی در حد وزارتخانه حضور نداشته و حسین باغگلی هم در خوشبینانه‌ترین حالت مدیر چند مدرسه بوده است. البته ظاهرا تمام این مسائل برای مجلس یازدهم دغدغه نیست و احتمالا تمام وزاری پیشنهادی رای اعتماد بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان