تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بورس امروز اول شهریور

دیروز بازار سهام با روندی صعودی به کار خود پایان داد و شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد قرار گرفت. پیش‌بینی کارشناسان از بازار دوشنبه اول شهریور به چه صورت است؟

پیش‌بینی بورس

رویداد۲۴ درباره روند بازار امروز (دوشنبه) محمد بنیادی، کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص در حال حاضر در محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۳۵ هزار واحد قرار گرفته است. این محدوده برای شاخص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به قدرت تحرکات شاخص به نظر می‌رسد این محدوده را بشکند و به سمت بالاتر حرکت کند.

وی درباره گروه‌هایی که در بازار امروز پیش‌رو هستند گفت: به نظر می‌رسد دوشنبه لیدرهای بازار نماد فولاد، شپنا و شستا باشند. «خودرو» اگر محدوده ۲۲۰ تومان را رد کند، ریسک این نماد کاهش پیدا می‌کند. همچنین شستا در حال حاضر بر روی مقاومت هست و در محدوده ۱۴۰۰ حمایت دارد. وی افزود: فولاد هم بعد از یک اصلاح زمانی به تحرکات خود ادامه‌می‌دهد.

دنیای اقتصاد نوشت: با پایان مرداد، گرم‌ترین ماه از سال پشت سر گذاشته شد. بازار سهام نیز در این ماه معاملات داغی را تجربه کرد. شاخص کل بورس تهران در مجموع دادوستدهای مردادماه رشد ۶/ ۱۵درصدی را ثبت کرد تا با شکستن رکورد ۱۳ماهه، لقب پرسودترین ماه بورس طی این مدت را به خود اختصاص دهد. اما این تنها رکورد بورس در دومین ماه تابستان نبود. در این ماه ارزش معاملات خرد سهام با ثبت رقم حدود ۸هزار میلیارد تومان در یک روز، به بیشترین میزان در سال جاری دست یافت و صفوف خرید نیز طولانی‌تر شدند.

با وجود ثبت تمام ارقام مثبت در کارنامه پنجمین ماه سال، اما شاهد سنت‌شکنی سهامداران خرد بودیم. حقیقی‌ها که همواره با صعودی شدن روند بازار، سراسیمه به موج متقاضیان خرید سهام می‌پیوستند، در این ماه عقب نشستند. فعالیت کم‌رمق حقیقی‌ها در بورس ماحصل کسب تجربه بورس‌بازان از ۱۰ماه اصلاحی این بازار است. گویا این‌بار بازیگران خرد تصمیم گرفته‌اند هیجانی عمل نکنند و با طمانینه بیشتری وارد گردونه پرریسک سهام شوند.


بیشتر بخوانید: چشم ابراهیم رئیسی به بورس و مالیات/ رئیس جمهور چه خوابی برای اقتصاد کشور دیده است؟


همنوایی با دلار

بازار سهام پس از ۶ روز تعطیلی روز گذشته بار دیگر در معرض عرضه و تقاضای سرمایه‌گذاران قرار گرفت و به‌لطف جو صعودی حاکم بر بازار ارز با افزایش قیمت مواجه شد و نماگر اصلی این بازار به‌محدوده یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید. اینطور که به‌نظر می‌رسد پس از افتی یک میلیون واحدی و سکون نسبی در سایر بازارها با به‌کار بسته شدن مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهایی نظیر ملک و خودرو برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر راهی نمانده به‌جز آمدن به‌بورس و آزمودن بخت خود در این بازار نسبتا پیچیده. دقیقا به‌همین دلیل است که در دو‌ماه اخیر شاهد رشد تقریبا ۴۰۰ هزار واحدی میانگین وزنی قیمت‌ها در بازار سرمایه بوده‌ایم و فعلا نیز عاملی جدی را برای تغییر روند در این بازار نمی‌توان متصور بود.

آنطور که بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در طول ‌ماه‌های اخیر نشان می‌‌دهد، بازار سهام در خلال این بازه زمانی راهی طولانی را برای رسیدن به‌ثبات پیموده‌است. در حالی‌که در روزهای معاملاتی اردیبهشت و خرداد حجم و تعداد صفوف فروش حکایت از اشباع کاملا عرضه در بیش از ۷۰ درصد نمادها داشت و در این صف‌ها سهامی با ارزش چند هزار میلیارد تومانی در معرض گره معاملاتی قرار می‌گرفت، این روند رفته‌رفته متوازن شد تا جایی‌که در میانه تیر‌ماه ارزش صف‌های خرید به‌صفوف فروش نزدیک شد و در مرداد‌ماه شاهد کم‌تعداد شدن فروشندگان بودیم. بر این اساس معاملات روز یکشنبه در حالی خاتمه یافت که تنها ۴ درصد از کل نمادهای بورسی درگیر صف فروش بودند و در مقابل تعداد صفوف‌های خرید به‌۱۰۱ نماد معادل ۳۰ درصد رسید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان