تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

راز ریزش سنگین بورس در روز گذشته

بورس در سومین روز هفته دوم شهریور، یکی از سخت‌ترین روز‌های خود در سال ۱۴۰۰ را تجربه کرد به نحوی که همزمان با قرار گرفتن حدود ۷۰ درصد بازار در صف‌های فروش شاخص کل نیز حدود ۵۰ هزار واحد افت کرد.

دلیل ریزش بورس

رویداد۲۴ شاخص کل بورس دیروز 3.1 درصد معادل 49 هزار و 410 واحد افت کرد و به نیمه پایینی کانال 1.5 میلیون در سطح یک میلیون و 523 هزار واحد بازگشت. شاخص کل هم وزن نیز 2.8 درصد عقب نشست تا شاهد افت یکدست در بیشتر نمادهای بازار باشیم.علل متعددی برای ریزش بازار ذکر شده که یکی از مهم ترین آن ها نیاز بازار به اصلاح بعد از سه ماه رشد مداوم است. این موضوع هم از نظر بنیادین و هم از نظر تکنیکال مورد اتفاق کارشناسان است.

چرا که بعد از این دوره رشد، برخی نمادها وارد محدوده حبابی شدند و از نظر بنیادین ارزشمند نبودند. از نظر تکنیکال نیز محدوده 1.6 میلیون واحد یک سطح مقاومتی بسیار قوی برای بازار محسوب می شود که عبور از آن آسان به نظر نمی رسد.البته دلایل دیگری از جمله تغییر مسیر نرخ ارز و همچنین موضوع بازگشایی پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر از سوی برخی به عنوان دلیل افت بازار ذکر می شود.


بیشتر بخوانید: خریداران بورس به خط پایان رسیدند؟


در حالی که به نظر می رسد این موارد بیشتر دلایل پسینی توقف روند صعودی هستند تا دلایل پیشینی. در واقع بازار برای اصلاح و استراحت نیاز به بهانه داشت که این موارد توسط تحلیل گران مدنظر قرار گرفته است.نرخ ارز نیز از سقف اخیر خود در محدوده 28300 به محدوده 27200 تومان رسیده که نشان دهنده افت حدود 4 درصدی است.بنابراین به نظر می رسد افت شدید دیروز بیش از هر چیز در اثر نیاز بازار به اصلاح رخ داده است.

تحلیل گران تکنیکال سطح 1.5 را یک محدوده حمایتی قوی برای بازار می دانند که می تواند از ریزش بیشتر پیگیری کند. با این حال انتظار برای رشد و عبور سریع از 1.6 هم قوی نیست. بنابراین حتی اگر موج شدید فروش ها که دیروز به صورت هیجانی بر حجم آن افزوده شد، کنترل شود، انتظار قوی، تعادل بازار در محدوده 1.5 میلیون واحد است. فرض بدبینانه نیز آن است که به تبع هیجان منفی شکل گرفته و اتفاقات  جدید(افت مجدد نرخ ارز) چرخه های منفی فروش شکل بگیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان