تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰

مروری بر مهمترین اخبار هفته/ از درخواست محاکمه روحانی و احمدی نژاد تا جنجال فیلم لو رفته از زندان اوین

هفته جاری شاهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

جنجال فیلم لو رفته از زندان اوین

رویداد۲۴ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت‌ گذران خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند و با اشاره به اولویت مسائل اقتصادی، نکات و توصیه‌های مهمی را درباره «مردمی‌بودن»، «عدالت‌ورزی»‌، «فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بیان کردند.

ایشان همچنین آمریکا را در صحنه دیپلماسی، گرگی درنده و وحشی خواندند و با اشاره به اوضاع به‌شدت متأثرکننده افغانستان گفتند: جمهوری اسلامی در همه احوال طرفدار ملت مظلوم و مسلمان افغانستان است و روابط ما با دولت‌ها، به روابط و رفتار آنها با ایران بستگی دارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آغاز سخنانشان همه اعضای دولت را به قدردانی عمیق از توفیق خدمت توصیه کردند و با تشکر از اقدام سریع و به‌موقع مجلس در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابراز امیدواری کردند تشکیل دولت جدید، سرآغاز مبارکی برای ملت و کشور باشد. ایشان با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفتند: مدت خدمت آن دو بزرگوار کم بود اما در همین مدت نشان دادند که با اخلاص و قصد خدمت به میدان آمده‌اند و از روش‌های مردمی و مجاهدت‌آمیز استفاده می‌کنند که این برای همه مسئولان درس بزرگی است.

مقام معظم رهبری، شرایط کشور را دشوار خواندند اما تأکید کردند: اگر تلاش شبانه‌روزی، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر را همراه توکل و توسل به پروردگار سرمایه خود قرار دهید، قطعا بر مشکلات فائق خواهید آمد.مقام معظم رهبری افزودند: همان‌گونه که به همه مسئولان گذشته گفته‌ام، فرصت چهار سال خدمت به سرعت تمام می‌شود و نباید گذاشت حتی یک ساعت از این فرصت که متعلق به مردم و اسلام است، هدر برود.

چهره هفته؛ محمد اسلامی

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، طی حکمی محمد اسلامی را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب کرد.

محمد اسلامی متولد ۱۳۳۵ در شهر اصفهان و فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان است که وزارت راه و شهرسازی، استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را در سوابق اجرایی خود دارد.

محمد اسلامی روز دوشنبه با حضور در سازمان انرژی اتمی، فعالیت خود را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس جدید این سازمان آغاز کرد و مورد استقبال علی‌اکبر صالحی قرار گرفت.

رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تقدیر از تلاش‌های علی‌اکبر صالحی، او را شخصیتی علمی و فرهیخته و جزء سرمایه‌های ملی خواند و گفت: «سازمان انرژی اتمی ایران که از بخش‌های بسیار استراتژیک کشور است، تأثیر مهمی برای قدرت‌سازی ملی دارد».

او با بیان اینکه مردم ما برای اینکه قله‌های رفیع پیشرفت را تسخیر کنند، نیازمند فعالیت بیش از پیش سازمان‌های مؤثر و تأثیرگذار همچون سازمان انرژی اتمی به‌عنوان محرک توسعه فناوری هستند، اظهار کرد: «ما راهبرد توسعه، تعالی و تحول‌گرایی را در راستای رفع موانع و تله‌هایی که بیگانگان به بهانه هسته‌ای بر سر راه پیشرفت کشورمان ایجاد کرده‌اند، در دستور کار داریم».

اسلامی ادامه داد: «مطمئن هستم به یاری خداوند متعال و تلاش بی‌وقفه نیروهای دانشمند و ارزشمند، به‌ویژه جوانانی که در سازمان انرژی اتمی شاغل هستند، موفق می‌شویم».

همچنین در این دیدار صالحی با تقدیر از رئیس‌جمهور به دلیل انتخاب شخصیتی فرهیخته برای سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «اکنون خیال خانواده سازمان انرژی اتمی ایران مطمئن شد که مدیریت این دستگاه در دست فردی دلسوز، صاحب اخلاق و تدین و صاحب علم و تجربه است». او با اشاره به پروژه‌های در شرف اتمام سازمان انرژی اتمی از جمله ساخت بیمارستان یون‌درمانی، ابراز امیدواری کرد که این پروژه‌ها در یک سال آینده به بهره‌برداری برسند.

در این راستا آیت الله سیدحسن خمینی در تماس تلفنی با علی اکبر صالحی، از خدمات وی در دوران ریاست سازمان انرژی اتمی تقدیر کرد.

یادگار امام در این تماس، با اشاره به تلاش های دکتر صالحی در حوزه دیپلماسی و انرژی اتمی، خطاب به وی گفت: همه آگاهان امور از خدمات شما در طول سالیان متمادی اطلاع دارند و بسیار قدردانتان هستند.


بیشتربخوانید: پس‌لرزه‌های هک شدن دوربین‌های زندان اوین توسط گروه عدالت علی / مسئولیت با کیست؟

خبر مهم هفته؛ جلسه سران قوا

سید ابراهیم رئیسی عصر شنبه پس از جلسه سران سه قوه، برگزاری جلسات سران قوا را زمینه بسیار خوبی درجهت همفکری و هم اندیشی برای حل مسائل کشور، دانست و گفت: امروز در کشور مسائل مهمی از جمله مشکل کرونا را داریم که مردم از آن به شدت رنج می‌برند و حل این مشکل نیازمند همفکری و همکاری همه نهادها و دستگاه ها و به کارگیری همه ظرفیت‌های کشور است.

رئیسی مشکل اقتصادی و ثبات در بازار را دیگر مسئله مهم امروز کشور عنوان کرد و اظهار داشت: حل این مشکل خواست مردم است و برای ایجاد ثبات در بازار نیازمند همکاری همه قوا هستیم که باید همه ظرفیت‌ها در کنار ظرفیت عظیم نیروهای مردمی و مشارکت همه مردم، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و اصناف به کار گرفته شود تا بتوانیم برای ایجاد ثبات در بازار و مهار تورم به یک نقطه روشنی برسیم.

رئیس جمهور ادامه داد: مساله مهم دیگر هم مساله کسری بودجه است که با همکاری و همفکری مجلس شورای اسلامی باید دنبال شود و انشاءالله اصلاح بودجه بتواند آرامشی درکشور برقرار کند.

رئیسی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: هرگونه توسعه‌یافتگی درکشور در گرو انسجام قوا و انسجام همه نیروهای انقلاب اسلامی است و همه کسانی که دغدغه انقلاب و نظام را دارند با هر گویش و هر نگاه سیاسی امروز باید خودشان را برای نقش آفرینی در حل مسائل کشور آماده کنند.

خبر هفته؛ دیدار ابطحی با کروبی؛ درخواست محاکمه روحانی و احمدی نژاد

نصرالله پژمان‌فر نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، درباره ورود این کمیسیون به بحث ترک فعل مسئولان، گفت: در کمیسیون پرونده‌های متعددی در این زمینه تشکیل شده که برخی از آنها به دستگاه قضا برای رسیدگی بیشتر ارجاع شده و برخی نیز در حال تکمیل شدن است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ پرونده درباره این موضوع از سوی کمیسیون به قوه قضائیه ارسال شده است، ادامه داد: اولین پرونده درباره موضوع بورس و دومین پرونده درباره مداخلات ارزی از سوی برخی افراد در دولت گذشته و به ویژه آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق بود.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: پرونده دیگری در کمیسیون درخصوص بحث مسکن و ترک‌ فعل‌های که از سوی مسئولان دولت گذشته رخ داده تشکیل شده که در روزهای آینده با اتمام کارهای کارشناسی بر روی این پرونده آن را به قوه قضائیه ارجاع خواهیم داد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که برخی معتقدند ابتدا باید به پرونده احمدی نژاد رسیده شود و سپس پرونده روحانی هرچند به نظر نمی رسد رسیدگی به این پرونده ها در دستورکار باشد.

حجت السلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نمایندۀ تبریز در مجلس، در توئیتی نوشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به اندازه ۱۰ سال در قوه قضاییه پرونده ایجاد کرده و به افراد زیادی از راه‌های غیرقانونی ارز یارانه‌ای تخصیص داده شده، در حالی که کالایی نیز در قبال آن وارد نکرده‌اند. به زودی کمیته‌ای مشترک با دولت و مجلس با هدف بررسی تخلفات و فساد اقتصادی تشکیل خواهد شد.

محمدباقر قالیباف در حکمی بابک نگاهداری را با حفظ سمت ( مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس) به‌عنوان سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

پیش از این، علیرضا زاکانی عهده‌دار این مسئولیت بود که به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

محمدعلی ابطحی از دیدار خود با مهدی کروبی خبر داد و نوشت: حس مشورت دهی‌ام گل کرده بود، به برادران بالا هم گفتم امتیاز رفع حصر را به دولت روحانی نمی‌خواستید بدهید، اوکی. الان در مجموعه‌ی یک دست اگر یک روز صبح بساط حصر را جمع کنید و بروید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

روابط‌ عمومی سپاه بیت‌المقدس کردستان اعلام کرد: یک تیم تروریستی ضد انقلاب در درگیری با نیروهای سپاه بیت‌المقدس در شهرستان مرزی سروآباد متلاشی شد.

در این درگیری تعدادی از نیروهای ضدانقلاب به هلاکت رسیده و مجروح شدند و مقدار قابل‌توجهی تجهیزات و مهمات از  آنان نیز توسط رزمندگان سپاه سروآباد کشف و ضبط شد.

 این تیم تروریستی به قصد خرابکاری از مرز اقلیم کردستان عراق وارد خاک ایران شده بودند.

فیلمی از حجت الاسلام علیرضا پناهیان، در فضای مجازی منتشر شده است که از افرادی که در فضای مجازی فعالیت ندارند، انتقاد می کند. 

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در این فیلم می گوید: نقطه قوت تبلیعات دشمن این است که با هم هماهنگ هستند. ضعف ما این است که با هم هماهنگ نیستیم. این هماهنگی برای جبهه‌ی حق در تبلیغات از اوجب واجبات است. به یاد دارم تیکه کلام حضرت امام(ره) این بود که وحدت کلمه( خنده). 

هرکی در جبهه ماست، ساز خودش را می‌زند. حال یا هماهنگ‌کننده نیست، نمیدونم... شاید هم میدونم نمی‌خواهم به آن بپردازم. ناهماهنگی ما خیلی مهم است. من می‌دانم فرد مذهبی معتقد به انقلاب داریم، در صفحات مجازی عضو نیست که برود حداقل صفحات خوب را فالو کند، لایک کند، احساس وظیفه نمی‌کند که برود یک کامنت برای یک صفحه خوب بگذارد که تنها نماند. گاهی یک صفحه‌ای را نگاه می‌کنم که می‌گویم این فرد چقدر غریب است، در حالی که من می‌دانم میلیون‌ها نفر علاقه‌مند دارد. اگر دشمن او را بکشد، میلیون‌ها نفر گریه می‌کنند. پس این افراد چرا در مجازی نیستند؟ چرا کامنت نمی‌گذارند؟ چرا حرف نمی‌زنند؟ 

آقا مگه ما بیکار هستیم؟ بله، چون به این کارها اهمیت نمی‌دهید. بیکار نیستید، اهمیت نمی‌دهید. گاهی هم به جای تعقیبات نماز باید یک صفحه‌ای را باز کنید، صفحات انقلابی را لایک کرده و فالو کنید، پست‌ها را فورواد کند. چرا ما اینجوری نیستیم؟

این اظهارات پناهیان با حاشیه های فراوان روبرو شد و منتقدان بر این باور هستند که پناهیان درحالی درباره لایک و کامنت صحبت می کند که مجلس در حال بررسی طرح صیانت از فضای مجازی است که حاشیه های فراوانی را ایجاد کرده است.

دروغ هفته؛ عدم تمایل عبدالرضا رحمانی فضلی برای صدور حکم زاکانی

مشاور وزیر سابق کشور نوشت: هرگونه ادعا مبنی بر تمایل یا عدم تمایل امضای حکم شهردار تهران از سوی وزیر کشور سابق صحت ندارد.

روح الله جمعه‌ای در توئیتی نوشت: برخلاف شایعات تا پایان فعالیت عبدالرضا رحمانی فضلی در وزارت کشور پروسه قانونی استعلامات برای صدور حکم هیچ یک از شهرداران کلانشهرها تمام نشده و به مرحله تصمیم گیری برای امضا نرسیده بود. اساسا هرگونه ادعا مبنی بر تمایل یا عدم تمایل امضای حکم شهردار تهران از سوی وزیر کشور سابق صحت ندارد.پ

سوژه هفته؛ قطع سخنان سید حسن خمینی

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران به قطع سخنان سید حسن خمینی خمینی در صداوسیما واکنش نشان داد.

جواد امام دبیرکل حزب مجمع ایثارگران در پیامی توییتری نوشت: «علت بایکوت خبری سیدحسن خمینی و قطع سخنان وی در پخش زنده یک مراسم رسمی با حضور رئیس جمهور و اعضای دولت سیزدهم در مرقد مطهر حضرت امام (ره)، چیست؟ معاونت سیاسی صدا و سیما پاسخگو باشد! چرا کشور ما باید از داشتن یک رسانه ملی محروم باشد!؟»

گفتنی است که صدا و سیما در رفتاری عجیب و غیرقابل چشم پوشی سخنان سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیسی جمهور و اعضای دولت سیزدهم با آرمان های امام خمینی (س) که اتفاقا فقط در توصیه به وحدت و ضرورت حمایت از دولت جدید بود را بایکوت کرد و نه تنها پخش زنده این مراسم را هنگام ایراد سخنرانی یادگار امام قطع کرد، بلکه در بخش های خبری خود نیز هیچ اشاره ای به این سخنان وحدت بخش نداشت.

جنجال هفته؛ ماجرای زندان اوین

لازم به توضیح است که با انتشار فیلم‌های دوربین‌های زندان اوین که همراه با عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها همراه شد، منجر به دستور رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور برای رسیدگی و برخورد با متخلفان شد. مجلس نیز خواستار بررسی زوایای این اتفاق و برخورد با بی‌قانونی حاکم بر اوین شده است.

در حالی که انتشار این تصاویر واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی در پی داشته است؛ معاون اول قوه قضائیه در واکنش به ماجرای زندان اوین گفته است: خیلی از تصاویر پخش‌شده مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارند. انتشار تصاویر زندان اوین که به ‌صورت گزینشی منتشر شده، حتی برخی تصاویر مربوط به سال ۹۵ است. او در کنار بحث هک‌ شدن دوربین‌ها، شائبه تهیه کپی از آرشیو فیلم‌های زندان را نیز مطرح کرده است.

او افزود: خیلی از این تصاویر پخش‌شده مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارد. برخی از جاهای دیگر اینها را گرفته‌اند- نمی‌گویم همه‌اش- و اصلا ربطی به قوه قضائیه ندارد.

منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان