تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰

بیشتر مبتلایان کرونا در دهه‌های ۲ تا ۴ زندگی هستند/ هنوز از قله پیک پنجم عبور نکرده‌ایم

رئیس بیمارستان شهدای تجریش تهران گفت: نسبت به گذشته میانگین سنی بستری‌ها پایین آمده است و سنین بالا که واکسینه شده‌اند، یا مبتلا نمی‌شوند یا اگر مبتلا شوند، علائمشان در حدی نیست که در بیمارستان بستری شوند و می‌توانند سرپایی درمان شوند.

بیشتر مبتلایان کرونا در دهه‌های ۲ تا ۴ زندگی هستند/ هنوز از قله پیک پنجم عبور نکرده‌ایم

رویداد۲۴ رضا جلیلی خشنود رئیس بیمارستان شهدای تجریش در تهران درباره آخرین وضعیت ابتلا و مرگ و میر مراجعان کرونایی در این بیمارستان گفت: وضعیت ورودی‌مان همچنان افزایشی است و کاهش چشمگیری پیدا نکرده است. بیماران در دهه‌های ۲، ۳ و ۴ زندگی‌شان هستند. احتمالا به دلیل واکسیناسیونی که برای سنین بالاتر انجام شده، میانگین مراجعان سنی به بیمارستان کاهش پیدا کرده است. افراد همچنان با مشکلاتی از قبیل درگیری‌های ریوی، گوارشی و علائمی مثل تنگی‌نفس و سردرد و تب مراجعه می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از پیک پنجم عبور کرده‌ایم، گفت: به نظر نمی‌رسد که از قله پیک عبور کرده باشیم. البته اپیدمولوژیست‌ها باید در این باره نظر بدهند، اما من فکر نمی‌کنم که هنوز در سراشیبی باشیم.

رئیس بیمارستان شهدای تجریش در ادامه گفت: درصد دقیقی از میانگین سنی بستری‌ها ندارم، اما نسبت به گذشته میانگین سنی بستری‌ها پایین آمده است و سنین بالا که واکسینه شده‌اند، یا مبتلا نمی‌شوند یا اگر مبتلا شوند، علائمشان درحدی نیست که در بیمارستان بستری شوند و می‌توانند سرپایی درمان شوند.

وی در ارتباط با میزان همه گیری بیماری قارچ سیاه گفت: در بیمارستان ما میزان ابتلا به قارچ سیاه خیلی کمتر است. در تمام بیمارستان‌ها و مراکز این بیماری قبلا وجود داشته است، اما درحال‌حاضر خیلی بیشتر شده است و موجی از «موکورمایکوزیس» وارد شده که بسیار خطرناک و کشنده است. امیدواریم هرچه زودتر داروی این بیماری در دسترسی بیماران قرار بگیرد و مشکلات بیماران حل شود.


بیشتر بخوانید: ممکن است در آینده با موج ششم و بسیار شدید کرونا مواجه شویم


جلیلی خشنود درباره مساله کمبود دارو گفت: وضعیت کمبود دارو و سرم نسبت به هفته گذشته خیلی بهتر شده است. هم سرم بیشتر در دسترسمان قرار گرفته و هم کمبود اقلام دارویی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها رفع شده است و از نظر دارو و تجهیزات به وضعیت مطلوب گذشته برگشته‌ایم. از نظر اکسیژن هم با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی، اکسیژن‌ساز‌های جدید نصب شده و خوشبختانه مشکل اکسیژن هم کاملا برطرف شده است.

وی در ادامه گفت: به این علت که با استهلاک کادر درمان در این ۲ سال مواجه هستیم، الان با مساله کمبود نیرو مواجهیم. در این ۲ سال کادر درمان خسته شده‌اند که امیدواریم با تدابیر وزارت بهداشت بتوانیم برخی از نیرو‌ها را جایگزین کنیم. هم نیروی جایگزین باید به مرکز درمانی تزریق شوند و هم خداقوتی برای کادر درمان باشد که نزدیک به یک سال و نیم درحال تلاش هستند و امیدواریم فرصت استراحتی برای کادر درمان فراهم کنیم.

رئیس بیمارستان شهدای تجریش در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ظرفیت آزمون دستیاری تخصصی پزشکی در جایگزین کردن کادر درمان تاثیر منفی خواهد گذاشت، گفت: ما بیشتر از همه با کمبود کادر پرستار و کمک پرستار مواجهیم و قطعا ظرفیت‌های اعلامی کارشناسی شده بوده و بعید می‌دانم درآینده با کمبود کادر درمان مواجه شویم.

وی در ارتباط با وضعیت سردخانه بیمارستان شهدای تجریش گفت: خدا را شکر با همکاری بهشت زهرا و تعاملی که دکتر خال مدیرعامل این سازمان با مراکز درمانی داشته اند، در بحث سردخانه مشکلی نداریم و متوفی‌ها به سرعت به بهشت زهرا منتقل می‌شوند.

جلیلی خشنود در ادامه گفت: ما خوشبختانه مشکل زمین‌خوابی بیماران نداشته‌ایم، به این دلیل که اگر نیاز فوری هم باشد، میان تخت‌ها برانکارد قرار داده می‌شود و این مساله پیش نیامده است.

وی در ارتباط با بازگشایی مدارس و احتمال شروع پیک ششم کرونا در پاییز گفت: این مساله به واکسیناسیون بستگی دارد و اگر واکسیناسیون مدارس و آموزش و پرورش به خوبی انجام شود و وعده‌های در این باره محقق شود، فکر نمی‌کنم خطر آنچنانی داشته باشد. همه این‌ها به میزان واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها بستگی دارد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان