تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

موبایل هم کمیاب می‌شود!

رضا عالیان اظهارداشت: از یک ماه دیگر کمبود تلفن همراه در بازار خودش را نشان می‌دهد. به نظر بنده با شروع سال تحصیلی جدید و افزایش تقاضا در بازار، این کمبود کاملا مشخص می‌شود.

پیش‌بینی قیمت موبایل

رویداد۲۴ در ماه‌های گذشته تعدادی از شرکت‌هایی که وارد‌کننده برند شیائومی بودند در کارتابل‌هایشان پیغامی دریافت کردند مبنی بر اینکه ترخیص برخی مدل‌های گوشی شیائومی، نوکیا و دوجی به دلیل پشتیبانی نکردن از شماره اضطراری امکان‌پذیر نیست و تا زمانی که این مشکل حل نشود دیگر ثبت سفارش هم انجام نمی‌شود. خود کمپانی‌ها به دلیل تحریم‌ها دیگر برای ایران سفارش‌ سازی انجام نمی‌دهند و مستقیم با ایران کار نمی‌کنند.

بازرگانان برای وارد کردن موبایل تحریم‌ها را دور می‌زنند. این تحریم‌ها باعث شده واردکنندگان توانایی درخواست مستقیم از خود کمپانی را نداشته باشند. برای بررسی بیشتر این موضوع با رضاعالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به گفتگو نشستیم.

    سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل پیش‌تر درباره این موضوع گفته بود: «سازمان تنظیم مقررات اصرار بر این دارد که از طریق کمپانی یا از طریق شرکت‌های واردکننده موبایل این مشکل حل شود. شرکت‌های واردکننده پیشنهادشان را دادند. تنها راهی که این مشکل را حل می‌کند این است که اطلاع‌رسانی کنند و آموزش دهند که بر روی موبایل‌ها به چه طریق می‌توان شماره اضطراری را گرفت.

    شماره‌های اضطراری ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۲۵ هستند این سه شماره باید روی تلفن‌های همراهی که وارد ایران می‌شود پشتیبانی شوند. ولی این مدل‌هایی که برایشان ممنوعیت ایجادشده و در ادامه مدل‌های بیشتری اضافه خواهند شد مستقیماً این شمارهای اضطراری را نمی‌گیرند. باید بعد از این شماره‌ها به‌علاوه(+) بگذاریم و بعد شماره را بگیریم».

    رضا عالیان گفت: «سازمان تنظیم بازار، کار را برای ما از گذشته هم سخت‌تر کرده؛ نظارت‌ها بیشتر شده است و این مسئله تنها مربوط به گوشی شیائومی نیست و هر موبایلی از هر برندی که وارد کشور می‌شود را تست می‌کنند و موبایل باید این سر شماره‌ها را چه با سیم‌کارت چه بدون سیم‌کارت شماره‌گیری کند و مشکلی که برای بازرگانی به وجود آورده این است که زمان ترخیص کالا را به تأخیر می‌اندازد و این مسئله قطعاً در آینده بر تأمین و نیاز بازار تأثیر خواهد گذاشت».


    بیشتربخوانید: چرا تلفن همراه گران شد؟


    کمبود تلفن همراه با شروع سال تحصیلی جدید

    وی در ادامه اظهار داشت: «از یک ماه دیگر کمبود تلفن همراه در بازار خودش را نشان می‌دهد. به نظر بنده با شروع سال تحصیلی جدید و افزایش تقاضا در بازار این کمبود کاملا مشخص می‌شود، همچنین در مورد قیمت‌ها به دلیل اینکه کالا توسط تعداد زیادی شرکت وارد می‌شود و رقابت زیادی بین این شرکت‌ها وجود دارد قیمت‌ها تغییر چشمگیری نکرده است البته ما نسبت به ماه گذشته اندکی افزایش قیمت را داشته‌ایم».

    واردات این برند به نصف رسید

    عالیان در مورد واردات گوشی شیائومی اظهار داشت: « از مرداد واردات گوشی شیائومی نصف تیرماه شد. یعنی اگر در تیر ۶۰۰ هزار گوشی شیائومی وارد کشور می‌شد در مردادماه این عدد به ۳۰۰ هزار دستگاه رسید. در نظر بگیرید گوشی‌ای که تقریباً ۴۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است زمانی که وارداتش به نصف برسد تعادل بین عرضه و تقاضا را به هم میزند و رو قیمت‌ها نیز تأثیر می‌گذارد».

    سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: « بازار از ابتدای سال داشت آرامش بسیار خوبی را تجربه می‌کرد؛ عرضه و تقاضا و قیمت‌ها روند طبیعی خودشان را پیش‌گرفته بودند ولی متأسفانه این تصمیم سازمان تنظیم مقررات مقداری آرامش بازار را به هم زد و وضعیت خریدوفروش و قیمت‌ها دچار نوسان شد».

    منبع: گسترش‌نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: گوشی موبایل
    نظرات شما
    پیشخوان