تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا ارزهای دیجیتال؟

وجه تمایز بازار بورس با بازار ارزهای دیجیتال در این است که در بازار ارزهای دیجیتال یک بازار دوطرفه را شاهد هستیم که در این بازار می‌توان از روند صعودی و از روند نزولی کسب منفعت داشت.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ وجه تمایز و تشابه بازار بورس و بازار ارزهای دیجیتال که جدیداً بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری ما ایرانی‌ها قلمداد می‌شوند را بررسی خواهیم کرد. در پایان هم انتخاب را به دوستان و مطالعه کنندگان این یادداشت می‌سپاریم که کدام بازار با توجه به ذائقه‌ای که دارند، برای سرمایه گزاری مناسب است.

    تفاوت بازار بورس و بازار ارزهای دیجیتال

    اگر بخواهیم در خصوص بازار بورس صحبت کنیم، بازار بورس یک بازار یک طرفه است، بازاری که فقط می‌شود در روند صعودی از آن آورده داشت و سود کسب کرد. بازاری که دامنه نوسان محدود دارد و یک سازمان با ساز و کار مشخص به نام سازمان بورس اوراق بهادار دارد. همه این‌ها عواملی هستند که تأثیرگذار بر روند بازار سرمایه هستند. باید بررسی شود که چگونه می‌توان درباره این‌ها صحبت کنیم.

    وجه تمایز بازار بورس با ارزهای دیجیتال

    وجه تمایز بازار بورس با بازار ارزهای دیجیتال در این است که در بازار ارزهای دیجیتال یک بازار دوطرفه را شاهد هستیم که در این بازار می‌توان از روند صعودی و از روند نزولی کسب منفعت داشت. در معاملات بازار ارزهای دیجیتال می‌توانیم از طریق اسپات خرید کنیم تا یک ارز دیجیتال را برای خود کنیم. همچنین می‌توانیم به صورت فیوچرز خریدی در معاملات اهرمی انجام دهیم.

    البته فراموش نکنید که خرید به این معنا نیست که ارز دیجیتال برای ما شود بلکه به صورت شرط‌بندی کردن روی صعود یک قیمت و یا روی نزول قیمت کسب منفعت می‌کنیم.

    بازار ارزهای دیجیتال نهاد مشخص ندارد

    در بازار بورس درباره سازمان یا نهاد مشخص صحبت کردیم اما بازار ارز دیجیتال نهاد مشخصی برایش وجود ندارد، ساتوشی ناکوموتو در سال ۲۰۰۹ ارز دیجیتالی به نام بیت کوین معرفی کرد تا خلأهای بازارهای مالی را پر کند و مشکلات بازارهای مالی و نظام‌های بانکی را برطرف کند. به عنوان مثال یک مشکل نظام بانکی عدم شفافیت هست که در بازار ارزه‌ای دیجیتال این مؤلفه پوشش داده شد.


    بیشتر بخوانید: بورس به سمت صعود مي‌رود يا سقوط؟


    چشم‌بسته وارد بازار ارزهای دیجیتال نشوید

    مبدأ بازار ارزهای دیجیتال مشخص نیست، این بازار توسط هیچ نهاد مالی‌ای تائید نشده است؛ یعنی سازمان مشخصی ندارد و در نتیجه ریسک سرمایه گزاری بالایی برای بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، این ریسک بالا نشان‌دهنده این موضوع است که نباید چشم‌بسته وارد بازار ارزهای دیجیتال شد.

    بازار ارزهای دیجیتال برای افرادی که در بازار یک طرفه بورس ضرر کردند، یک مدینه فاضله برای جبران ضررشان است؛ اما سؤال اساسی اینجا است که آیا واقعاً می‌توانیم با بازار ارزهای دیجیتال ضرر بازار بورس را جبران کنیم؟ پاسخ به این سؤال کمی سخت است. پاسخ به مهارت افراد بستگی دارد و نمی‌شود با چشم‌بسته سرمایه‌گذاری کرد.

    جذابیت‌های بازار ارزهای دیجیتال

    جذابیت بازار ارزهای دیجیتال به واسطه دوطرفه بودن روند بازار است که استفاده از معاملات اهرمی و فیوچرز ریسک سرمایه‌گذاری شما را بالا و بالاتر می‌برد و این بالا بردن ریسک سرمایه‌گذاری توأم با هیجان سرمایه‌گذار برای جبران ضرر در بورس است.

    خیلی از افراد می‌خواهند به هر طریقی در این بازار سرمایه‌گذاری کنند که این‌گونه سرمایه‌گذاری اشتباه است. حتماً باید مدنظر قرارداد که ریسک‌هایی در بازار ارزه‌ای دیجیتال هست.

    نتیجه‌گیری

    پس اگر بخواهیم جمع‌بندی داشته باشیم؛ بازار بورس بازار یک طرفه است و ساز و کار مشخصی دارد، فقط در روند صعودی می‌توان سود کرد و در روند نزولی زیان خواهیم کرد و از همه مهم‌تر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد تا پاسخ گوی مشکلات سرمایه‌گذاران این بازار باشد. در حالی که در بازار ارزه‌ای دیجیتال چنین سازمانی وجود ندارد. امیدوارم بازار ارزهای دیجیتال را به عنوان یک بازار جبران ضرر بورس تلقی نکنیم و با چشم‌بسته در این بازار سرمایه گزاری نکنیم. باید بدانیم در این بازار با چه ریسکی مواجه هستیم و چه مقدار سرمایه‌ای را باید وارد بازار کنیم.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بورس ، ارز دیجیتال
    نظرات شما
    پیشخوان