تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰

وام یک میلیاردی، بهانه تازه برای شوک در قیمت مسکن/ مسکن رستم قاسمی دوسال دیگر قابل تحویل است

روزنامه اعتماد نوشت:براساس گفته‌های مدیرعامل بانک مسکن تسهیلات خرید مسکن جوانان در تهران یک میلیارد و در شهر‌های بزرگ نیز ۸۵۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها نیز ۷۰۰ میلیون تومان شد.

وام یک میلیاردی، بهانه تازه برای شوک در قیمت مسکن/ مسکن رستم قاسمی دوسال دیگر قابل تحویل است

رویداد۲۴ اگرچه افزایش وام خرید مسکن اتفاق خوبی است، اما به راستی چه افرادی می‌توانند این وام را تهیه کنند و تا چند سال باید اقساط آن را پرداخت کرده و به صورت کلی با این میزان وام می‌توان در تهران خانه خرید؟ ضمن اینکه باید توجه داشت هرقدر که ابزار‌های حمایتی دولت مانند تسهیلات‌دهی بیشتر می‌شود به همان نسبت واسطه‌های ملکی نیز به قیمت ملک اضافه کرده و شوک دیگری به قیمت‌ها وارد می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که دستورالعمل تازه نظام بانکی برای پرداخت وام مسکن، بهانه‌ای تازه به مالکان و واسطه‌های ملکی دهد تا قیمت را به همان نسبت افزایش دهند.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن در پایتخت، متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به حدود ۳۱ میلیون تومان رسید و ارزان‌ترین منطقه پایتخت نیز ۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان قیمت دارد؛ بنابراین افراد با گرفتن این میزان تسهیلات با فرض ثبات قیمت مسکن می‌توانند خانه‌ای ۷۱ متری در منطقه ۱۸ خریداری کنند. اگرچه زمان دریافت این وام همچنین نحوه بازپرداخت آن نیز از دیگر مسائلی است که باعث می‌شود افراد عطایش را به لقایش ببخشند.


بیشتر بخوانید: مشکل مسکن؛ عرضه یا تقاضا؟


البته افزایش مبلغ وام مسکن تنها راهکار برای خانه‌دار کردن افراد در شهر‌های بزرگ و پایتخت نیست و قرار است وزارت راه و شهرسازی سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد. البته که طرح جهش تولید رستم قاسمی در بهترین حالت دو سال آینده به نتیجه می‌رسد و اولین واحد‌ها تا آن زمان آماده نخواهند بود چرا که ساخت هر خانه بین یک سال و نیم تا دو سال با شرط آماده بودن مصالح و ساعات کاری زیاد زمان می‌برد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسکن ، وام مسکن
نظرات شما
پیشخوان