تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم برای سنین کمتر از ۱۸ سال

 رئيس سازمان غذا و دارو در خصوص تامين واکسن براي رده سني نوجوانان گفت: پاستور و سينوفارم از جمله واکسن هايي است که بر اساس مطالعات و تحقيقات باليني مجوزهاي لازم را براي تزريق به گروه هاي سني نوجوانان را دريافت کرده‌اند.

واکسن‌ مناسب برای سنین کمتر از ۱۸ سال
رویداد۲۴ محمدرضا شانه ساز، رئيس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: با توجه به دستور و تاکيد رئيس جمهور و همکاري دستگاه‌هاي مختلف کشور توانستيم در زمينه واکسيناسيون عمومي به خوبي عمل کنيم و طي روز‌هاي اخير رکورد واکسيناسيون را در کشور داشته باشيم.

او افزود: يکي از علل حرکت رو به رشد واکسيناسيون عمومي در کشور، توليد واکسن‌هاي داخلي است که خوشبختانه يکي پس از ديگري مجوز‌هاي لازم را براي توليد واکسن دريافت مي‌کنند.

رئيس سازمان غذا و دارو گفت: درکنار تامين واکسن از طريق توليدکنندگان داخلي، روند افزايشي واردات واکسن در روز‌هاي اخير نويد دهنده اين موضوع است که ما مي‌توانيم ظرف مدت کوتاهي در بحث واکسيناسيون به يک نقطه قابل قبولي برسيم.

شانه ساز در خصوص توليد واکسن‌هاي داخلي تصريح کرد: براساس بررسي‌ها انجام شده تا مهر، ۶ ميليون دوز واکسن پاستوکووک (توليد مشترک ميان ايران و کوبا) در کشور تامين و توزيع مي‌شود. تا امروز ۱۰ ميليون دوز واکسن برکت تحويل داده شده است که بعد از پشت سر گذاشتن مراحل قرنطينه، آماده تزريق خواهند شد.

او گفت: در کنار واکسن برکت، واکسن‌هايي از قبيل فخرا، رازي، اسپايکوژن و سيناژن از جمله برند‌هاي ايراني هستند که مجوز اضطراري سازمان غذا و دارو را براي استفاده دريافت کرده اند.

رئيس سازمان غذا و دارو در خصوص واکسن‌هاي وارداتي بيان کرد: برخلاف باور بسياري از افراد، ما با واردات واکسن هيچ مشکلي نداريم  اما تا امروز در خصوص واردات برخي واکسن‌ها با مشکلاتي مواجه شده ايم که اين امر سبب شده تا واکسن‌هاي تهيه شده به دست ما نرسد. براين اساس مشکلي براي واردات واکسن‌هايي که مجوز اضطراري آن‌ها صادر شده است، وجود ندارد.

او تصريح کرد: واردات واکسن غربي آسترازنکا به خوبي بيانگر اين است که هيچ محدوديتي براي واردات واکسن وجود ندارد اما با توجه به ظرفيت محدود توليد و همچنين محدوديت منابع توليد واکسن ها و ديگر دلايل موجود، واردات اين دسته از واکسن ها به خوبي انجام نشده است زيرا اولويت تمام کشورهاي توليدکننده واکسن، واکسيناسيون عمومي شهروندانشان است.


بیشتر بخوانید: آخرین تغییرات ویروس کرونا/ یک زمستان سخت در راه است!


شانه ساز يادآوري کرد: تا امروز حدود ۶۰ معرفي نامه به کمپاني هاي مختلف توسط ايران براي واردات واکسن ارسال شده است. بخش خصوصي بيش از ۹۶۰ هزار دوز واکسن در انواع مختلف وارد کرده است.

شانه ساز افزود: وزارت خارجه، وزارت بهداشت، رئيس جمهور و معاون اول رئيس جمهور براي دريافت واکسن علاوه بر بخش خصوصي رايزني‌هاي بسيار زيادي را انجام داده‌اند.

او با اشاره به وجود کمبود برخي از داروها طي روزهاي گذشته تصريح کرد: دارو به ميزان لازم در کشور وجود داشت اما افزايش ۷ تا ۸ برابري مصرف برخي از داروها در پيک کرونا سبب شد تا ميزان مصرف برخي دارو ها که براي سه ماه در نظر گرفته شده بود، به سرعت مورد استفاده قرار گيرد و همين امر سبب بروز کمبود هاي مقطعي برخي از داروها در کشور شد.

پاستور و سينوفارم براي نوجوانان مناسب است

شانه سازدر خصوص تامين واکسن براي رده سني نوجوانان گفت: پاستور و سينوفارم از جمله واکسن هايي است که بر اساس مطالعات و تحقيقات باليني مجوزهاي لازم را براي تزريق به گروه هاي سني نوجوانان را دريافت کرده‌اند. طبق برنامه معاونت بهداشت اميدواريم هر چه سريع‌تر واکسيناسيون عمومي انجام شود تا به قطع زنجيره کرونا نزديک‌تر شويم.

او تاکيد کرد: نکته حائز اهميت اين است که همچنان رعايت فاصله اجتماعي شيوه نامه هاي بهداشتي به عنوان فاکتور اصلي قطع زنجيره کرونا محسوب مي شود و نبايد انجام واکسيناسيون موجب کاهش رعايت نکات بهداشتي در بين افراد شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان