تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

نکات طلایی رژیم غذایی از ۱۵ تا ۶۰ سال

بدن هر انساني منحصر به فرد است و بنابراين رژيم غذايي خاص خودش را هم بايد داشته باشد.

تغذیه سالم

رویداد۲۴  آن چه باعث اشتباه مردم مي‌شود اين است که  موضوعي با عنوان«رژيم غذايي کامل»  را بسيار باور دارند، در حالي که  بدن هيچ فردي با فرد ديگر يکسان نيست و ممکن است بهترين رژيم براي يک فرد براي ديگري مناسب نباشد. با وجود اين  بسته به سن شما ، برخي مواد غذايي وجود دارد که بايد از آن‌ها پرهيز کنيد و برخي مواد هستند که بايد در رژيم غذايي روزانه خود آن ها را بگنجانيد.  ادامه مطلب را براي آشنايي بيشتر با اين موضوع مطالعه کنيد:

نوجواني
در اين مرحله بدن شما در حال رشد است و به همين دليل به مواد مغذي زيادي احتياج دارد. اگر در اين گروه سني هستيد ، بايد هر روز صبحانه ميل کنيد. لازم نيست که از ميان وعده هاي مورد علاقه خود دست بکشيد، مقدار آن را کاهش دهيد. غذاهاي حاوي کلسيم ، پروتئين و غني از آهن را در رژيم غذايي خود قرار دهيد.

چرا در دوران بلوغ حتما بايد صبحانه بخوريم؟
صبحانه مهم ترين وعده غذايي روزانه است. مصرف صبحانه مقوي مي‌تواند تمرکز و حافظه را در مدرسه بهبود ببخشد و انرژي لازم براي مطالعه و معاشرت با دوستان و همسالان را براي نوجوان فراهم کند. کساني که صبحانه مي‌خورند نسبت به کساني که وعده صبحانه را براي خواب بيشتر حذف مي‌کنند وزن مناسب‌تري دارند. همچنين سر کلاس مي‌توانند بهتر تمرکز کنند.

در دهه 20 سالگي
وقتي در 20 سالگي هستيد ، زمان آن رسيده است که غذاهاي مضر را سالم کنيد! چيپس سيب زميني را با پاپ کورن يا سيب زميني شيرين ، شير کاکائو را با شکلات تلخ ، بستني را با ماست جايگزين و مرغ پخته شده را با سبزيجات مصرف کنيد. غذاهاي سرشار  از چربي هاي امگا 3 و اسيد فوليک را به رژيم هاي غذايي خود اضافه کنيد. سبزيجات برگدار ، نان ، ماکاروني ، گردو ، ماهي قزل آلا و دانه هاي چيا را به رژيم  غذايي خود وارد کنيد.


بیشتر بخوانید: سم زدایی طبیعی بدن با ۱۰ ماده غذایی


در دهه 30 سالگي
براي تقويت بدن از تغييراتي که در اين سن اتفاق مي افتد ، غذاهايي  را که باعث ايجاد ماهيچه مي شود و استخوان هاي شما را قوي تر مي کند به رژيم غذايي خود اضافه کنيد. مواد غذايي غني از پروتئين مانند تخم مرغ ، دانه ، آجيل ، محصولات سويا ، سينه مرغ و کينوآ مصرف کنيد. شير و ماست براي تقويت
 استخوان ها ضروري  است اما در صورت لزوم ، مصرف مکمل هاي کلسيم و پروتئين را  هم در نظر بگيريد.

در دهه 40 سالگي
براي تنظيم سطح قند خون و تقويت سوخت و ساز بدن ، در اين مرحله مطمئن شويد که فيبر را در رژيم غذايي خود گنجانده ايد.موادي مانند کلم بروکلي ، غلات کامل و سيب زميني با پوست به راحتي آن را براي شما فراهم مي کند. از مصرف غذاهاي مضر خودداري کنيد، مي توانيد همبرگر سبزيجات داشته باشيد. آن‌ها سالم و سرشار از فيبر مورد نياز بدن هستند. به جاي سفارش ، سعي کنيد برگرهاي سالم را در خانه درست کنيد.از جمله ديگر مواد غذايي که مي توانيد مصرف کنيد ، ساندويچ خانگي سالم ، لبنيات بدون چربي و انواع ميوه و سبزيجات هستند. در هر وعده غذايي ، حتماً پروتئين مصرف کنيد.

در دهه 50 سالگي
 با افزايش سن ، ميزان متابوليسم کاهش مي يابد ، به همين دليل توصيه مي‌شود مواد غذايي را مصرف کنيد که در بدن به راحتي هضم شود. هنگامي که در دهه 50 هستيد ، بايد شير را با شير بادام و غلات معمولي خود با انواع مختلف عاري از طعم دهنده و شکر جايگرين کنيد. به جاي آن مي توانيد عسل به آن اضافه کنيد. براي  کاهش علايم پيري کلم بروکلي ، زغال اخته ، آجيل و اسفناج مصرف کنيد. خوردن سيب مي تواند به شما در کاهش کلسترول و مبارزه با ديابت کمک کند.

در دهه 60 سالگي
هنگامي که شما در اين مرحله هستيد، مطمئن شويد که هر روز پنج قسمت سبزيجات و دو قسمت ميوه را در رژيم غذايي خود گنجانده ايد. موادي سرشار از آهن مانند اسفناج ، عدس و لوبيا مصرف کنيد.
 دانه هاي سويا و سبزيجات برگدار به شما کمک مي کند که تناسب اندام خود را حفظ کنيد. علاوه بر اين موارد ، مصرف نمک خود را هم کاهش دهيد. قبل از خريد مواد غذايي، نمک اضافه شده به آن ها  را بررسي کنيد. آب بيشتري بنوشيد و از مصرف غذاي شيرين تا حد امکان پرهيز کنيد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان