تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

هشدار؛ بورس بازان این خبر را بخوانند!

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه اکنون در موقعیتی ارزنده‌ برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت قرار دارد، گفت: فعالان بازار با توجه به وضعیت فعلی معاملات بورس تصمیم به اقدامات هیجانی می‌گیرند که این موضوع به شدت بر روند مسیر بازار تاثیرگذار است.

دلیل اصلی ریزش بورس

رویداد۲۴ امیرعلی امیرباقری به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: فشار فروش بر معاملات هفته گذشته بازار سهام حاکم بود و نکته مهم فعلی تاثیرگذار بر روند معاملات بازار مربوط به ابهامات کلان سیاسی کشور است.

وی با بیان اینکه خوش‌بینی بازار نسبت به توافقات احتمالی منجر به ایجاد برخی از بیش واکنش‌ها نسبت به قیمت دلار شده است، گفت: نسبت به این موضوع این آگاهی وجود دارد که قیمت دلار تاثیرپذیر از پارامترهای اقتصادی است و فرآیندهای سیاسی صرفا می‌توانند اثر سرعت‌بخشی را بر این فرآیند داشته باشد.

 امیرباقری اظهار کرد: اکنون فعالان بازار با توجه به وضعیت فعلی معاملات بورس تصمیم به اقدامات هیجانی می گیرند که این موضوع به شدت بر تعیین مسیر  بازار تاثیرگذار است، این در حالیست که بازار سرمایه اکنون در موقعیتی ارزنده‌ برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حجم عرضه در بازار نباید سهامداران را نگران کند زیرا این روند بازار می‌تواند به عنوان فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاران و خرید سهام مناسب در بازار باشد.

وی تحلیل را مقوله‌ای مهم در بازار دانست و گفت: با توجه به بهبود چشم‌انداز  تورمی در کشور، دیدگاه سود محور جایگزین دیدگاه دارایی محور بر بدنه بازار خواهد شد و سهامداران باید با تحلیل‌های درست و منطقی خود توجه به کسب میزان بازدهی از شرکت‌ها داشته باشند.

افت و خیز معاملات بورس در ۶ ماه نخست امسال

امیرباقری در ادامه به افت و خیزهای معاملات بورس در ۶ ماه نخست سال اشاره کرد و افزود: در چند ماه نخست سال، شرکت‌های بزرگ تحول بزرگی را در نرخ فروش محصولات خود تجربه کردند، ارقام فروش آنها در قیاس با میانگین‌های پنج ساله و دو ساله ارقامی جالب توجه بود و سود تقریبا معقولی در اختیار شرکت ها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از نظر بنیادی می توان امیدوار به سرمایه گذاری در سهام شرکت های بزرگ و شاخص ساز بود، گفت: اکنون چشم انداز نرخ ارز یکی از کمیت‌های بسیار تاثیرگذار بر معاملات بازار است و جنس تاثیر آن از نوع بیش واکنشی و غیرتحلیلی بر روند معاملات بازار است.

امیرباقری با بیان اینکه اخیرا برخی از فعالان بازار سرمایه ارقامی عجیب را برای نرخ ارز متصور هستند که به هیچ عنوان سازگار با واقعیت های اقتصادی کلان کشور نیست، اظهار داشت: اکنون که حجم نقدینگی به چهار هزار هزار میلیارد تومان رسیده است، طبیعتا با این حجم از نقدینگی و رشد اقتصادی که کشور تجربه می کند ارقام پایین برای دلار دور از تصور است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طی چند وقت گذشته برخی از فعالان بازار از ترس رکود و انجام برخی از پیش‌بینی‌ها درخصوص کاهش نرخ ارز، اقدام به مبادرت در فروش سهام می‌کنند  که به دنبال چنین اتفاقی اکنون شاهد بیش واکنشی در معاملات بازار سهام هستیم.


بیشتر بخوانید: بازگشت ترس به بورس


عوامل موثر در روند اصلاحی شاخص بورس

وی به عامل دیگر تاثیرگذار در روند اصلاحی شاخص بورس اشاره کرد و گفت: مقوله قیمت‌های جهانی از دیگر بهانه‌های بازار برای اصلاح شاخص بورس است، آمار اقتصادی آمریکا نشان داد که تا حدودی می‌توان شاهد تقویت شاخص دلار بود که همین امر قیمت‌های جهانی را دستخوش تحول می‌کند و به طور کامل اثر این اتفاق بر بازار سرمایه ایران مشهود است؛ به گونه‌ای که در چند وقت اخیر شاهد تغییر قیمت سنگ آهن به نرخ ١٠٠ دلار بوده ایم.

امیرباقری خاطرنشان کرد: فعالان بازار باید توجه زیادی به این موضوع داشته باشند که روند معاملات بازار به صورت لحظه‌ای متصل به قیمت‌های جهانی نیست و باید میانگین قیمت های جهانی را در نظر گرفت؛ چراکه قیمت‌های جهانی تاثیرگذار بر بازارهای متصل به بازار جهانی است؛ بنابراین با توجه به چنین مساله‌ای مقوله قیمت‌های جهانی نباید در وضعیت فعلی تاثیر زیادی را در بازار سرمایه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: هر چند که اگر این قیمت ها در وضعیت فعلی تضعیف شوند و به قیمت هایی پایین تر برسند، می توانند تاثیرگذار بر بازار سهام باشند، اما از الان بیش‌واکنش نرخ دلار و قیمت های جهانی کاملا بر بازار ایران مشهود است.

رشد ۶ درصدی شاخص بورس

وی با بیان اینکه بازار سرمایه در ۶ ماه نخست سال رشد نزدیک به ۶ درصدی را تجربه کرد که این میزان قدری پایین‌تر از انتظار فعالان بازار  سرمایه بود، گفت: سهامداران نباید برای این مدت انتظار رشد سنگین را از این بازار داشته باشند، زیرا مقوله ثبات مهمترین نیاز بازار بعد از تجربه روند نزولی شدید شاخص بورس در سال ٩٩ بود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: حتی اگر بازار سرمایه در ۶ ماه نخست سال، رشد صفر درصدی را هم تجربه می کرد باز هم به دلیل بازگشت ثبات نسبی به بازار، جای امیدواری وجود دارد که قیمت ها تا حدودی افزایشی شود و بازار بتواند ثبات نسبی را بعد از نوسان شدیدی که تجربه کرده است به دست آورد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، ثباتی که بازار در معاملات نیمه نخست سال به دست آورد می تواند منجر به روند افزایشی بازار در نیمه دوم سال شود.

وی با بیان اینکه از بعد سیاسی شاهد وجود دیدگاه ها و ابهاماتی هستیم که طبیعتا مقوله نرخ دلار از مهمترین پارامترهای تاثیرپذیر از این دیدگاه ها است، گفت: فعالان بازار سرمایه نسبت به تغییرات قیمت دلار بسیار حساس هستند و اکنون شاهد بیش‌واکنش هایی در بازار سرمایه هستیم که در دیگر بازارهای سرمایه گذاری مشاهده نمی شود.

امیرباقری اظهار کرد: فعالان بازار سرمایه تحت تاثیر نقدشوندگی بالای بازار مبادرت به عرضه سنگین سهام در بازار می کنند که این موضوع به مقوله فرهنگ سرمایه گذاری کوتاه مدت در این بازار باز می گردد؛ بنابراین طبیعی است که با وجود کوچکترین هیجانی در بازار شاهد ایجاد فشار فروش در معاملات این بازار باشیم.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
تراخداجمع کنید این بساط کلاهبرداری بخدامردم گناه دارند ازبی اطلاعی وارداین دام کلاهبرداری روحانی شدند ودرطول این دوسال اکثراین طلاقهاو سکته ها ومرگ پدرها به گردن روحانی بیسوادوکلاهبرداراست انشاالله که خدا جوابش را بهش بدهدوهمه مردم شاهدنابودی اوباشیم
نظرات شما
پیشخوان