تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به اظهارات الهام علی‌اف/ مواضع همسایگان به گونه‌ای باشد که سوءتفاهم ایجاد نشود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: صحبت‌های رئیس‌جمهور آذربایجان را دیدم انتظار این است که مواضع به گونه‌ای باشد که بین کشور‌ها و همسایگان سوءتفاهم ایجاد نشود، بالاخره اختلاف‌انگیزی، مناقشه و تنش‌انگیزی در منطقه به نظر من به نفع مجموعه‌هایی است که آرامش، صلح، انسجام، مراوده و حسن همسایگی را نمی‌خواهند.

واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به اظهارات الهام علی‌اف/ مواضع همسایگان به گونه‌ای باشد که سوءتفاهم ایجاد نشود

رویداد۲۴ عباس محمودزاده  درباره این‌‎که رئیس‌جمهور آذربایجان بعد از مانور نظامی ایران در نزدیکی رود ارس اظهارات مداخله جویانه‌ای مطرح کرده است مبنی بر اینکه چرا ایران زمان درگیری با این کشور در مناقشه قره‌باغ این مانور را نداشته است، گفت: ما در سیاست خارجی یکسری اصول داریم و بر آن‌ها پایبند هستیم؛ از اصول و اولویت‌های ما در سیاست خارجی‌مان تقویت ارتباطات با کشور‌های همسایه است و کشور آذربایجان هم از همسایه‌های ما است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: جمهوری اسلامی در مناقشه یا جنگ قره‌باغ که برای آزادسازی این منطقه انجام گرفت، رسماً در کنار مردم آذربایجان ایستاد، در بالاترین سطح مقام جمهوری اسلامی ایران یعنی مقام معظم رهبری رسماً و علناً قره‌باغ را جزو خاک آذربایجان اعلام کرده و بر اساس این واقعیت، بر پایان اشغال این منطقه تاکید کردند.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران در کنار مردم آذربایجان برای آزادسازی قره‌باغ ایستاد، ادامه داد: طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران علاقمند تنش با هیچ کدام از کشور‌های همسایه نیست و سیاستش هم دخالت در امور داخلی کشور‌های دیگر هم نیست. منتها یک اتفاقاتی افتاده است؛ بعد از آزادسازی قره‌باغ یک جابه‌جایی‌هایی صورت گرفت و یک قدرت‌های دیگری هم بر اساس آن توافقی که بین کشور‌های دخیل بر مناقشه بود، وارد مساله شدند، از جمله روسیه که نیروهایشان در منطقه بر اساس قراردادی که بسته شد حضور دارند و این موضوع باعث شکل‌گیری نظم جدیدی در جغرافیای منطقه شده است که طبیعتا قوانین، مقررات و رفتار کشور‌ها با توجه به شرایط جدید یک زمانی طول می‌کشد تا با این نظم جدید منطبق شود.

نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما ضمن تاکید بر اصول و اولویت‌های خودمان توصیه‌مان این است در خصوص کار‌های فنی در ارتباطات با مراودات به دستگاه‌های مسئول زمان داده شود و تنظیم شوند؛ چراکه این مناسبات باید بازتعریف و روز به روز تقویت شوند و موانع این ارتباط نیز باید برداشته شوند.


بیشتر بخوانید: سخنگوی وزارت خارجه: اظهارات علی‌اف مایه تعجب است


وی ادامه داد: من هم صحبت‌های رئیس‌جمهور آذربایجان را دیدم انتظار این است که مواضع به گونه‌ای باشد که بین کشور‌ها و همسایگان سوءتفاهم ایجاد نشود، بالاخره اختلاف‌انگیزی، مناقشه و تنش‌انگیزی در منطقه به نظر من به نفع مجموعه‌هایی است که آرامش، صلح، انسجام، مراوده و حسن همسایگی را نمی‌خواهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکسری از قدرت‌ها و عوامل آن‌ها بالاخره علاقمند هستند در منطقه بین ملت‌ها شکاف، تنش و گلایه ایجاد شود، مجموعه‌هایی مانند رژیم صهیونیستی آرزو می‌کنند بین همسایگان به ویژه همسایگانی که مسلمان هستند، مناقشات و اختلافاتی صورت گیرد؛ من به برادرانمان در آن طرف مرز‌ها توصیه‌ام این است که به حساسیت‌ها دقت کنند و ملاحظات بیشتری داشته باشند به نظر من این مسائل حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفتم ما بر اصول و اولویت‌هایمان پایبند هستیم و تا استقرار این نظم جدید یکسری کار‌های فنی باید در حوزه قوانین و مقررات صورت گیرد. هر کشوری هم قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و اصولا باید به قوانین و مقررات هم اخترام بگذرایم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
0
2
اگر این اظهارات توسط یک اصلاح طلب بیان می شد او را بی بصیرت وترسو ......لقب میدادند وروزنامه کیهان ........خودش را پاره می کرد وشریعتمداری یک پرونده امنیتی برایش رو می کرد وثابت می کرد که طرف جاسوس اسرائیل انگلیس وامریکا ست ویک گاندوی دیگر برایش می ساختند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
0
1
اصلا خودت فهمیدی چی گفتی بعد شعار عزت هم میدهند
نظرات شما
پیشخوان