تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۵
مدیا فایل مطرح کرد

انتخابات 2016 آمریکا از دید رسانه‌های ایرانی

مدیا فایل در یک پروژه کلی به بررسی چگونگی فعالیت رسانه‌های خارجی در پوشش خبری انتخابات آمریکا پرداخته و در مجموعه بررسی‌های خود به ایران نیز پرداخته است.
رویداد۲۴- مدیا فایل در یک پروژه کلی به بررسی چگونگی فعالیت رسانه‌های خارجی در پوشش خبری انتخابات آمریکا پرداخته و در مجموعه بررسی‌های خود به ایران نیز پرداخته است.

به گزارش رویداد۲۴، مدیا فایل نوشت: این نسخه از مجموعه پروژه حاضر بر رسانه جمهوری اسلامی ایران و چگونگی پوشش رسانه‌ای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا متمرکز است. به دلیل تأثیری که این انتخابات می‌تواند بر آینده روابط ایران-آمریکا داشته باشد، ایرانی‌ها آن را با دقت دنبال می‌کنند.

مسئله اصلی که باعث می‌شود رسانه و مردم ایران این انتخابات را مهم بدانند، آینده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که به ظرفیت‌های هسته‌ای ایران مربوط می‌شود. برجام مورد توافق ایران، آمریکا و شش قدرت جهانی قرار گرفت.

روز یکشنبه، روزنامه کیهان به پوشش خبری فایل منتشر شده از توهین ترامپ به زنان پرداخته و نوشت: «حتی مایک پنس، معاون ترامپ نپذیرفت که از رسوایی این سیاست‌مدار آمریکایی حمایت کند.»

تهران تایمز که در سال 1979 به‌عنوان صدای جمهوری اسلامی تأسیس شد، خبر مناظره  انتخاباتی آمریکا را در صفحه را نیاورده بود. بااین‌حال، این روزنامه چندین مقاله در خصوص انتخابات آمریکا منتشر کرده و یکی از آن‌ها به «خطرات داعش» پرداخته است. اخیراً این روزنامه مصاحبه‌ای با پیتر هال، استاد سیاسی دانشگاه هاروارد منتشر کرد که به مسئله برجام پرداخته بود.

هال به تهران تایمز گفت: «فکر می‌کنم احتمال اینکه رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را کنار بگذارد، بسیار اندک باشد. هیچ گزینه جایگزین مناسبی برای این توافق وجود ندارد و گرچه انتقادات از آن همچنان در مناظرات انتخاباتی وجود خواهد داشت، یک رئیس‌جمهور هوشیار و حتی دونالد ترامپ متوجه منافع حفظ این توافق را درک خواهد کرد.»

روزنامه کیهان پس از برگزاری دور نخست مناظرات انتخاباتی ترامپ و کلینتون که طی آن ترامپ تهدید به حمله به ایران کرد و کلینتون بر تداوم اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران تأکید کرد، این مناظره را «یک رقابت با فضای ایران هراسی» توصیف کرد. البته این گزارش هیچ اشاره‌ای به دفاع کلینتون از رویکرد دیپلماتیک برجام نکرد.

افکار عمومی ایران در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

سی ان ان گزارشی در مورد احساسات ایرانیان در مورد انتخابات آمریکا منتشر کرد. این گزارش نشان داد که اکثریت مردم ایران دیپلماسی که از سوی باراک اوباما و حسن روحانی پیگیری شد را تائید می‌کنند و از تداوم این روند حمات می‌کنند.

حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا طی یادداشتی که در مورد این انتخابات برای روزنامه شرق نوشته بود، این‌طور نتیجه‌گیری کرد «واقعیت این است که هر دو حزب آمریکا عقاید مشابهی در مورد ابعاد کلی اختلافات با ایران دارند.»

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان