تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو: حداقل تا پایان سال جاری واردات خودرو اشتباه است

از صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات مختلف اینطور برداشت می‌شود که وی همچنان با واردات خودرو "در شرایط فعلی" مخالف است. او عقیده دارد ابتدا بایستی شرایط تراز ارزی کشور بهبود یابد و سپس در راستای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت در بازار خودرو اقدام کرد.

واردات خودرورویداد۲۴ از صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات مختلف اینطور برداشت می‌شود که وی همچنان با واردات خودرو "در شرایط فعلی" مخالف است. او عقیده دارد ابتدا بایستی شرایط تراز ارزی کشور بهبود یابد و سپس در راستای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت در بازار خودرو اقدام کرد.

براساس آخرین اظهار نظرهای سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسات اخیر، وی معتقد است واردات خودرو در شرایط عادی که تراز تجاری و تراز ارزی کشور متعادل باشد، مفید است و به نوعی فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد؛ اما در حال حاضر و حداقل تا پایان سال جاری و تا زمانیکه در ترازهای تجاری به توازن برسیم، واردات خودرو اشتباه است؛ چراکه حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر خواهد کرد و منجر به افزایش نرخ ارز می‌شود و در نهایت تورمی ایجاد خواهد کرد به ضرر کل جامعه است.

وزیر صمت ضمن تاکید براینکه براین اساس بصورت کلی، در شرایط عادی که صادرات غیرنفتی مناسبی داشته باشیم، واردات خودرو می‌تواند به رقابت‌پذیری و افزایش کیفیت کمک کند اما تا آن زمان به این شرایط برسیم، به هرحال چالش ارزی وجود خواهد داشت، از آغاز برنامه ویژه برای صادرات خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که به توازن ارزی برسیم؛ لذا پس از آن واردات خودرو می‌تواند صورت پذیرد.

وی در جلسه امروز شنبه با صادرکنندگان نیز اعلام کرد که خبر خوشی برای صادرکنندگان ( و برنامه‌ای ویژه برای صادرات) خواهد داشت و وعده کرد: در شش ماهه دوم امسال بایستی پنج میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل صادرات داشته باشیم. از نگاه مجموعه وزارت صمت فقط هدف گذاری عددی اولویت گذاری محسوب نمی‌شود و مابقی شاخص‌ها مانند تنوع کالایی نیز در کنار تنوع مقاصد صادراتی و صادرات به کشورهای اولویت دار باید مد نظر قرار گیرد.

لازم به توضیح است که در روزهایی که طرح مجلس برای واردات خودرو (پیش از تصویب در مجلس) داغ بود، سیدرضا فاطمی امین در مصاحبه‌ای صراحتا اعلام کرده بود که دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد و ضمن اشاره به اینکه وزرات صمت برای صنعت خودروسازی کشور دو برنامه شش ماهه و دو ساله با توان داخلی مشخص کرده است، اظهار کرد که هر دو برنامه به صورت همزمان از مهر ماه امسال آغاز خواهد شد. برنامه کوتاه مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال ترسیم شده است.


بیشتر بخوانید: کدام خودروها ارزان می‌شوند؟


وی در حاشیه نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها، با بیان اینکه اگر واردات خودرو قانونی شود مکلف به اجرا هستیم، اظهار کرده بود: چنانچه واردات خودرو تبدیل به قانون شود، ما نیز ملزم و مکلف به اجرای آن خواهیم بود؛ اما به اعتقاد بنده و از منظر وزارت صمت، نباید تصمیمی گرفت که یک بخشی در ظاهر بهبود یابد اما بسیاری از بخش‌های دیگر دچار زیان شوند. با توجه به اینکه واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است، صادرات و واردات در کنار هم بایستی هوشمندانه صورت گیرد.

او همچنین اعلام کرد: تا چند هفته آینده در نشستی مفصل به حوزه خودرو خواهیم پرداخت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
0
پس جمله ی معروف بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره که فرمودند (مجلس در راس امور است) چه میشود. آیا مسولان کشور از راهی که امام برای نظام و مملکت ترسیم کرده بودند که مدنظر مقام معظم رهبری هم میباشد عدول کرده اند و از این مسیر خارج شده اند ، که اگر چنین باشد پس تکلیف شعارها و راه انقلاب اسلامی چه میشود ؟ این مسیری که برخی مسولان از جمله وزیر صنعت در پیش گرفته اند مسیری بس خطرناک و طلمه زننده به اعتماد مردم نسبت به اعتبار انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی می باشد. همه ی مردم و مسولان بلا استثنا بایستی مطیع محض تصمیمات مجلس شورای اسلامی باشند که باز تکرار میکنم به فرموده امام خمینی ره مجلس در راس امور است. وسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
1
هیچی یعنی باید ۴۳ سال دیگه منتظر بمونیم
تا تراز مالی کشور بهبود یابد
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
0
بله ایشون درست میگن اگر واردات باشه دیگ جیبشون خالی میشه از فروختن حلب با قیمت بالا به مردم اقای به اصطلاح باسواد به جیب خودت نگاه نکن نظر نده هیچ رفتی پایین شهر یا روستاها ک ببینی جونا دارن چ بدبختیی میکشن تا یه وسیله اشغال جور کنن تا حداقل زن و بچش تو دل سرما گرما ۵کیلومتر پیاده نرن تا برسن لبه جاده سوار ماشین مردم شن اونم بعد ی ساعت وایستادن کنار جاده بفکر فقرا هم کار کنید راهی دیگ هست جیبتون رو پر پول کنید و تصمیم درست در مشورته ن در یک فکر ناقص
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
0
جهت وزیر خوبی داریم دوست نداره ببین جندتا خودش داره
محین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
0
1
نه خیر این مملکت درست بشو نیس این بابا صمت هم به نفع سرمایه داران می که پس رییس جمهور رو که می گفت همه چیز به نفع مردم خواهد شد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان