تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۵

آلودگی نفتی عامل مرگ پرندگان و آبزیان «تالاب هورالعظیم»

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شکستگی خط لوله انتقال نفت و آلودگی نفتی تالاب هورالعظیم منجر به تلف شدن تعداد زیادی از پرندگان و آبزیان این تالاب شد.
رویداد۲۴-بمعاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شکستگی خط لوله انتقال نفت و آلودگی نفتی تالاب هورالعظیم منجر به تلف شدن تعداد زیادی از پرندگان و آبزیان این تالاب شد.

سیدعادل مولا دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: ساعت 14 روز جمعه خط لوله انتقال نفت از هورالعظیم به اهواز متعلق به شرکت نفت اروندان (میدان نفتی آزادگان جنوبی) دچار شکستگی شده و مقدار زیادی نفت از طریق یکی از کانال های فرعی وارد بخش جنوبی تالاب هورالعظیم شده است.

وی با اشاره به اینکه این خط لوله دیروز تعمیر شده است افزود: آلودگی نفتی هنوز در منطقه وجود دارد که علاوه بر آلوده کردن هورالعظیم تعداد زیادی از پرندگان و آبزیان را نیز از بین برده است.

مولا اظهار کرد: میزان نفتی که وارد هورالعظیم شده همچنین خسارتی که به تالاب و زیسمندان آن وارد شده هنوز مشخص نیست و کارشناسان محیط زیست در حال برآورد آن هستند.

وی با تاکید بر پاکسازی محیط از آلودگی توسط این شرکت نفتی گفت: بعد از برآورد خسارت، این شرکت باید خسارت وارد شده به محیط را به صورت جریمه پرداخت کند و در صورت کوتاهی این مساله پیگیری خواهد شد.

معاون محیط زیست خوزستان همچنین حساسیت های محیط های تالابی را یادآور شد و تصریح کرد: با توجه به حساسیت بالای تالاب به ویژه اهمیت و تنوع زیستی منحصربفرد هورالعظیم، ایمنی در خطوط انتقال باید چند برابر شود و پاکسازی محیط نیز با سرعت بیشتری انجام شود زیرا آلودگی نفتی علاوه بر خسارت به تالاب، زیستمندان را نیز از بین می برد.

تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی ترین نقطه کشور، در مرز عراق قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در عراق است. 

از سال 87 بیش از هفت هزار هکتار از اراضی تالاب برای 30 سال به وزارت نفت برای انجام عملیات اکتشاف و بهره برداری نفت واگذار شد. عملیات اکتشاف و استخراج نفت اعم از جاده سازی، قطعه قطعه شدن تالاب، حفاری، انتقال، استفاده از مواد شیمیایی حین حفاری، گل حفاری، پسماندها و بقایای مواد نفتی و کنده های حفاری از جمله آلودگی هایی است که در این سال ها فعالیت های نفتی به هورالعظیم تحمیل کرده است. علاوه بر آلودگی نفتی، خشک کردن تعمدی تالاب توسط وزارت نفت نیز باعث نابودی زیستمندان تالاب و خودسوزی آن در موارد متعدد شده است. اخیرا نیز هزاران قطعه ماهی در این تالاب به صورت ناگهانی تلف شده اند که علت دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

هورالعظیم از زمان خشک شدن یکی از کانون های اصلی پدیده گرد و غبار در خوزستان معرفی شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تالاب ، هورالعظیم
نظرات شما
پیشخوان