تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
در نشست خبری بذرپاش صورت گرفت:

حمله پایداری‌ها به دولت با رمز کرسنت

عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی ضمن تشریح پرونده کرسنت و چگونگی قراردادهای نفتی مدعی شد: کرسنت حربه‌ای برای کشاندن ایران به دادگاههای بین‌المللی برای گرفتن غرامت بود.
به گزارش رویداد24 به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش در نشست خبری که با موضوع پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی برگزار شد در این خصوص اظهار کرد:‌کرسنت حربه‌ای برای کشاندن ایران به دادگاههای بین‌المللی با هدف تسویه پولهای بلوکه شده ایران در حسابهای خارجی و به منظور گرفتن غرامت بوده است لذا از این جنس پرونده‌ها به عنوان دام در مقابل شرکت‌های دولتی و نفتی ما قرار دارند.

وی افزود: قرارداد کرسنت به لحاظ عددی تعجب همه را برانگیخته بود. در همان زمان هم برخی از بدنه کارشناسی وزارت نفت به این مساله اعتراض داشتند که نهایتا طرح دعوی به دادگاه بین‌المللی هم ارائه شد. با توجه به اعتراض ها نسبت به این قرارداد در دادگاه لاهه پرونده ایران مکشوف شد و ایران اسنادی را ارائه داد که در این قرارداد فساد وجود دارد. البته قراردادی که وزارت نفت در آن زمان منعقد کرده بود نمی‌توانست در دادگاه لاهه نقض شود.

این نماینده مجلس با بیان این‌که «ابهام در قیمت گاز و حتی فعالیت شرکت کرسنت از جمله ابهاماتی است که در این پرونده وجود دارد» گفت: این قراردادها بین شرکت‌های وابسته به دولت‌ها و در واقع بین دولت‌ها منعقد می‌شود. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که برجسته کردن برخی پرونده‌های فساد با هدف فروکش کردن کرسنت است؛ زیرا هر وقت بحث کرسنت مطرح می‌شود هزار و یک مجموعه فعال می‌شوند که کسی راجع به آن صحبت نکند. در حالی که معتقدیم اگر فساد بابک زنجانی بد است که حتما هم همینطور است، فساد کرسنت هم بد است.

وی در ادامه در خصوص قراردادهای جدید نفتی (IPC) نیز اظهار کرد:‌ این قراردادها می‌تواند برای هر کسی این سوءظن را ایجاد کند که چه اتفاقی دارد می‌افتد که مسئولین ارشد عضو این باشگاه هستند.

وی درباره‌ اصرار برخی بر مخفی بودن قراردادهای نفتی ابراز عقیده کرد: ما در برجام هم چنین تجربه‌ای را داشتیم؛ یک دفعه و در لحظات آخر متن اصلی را ارائه می‌کنند در حالی که اگر از ابتدا روشن و دقیق می‌گفتند منجر به ارتقای توافق بهتر می‌شد. این مدل و روش مطلوب مجلس یا هر جایگاهی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص باشگاه اندیشه ورزان نفت و نیرو نیز اظهار کرد: برای ما هم در مجلس سوال است که چرا چنین باشگاهی ایجاد شده است که در اسامی اعضا و هیات امنا و شورای عالی سیاست‌گذاری شاهد افرادی از دولت هستیم. البته اختیاراتی هم که این باشگاه برای خود قائل است نشان از این دارد که می‌تواند کانال ورود شرکت‌های خارجی و غربی به صنعت نفت ایران در سال‌های آتی باشد.

برچسب ها: کرسنت ، جبهه پایداری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان