تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰

سیگنال انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی به بورس چیست؟

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، علی صالح‌آبادی امروز به عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی انتخاب شد. فعالان بازار امیدوارند، صالح آبادی که سابقه ۱۰ سال ریاست سازمان بورس را دارد، بتواند بورس را در مدار صعود قرار دهد.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، علی صالح‌آبادی امروز به عنوان رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی انتخاب شد. فعالان بازار امیدوارند، صالح آبادی که سابقه ۱۰ سال ریاست سازمان بورس را دارد، بتواند بورس را در مدار صعود قرار دهد.

خبر انتخاب صالح‌آبادی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی بعد از بسته شدن بازار رسانه‌ای شد و صالح‌ابادی در حالی رئیس بانک مرکزی شد که شاخص کل در آستانه ۱/۵ میلیونی شدن قرار دارد.

اما نظر کارشناسان در رابطه با انتخاب صالح‌آبادی به عنوان رئیس بانک مرکزی و تاثیر این انتخاب بر بازار سهام چیست؟

حمید اسدی، حقوقدان بازار سرمایه: به نظرم آقای صالح‌آبادی یکی از بهترین مدیران سازمان بورس بود و این انتخاب منافع زیادی برای بازار دارد. صالح‌آبادی بازار پول و بازار سرمایه می‌شناسد و این موضوع برای بازار بسیار مهم است.  نکته دیگر این است که نگاه صالح‌آبادی حمایت از بازار سرمایه است و در صورت تعامل مدیران سازمان همکاری بین بانک‌مرکزی و سازمان بورس می‌تواند به بهبود وضعیت بازار کمک کند.

باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه: این انتصاب در مجموع سیگنالی مثبت برای بازار سرمایه دارد. به نظرم با توجه به سابقه مدیریتی ایشان در سازمان بورس از این به بعد در تصمیمات بانک مرکزی بورس هم مد نظر قرار می‌گیرد. مثلا سال گذشته آقای همتی در زمان ریزش بازار نرخ بهره بین بانکی را افزایش داد و همین موضوع باعث ریزش بیشتر بازار شد و این یعنی آقای همتی درک درستی از بازار سرمایه نداشت.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی هیجان انگیز بورس تا پایان ۱۴۰۰


مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه: در یک دهه گذشته سیاست‌های پولی به بازار سرمایه توجهی نداشتند و این انتصاب از این بابت می‌تواند مثبت باشد که توجه به بازار سرمایه قبل از اعمال سیاست‌های پولی بیشتر می‌شود. نرخ بهره و نرخ ارز بر روند بازار سهام تاثیر زیادی دارند که اگر این دو مورد مد نظر قرار گیرد کمک زیادی به بازار سرمایه می‌شوئد. فعالان این انتظار را دارند که سیاست‌های پولی به نفع بازار سرمایه باشد و این می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار باشد. اما باید محدودیت‌های بودجه را مد نظر قرار دارد و به نظرم با توجه به شرایط اقتصادی دست صالح‌آبادی زیاد باز نیست. البته این انتصاب از نظر روانی برای بازار خوب است و اعتماد به سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند.

ایما رئیسی، کارشناس بازارهای مالی: دوران طلایی و بلوغ بورس جدای از رشد چند برابری سهام دوران ریاست صالح‌آبادی در سزمان بورس بود. تاسیس بورس‌های چهارگانه و همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ایجاد کمیته فقهی، راه‌اندازی بیش از ۱۰ نوع نهاد مالی جدید، انواع ابزارهای جدید مالی شامل انواع صکوک (صکوک اجاره، مرابحه، استصناع، منفعت)، اسناد خزانه اسلامی، قراردادهای آتی سهام و آتی کالا و…، از مهم‌ترین اقدامات صالح‌آبادی بود.

با توجه به عملکرد مثبت صالح‌آبادی در سازمان بورس و همچنین بعد از آن عملکرد مدیریتی در بانک توسعه صادرات سهامداران این انتصاب را به فال نیک می‌گیرند و به نظرم این یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه به شمار می‌رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان