تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

آنفلوانزا؛ مهمان ناخوانده پیک ششم کرونا

پیک ششم کرونا در راه است و در این بین، مهمان ناخوانده ای به نام ویروس آنفلوانزا نیز با کرونا خواهد آمد و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای پاییز و زمستان ۱۴۰۰ باشد.

زمان پایان کرونا

رویداد۲۴ قرار است ظرف روزهای آینده به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برویم و شرایط دورکاری ادارات و سازمان‌ها نیز لغو شده و شرایط به روزهای عادی و دوران قبل از کرونا باز خواهد گشت.

این در حالی است که متخصصین بیماری‌های عفونی، نسبت به شیوع بیماری آنفلوانزا در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ هشدار می‌دهند و بر این نکته تاکید دارند که بازگشایی‌ها نباید عجولانه باشد. زیرا، شیوع آنفلوانزا در پاندمی کووید ۱۹، می‌تواند با شدت بیشتری از تلفات همراه شود. از همین رو، لازم است در تصمیم گیری برای بازگشایی‌ها، قدری تأمل کنیم.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا بسیار بالا است به طوری که سالانه ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در جهان اتفاق می‌افتد.

نتایج یک مطالعه در آمریکا درباره ارزیابی میزان تأثیر واکسن آنفلوانزا بر روی افراد نشان داد در افرادی که سالم هستند در ازای هر هزار نفری که واکسینه نشدند، ۸,۲ نفر و در افراد در معرض خطر ۳۸ نفر به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند. در مجموع میزان اثربخشی واکسن آنفلوانزا در این مطالعه ۴۸ درصد برآورد شد.

ساسان توانا فوق تخصص ریه با اشاره به مشابهت علائم آنفلوانزا و کووید ۱۹، استفاده از تست‌هایی که به طور همزمان هر دو بیماری را تشخیص می‌دهد بسیار راهگشا دانست و گفت: برخی از بیماری‌های حاد مانند آنفلوانزا می‌توانند خطر کووید ۱۹ را افزایش دهند.

وی یادآور شد: برخی مطالعات آماری پیش بینی می‌کند که احتمالاً میزان بستری ناشی از آنفلوانزا به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و برای جلوگیری از آن لازم است بین ۲۰ تا ۵۰ درصد واکسیناسیون آنفلوانزا نسبت به فصل‌های قبلی افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: تفاوت مرگ‌های کرونایی با مرگ در اثر آنفلوآنزا


در همین حال، پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، اظهار کرد: طبق الزامات علمی تا زمانی که بالای ۸۰ درصد جمعیت کشور واکسن کرونا نزده‌اند و دو هفته از واکسیناسیون آن ۸۰ درصد نگذشته باشد، اتفاق خاصی نیفتاده و همه افراد مستعد بوده و چرخه بیماری می‌تواند وجود داشته باشد. حتی بعد از اینکه ۸۰ درصد را واکسینه می‌کنید، در نمونه‌هایی مانند انگلیس می‌بینید که کماکان روزی ۴۰ هزار مبتلا و ۱۶۰ مرگ دارید. بنابراین همه این اقدامات به معنای منتفی شدن کووید نیست. بنابراین در فضاهای بسته و در جامعه نیاز به الزامات بهداشتی داریم.

وی تاکید کرد: یکی از الزامات بهداشتی مسافرت نکردن است. متأسفانه در این زمینه موفق نبودیم. افرادی که به خارج از کشور می‌روند. در این مدت تعداد زیادی افراد برای مراسم اربعین رفتند، تعداد زیادی از افراد به ترکیه رفتند و.‌..، وقتی این افراد بازمی‌گردند، هنوز غربالگری مناسبی نداشتیم. بر این اساس احتمال ورود بیماری از مرزها را جدی می‌کند. اینکه بیماری در نیمه‌های شرقی و غربی و لب مرزها مقداری بالا رفته، ممکن است علتش همین باشد. مهم‌ترین اقدام هم این است که نظام تست گیری را قوی کرده و افزایش واکسیناسیون داشته باشیم. تا زمانی که واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد نرسیده، صحبت از بازگشایی بدون محدودیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که مواردی از سوش آنفلوانزا را در تهران و کشور شناسایی کردیم، افزود: احتمال اینکه مواردی از آنفلوانزا را در سطح کشور داشته باشیم، ممکن است روند رو به افزایش داشته باشد. بر همین اساس افتراق آنفلوانزا از کووید ۱۹، سخت است و صرفاً با روش‌های آزمایشگاهی ممکن است امکان پذیر باشد. واقعاً در موارد سرپایی افتراق بین آنفلوانزا و کووید ۱۹ بسیار سخت است. اکنون مواردی از آنفلوانزا در کشور شناسایی شده که احتمالاً افزایش پیدا خواهد کرد.

در همین حال، حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، گفت: اگر بخواهیم بازگشایی‌ها را در مجامع متعددی ایجاد کنیم، باید شاهد پیک ششم باشیم. حواسمان باشد که بازگشایی‌ها به تدریج و آرام آرام بر اساس تعداد بستری‌ها و شرایط جامعه و درصد ایمنی جمعی باشد. باید ایمنی به صورت نسبتاً کامل انجام شده باشد و ۲ دوز واکسن در ۸۰ تا ۸۵ درصد جامعه تزریق شود. یک دوز باعث ایجاد یک ایمنی نسبی می‌شود و بعد هم محدودیت هوشمند باید مدنظر قرار گیرد. اگر این موارد انجام نشود، شاهد پیک‌های بعدی هم خواهیم بود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان