تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

اصلا خوشحال نباشید که کرونا نمی‌گیرید!

متخصص بیماری‌های داخلی و رئیس بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: برخلاف تصور عموم افراد سیگاری هم دچار کرونا می‌شوند؛ اتفاقا بیشتر از دیگران چراکه بدنشان به علت مصرف سیگار ضعیف می‌شود.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ علیرضا محمودی راد گفت: محققین دانشگاه USCF در گزارش اخیر خود که شامل بررسی ۱۹ مطالعات مختلف بر روی ۱۱۶۰۰ نفر از بیماران کرونایی در کشور‌های چین، کره جنوبی و آمریکا است، اعلام کردند نه تنها سیگاری‌ها دچار کرونا می‌شوند بلکه شدت و وخامت علائم در بین آنان بیشتر است.

وی ادامه داد: چرا در بین عموم خلاف این باور وجود دارد؟؛ محققان می‌گویند ریشه این باور ممکن است ناشی از ارزیابی کمتر تعداد سیگاری‌ها در بین بیماران کرونایی باشد، به خصوص هنگامی که با شرایط دشوار مراقبت از بیماران در سیستم‌های بهداشتی تحت فشار روبه رو هستیم.


بیشتر بخوانید: چقدر واکسن کرونا تاکنون در کشور تزریق شده است؟


محمودی راد در پاسخ به این سوال که وقتی سیگار را متوقف می‌کنیم در بدن چه اتفاقی می‌افتد، بیان کرد: بعد از ۲۰ دقیقه ضربان قلب و فشار خون فرد و پس از ۱۲ ساعت میزان منوکسید کربن و اکسیژن خون به حالت عادی باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه بعد از ۲۴ ساعت احتمال حمله قلبی فرد کاهش می‌یابد و بعد از ۴۸ ساعت مزه و بوی غذا را بهتر متوجه می‌شود، تصریح کرد: پس از ۷۳ ساعت راه‌های هوایی فرد گشاد‌تر شده و راحت‌تر نفس می‌کشد و تا ۱۲ هفته بعد جریان خون فرد بهتر شده و راحت‌تر ورزش می‌کند.

این متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه یک سال بعد ریسک بیماری‌ها و حمله قلبی فرد به نصف کاهش می‌یابد، اظهار کرد: دو تا پنج سال بعد از ریسک سرطان‌های دهان، گلو، مری، مثانه نصف می‌شود و سکته مغزی به حد افراد غیرسیگاری می‌رسد و بعد از ۱۰ سال احتمال سرطان ریه فرد ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

محمودی راد با اشاره به مواد غذایی که یک فرد کرونایی باید مصرف کند، یادآور شد: مصرف برنج به حداقل میزان ممکن برسد چراکه ارزش غذایی بالایی ندارد و حجمش زیاد است که برای سیستم گوارش بیمار خطرناک است؛ به جای برنج از سیب زمینی، گندم و جو استفاده شود.

وی اظهار کرد: تخم مرغ بهترین منبع پروتئین برای بیماران کرونایی است و بیماران می‌توانند هر روز استفاده کنند؛ مصرف میوه جات در بین وعده‌های غذایی به شدت توصیه می‌شود؛ حبوبات نیز اگر نفخ آن گرفته شود منعی برای مصرف ندارد.

این متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه استفاده از ماست شدیداً توصیه می‌شود که خواص پروبیوتیکی ماست در بهبود عملکرد سیستم گوارشی و سیستم ایمنی فرد بیمار تاثیرگذار است، ادامه داد: قاطعانه در تمام شایعات پیرامون تاثیر منفی لبنیات در بیماران مبتلا به کرونا را رد می‌کنیم و تا امروز هیچ گونه شواهدی مبنی بر صحت این ادعا وجود نداشته است.

او با بیان اینکه مهم‌ترین بخش تغذیه در دوران ابتلا مصرف مایعات است، افزود: مایعات مکرر در طول روز وعده‌های غذایی بهتر است به صورت مایع باشد؛ چای و قهوه بدون شکر و قند با خاصیت شل کنندگی ریه در بهبود تنفس کمک کننده هستند.

محمودی راد یادآور شد: به مصرف ویتامین D طبق پروتکل اعلام شده و امگا ۳ در روند بهبود بیمار و ممنوعیت شروع رژیم‌های غذایی سخت و خاص به منظور کاهش وزن باید توجه کرد.

منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کرونا در ایران
نظرات شما
پیشخوان