تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۷ آبان ۱۴۰۰

راهکار جهانی برای درخشش بورس ایران

مرادی کارشناس بازار سرمایه: ما می توانیم با الگوبرداری از طرح های جهانی، بازار سرمایه ایران را قدرتمند کنیم.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ در علم اقتصاد کلان، نقدینگی به پولی اطلاق می‌شود که به عنوان وجوه نقد و سپرده‌های بانکی نزد بانک‌ها نگهداری می‌شود و هدایت نقدینگی یک اصطلاح است که به تعیین مسیر برای گردش آن در یک یا چند بازار اشاره می‌کند.در واقع هر بازاری که جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را داشته باشد، به صورت عقلانی و هوشمند نقدینگی به آن ورود پیدا می‌کند؛ بهینه‌ترین حالت ممکن برای اقتصاد یک کشور، جذاب کردن بازارهای مولد (بورس، بیمه و بانک) است. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه‌،‌ برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

    تاثیر تورم بر بورس

    بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر تورم بر بورس اظهار کرد: تورم اصلی نیست که برای اقتصاد خوشایند باشد، اما تورم فاکتوری است که بر بازار سهام اثربخشی خوبی دارد و سبب رشد بازار سرمایه شده است. اما اگر تحلیل درستی ارائه بدهیم،‌ باید بیان کنیم که تورم آنچنان به نفع سرمایه گذاران بازار سرمایه نبوده است. زیرا که تمامی پارامترهای اقتصادی به همدیگر متصل هستند و تورم سبب آشفتگی اقتصاد می شود.

    وی در مورد تاثیر خلق پول و نقدینگی بر بازار سهام اظهار کرد‌: بخشی از نقدینگی سبب تورم می شود. اما بخشی از آن می تواند عامل خلق ابزارهای جدید بازار و ظرفیت های ارزی تازه شود. ضمن اینکه می تواند در مدیریت بهتر بازار اثرگذار باشد. این کار نیازمند یک مدیریت هوشمند است. زیرا که نقدینگی همانند یک شمشیر دو لبه است و می تواند بازار را به زمین بزند. اما در کل می توان گفت، خلق پول را اگر در مسیر ایجاد ظرفیت های نوین برای بازار سرمایه ببینیم. قطعا می تواند به ارتقای بازار کمک کند.


    بیشتر بخوانید: کمیسیون برنامه و بودجه: دولت می‌خواهد شرکت‌های زیان‌ده را در بورس به مردم بفروشد


    خاندوزی دغدغه بازار سرمایه دارد

    این کارشناس بازار سهام در مورد استفاده از فناوری های نوین و پول دیجیتال در بازار سهام گفت: سخنان آقای خاندوزی در مورد استفاده از این ابزارها در بورس به این علت که ایشان از خانواده بازار سرمایه هستند،‌ قطعا کارشناسی شده است. ایشان دغدغه بازار سرمایه دارند. ایشان کاملا مسلط به مباحث ابزارهای نوین و بسترهای جدید است. که سبب خلق موقعیت و فرصت خواهد شد.

    وی افزود: یکی از بحث هایی که آقای خاندوزی مطرح کرده اند در مورد استفاده از پول های دیجیتال در بازار سهام است، که این امر کاملا شدنی است، ظرفیت هایی که در بازار سرمایه این روزها در دنیا وجود دارد. به جرات می توان گفت که قطره ای از دریای آن در بازار سرمایه ایران وجود ندارد.ظرفیت بازار سرمایه در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۰ درصد از نیازهای نقدینگی خودشان را جهت توسعه اقتصاد را از راه بازار سرمایه تامین می کنند.

    بازار منتظر برجام است

    مرادی ادامه داد: ما می توانیم با الگوبرداری از این طرح ها بازار سرمایه ایران را قدرتمند کنیم. تا زمانی که نتوانیم ابزارها و ظرفیت های جدید را ارائه دهیم، نمی توانیم از پتانسیل های موجود در کشور استفاده کنیم. راه به ثمر نشستن اقتصاد و خروج آن از بحران استفاده مناسب از ظرفیت های بازار سرمایه است.

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان در مورد آینده بازار سرمایه اظهار کرد: تصور بر این است که تا کشور به ثبات اقتصادی نرسد و تا اشکالات عظیم بازار را اعم از مشکلات ارزی و عدم بازگشت ارز به کشور و همچنین برجام و تحریم‌های بانکی را رفع نکنیم نمی‌توانیم به بهبود بازار بورس امید داشت.بنده آرزوی موفقیت می کنم برای تیم آقای باقری که بتوانند این معضل را حل کنند. بازار معطل برجام است. چه خوشایند باشد چه نباشد،‌ این باور وجود دارد که بازار منتظر تثبیت نرخ ارز است.

    منتظر حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور است. که اگر سرمایه گذاری خارجی در کشور رخ ندهد، سبب ایجاد مشکلات در بازار داخلی خواهد شد. در روزهای آینده تا زمانی که برجام به سرانجام نرسد ما شاهد اتفاقات اساسی در بازار نخواهیم بود. مگر اتفاقات کوچکی که برای برخی نمادها همانند پالایشی ها و بانکی ها رخ دهد.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بازار بورس
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان