تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۷ آبان ۱۴۰۰

۴ سیگنال بانک مرکزی برای بازار سهام

هرچند رئیس کل بانک مرکزی از حمایت دولت و مثبت شدن رشد اقتصادی سخن می‌گوید اما افزایش نرخ سود بین بانکی و احتمال کاهش قیمت دلار اخباری نیستند که به برگشت روند شاخص کمک کنند.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ هفته گذشته بازار سهام با روند منفی شاخص کل همراه بود و تنها دو روز معاملاتی تحرکات شاخص کل بورس مثبت شد. در این شرایط چه اخبار مهم و مرتبط با سیستم بانکی برای بازار سهام منتشر شده است؟

هرچند رئیس کل بانک مرکزی از حمایت دولت و مثبت شدن رشد اقتصادی سخن می‌گوید اما افزایش نرخ سود بین بانکی و احتمال کاهش قیمت دلار اخباری نیستند که به برگشت روند شاخص کمک کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در آخرین سخنان خود گفته: «برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود اوراق دولتی نداریم. کلا ۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در بازار بین بانکی فروخته شده است و افزایش نرخ در گذشته دو دهم درصد بوده است.»

اما این تنها اظهارات صالح‌آبادی در حمایت از بورس نیست. او گفته تعامل بانک مرکزی و بازار سرمایه ادامه می‌یابد تا تعادل بازار سرمایه حفظ شود و پرداخت وام به کارگزاری‌ها ادامه دارد البته مشروط به اینکه به تولید آسیب نزند.

صالح آبادی برنامه دیگری هم برای حمایت از بورس عنوان کرده و گفته سیاست دیگر حمایت از بورس، شرکت تامین سرمایه برای بانک‌هاست و بانک می توانند از این مسیر به بازار سرمایه کمک کنند.

علاوه بر این، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای اخیر با مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول گفته است: ایران نیز همانند بسیاری از کشورها، آسیب سختی از همه گیری ویروس کرونا دیده است، اما اکنون در مسیری مستحکم برای بهبود اقتصادی قرار دارد. آخرین آمارهای منتشره حاکی از رشد ۶٫۲ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در فصل دوم سال ۲۰۲۱ است که دستاورد قابل توجهی با وجود محدودیت شدید ایران در دسترسی به منابع خارجی خود و در نتیجه عدم امکان خرید واکسن از خارج به دلیل تحریم‌‌‌های آمریکا است.


بیشتر بخوانید: مهمترین عامل آسیب به بورس


با وجود این دو سیگنال مهم برای بازار سهام اما از سوی دیگر رفتار اخیر بانک‌ها برای بازار سهام به نظر خطرناک می‌رسد.

جدول تغیرات نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار از ۱۹.۱ درصد در اوایل مهرماه سالجاری به ۱۹.۸۶ درصد در اواخر این ماه رسیده است.

از نگاه برخی کارشناسان افزایش نرخ سود بین بانکی در دوره سقوط شاخص طی سال گذشته نقش مهمی داشته و این بار نیز با افزایش آن بورس این خطر را احساس کرده است.

علاوه بر این، احتمال ارزانی دلار نیز احتمالا به معنای حفظ روند فعلی بازار سهام و چه بسا بدتر شدن وضعیت آن باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود گفته است: وصولی‌های ارزی دولت در هفت ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته سه برابر شده است. در سامانه نیما عمده ارزی که استفاده شده برای واردات مواد اولیه واسطه ای و سرمایه بوده است که نشان می‌دهد وضعیت خوبی در هفت ماهه گذشته داشته‌ایم. پیش‌بینی من برای ماه‌های آینده، آرامش بازار ارز است.

آیا این اخبار بانک مرکزی ممکن است وضعیت بورس را بدتر کند یا اینکه امکان دارد واقعا سیستم بانکی برای حمایت از بورس اقدامات جدیدی را انجام دهد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان