تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

بانک‌ها نرخ سود سپرده را بالا بردند/ بازار سرمایه در معرض خطر جدی

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از کارشناس بازار سرمایه نوشت: هر چند مسئولان اعلام می‌کنند که نرخ سپرده بانکی تغییری نکرده است، اما بانکها، میزان نرخ سود سپرده را افزایش داده اند.

بانک‌ها نرخ سود سپرده را بالا بردند/ بازار سرمایه در معرض خطر جدی

رویداد۲۴ رسول جاویدی درباره وضعیت این روز‌های بازار سرمایه افزود: این روز‌ها یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه، کمبود نقدینگی در بازار است بطوریکه کمبود نقدینگی باعث شده سمت تقاضا نسبت به سمت عرضه کاهش یابد.

وی ادامه داد: اکنون یکی از مشکلات اصلی کشور، تورم و افزایش نقدینگی است، اما در مقابل در بازار سرمایه با کمبود نقدینگی روبرو هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار بدهی روز به روز درحال بزرگ شدن است و وقتی این بازار با نرخ‌های بالا معامله می‌شود پس برای سرمایه گذاران جذابیت دارد و پول‌ها به جای بازار سرمایه به سمت این بازار روانه می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها اقدام به خرید اوراق می‌کنند و اگر خط اعتباری برای شرکت‌ها در نظر گرفته نشود، برای تامین نقدینگی مورد نیاز اقدام به فروش اوراق می‌کنند.

جاویدی گفت: هر چند مسئولان اعلام می‌کنند که نرخ سپرده بانکی تغییری نکرده، اما با یک گزارش میدانی از بانک‌ها متوجه خواهیم شد که بانکها، میزان نرخ سود سپرده را افزایش داده اند.


بیشتر بخوانید: تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت/ کالا‌ها تک‌نرخی شدن ارز با دلار ۲۷ هزار تومانی همخوانی دارد؟


وی با بیان اینکه افزایش نرخ سپرده بانکی، کاهش نقدینگی در بازار و بزرگ شدن بازار بدهی از جمله مشکلاتی است که بازار سرمایه با آن روبرو شده گفت: با توجه به وضعیت کنونی نرخ ارز در سامانه نیمایی و قیمت‌های جهانی در گروه پتروشیمی و فلزات، بسیاری از سهم‌ها ارزندگی ذاتی بالایی دارند، اما با توجه به مشکلات نقدینگی، استقبالی از سهام این شرکت‌ها نمی‌شود.

جاویدی تاکید کرد: بحث دیگری در بازار وجود دارد این است که در نرخ‌های خوراک پتروشیمی‌ها تغییراتی ایجاد شده و در گروه پالایشی انتظار فراتر از گزارش‌های ارائه شده از سوی شرکت‌ها بوده است.

وی ادامه داد: ترسی در بازار ایجاد شده مبنی بر اینکه دولت با توجه به کسری بودجه، نرخ برخی محصولات، چون مواد اولیه گروه پتروشیمی، را دستوری می‌کند و این موضوع باعث کاهش درامد و حاشیه سود شرکت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: اینگونه ابهامات در بازر، سبب شده، شاهد قدرت نمایی فروشنده‌ها در بازار طی ماه‌های اخیر باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان