تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
با قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی؛

تفنگداران آمریکایی آزاد شدند

نیروی دریایی سپاه سرنشینان دو قایق نظامی آمریکایی را در آب‌های ایران، شامل ۹مرد و یک زن بازداشت کرد.
رویداد24- نیروی دریایی سپاه سرنشینان دو قایق نظامی آمریکایی را در آب‌های ایران، شامل ۹مرد و یک زن بازداشت کرد.

سپاه پاسداران ١٠ نظامی متجاوز آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند بازداشت کرد.

گفته می‎شود هرکدام از قایق‌های آمریکایی مجهز به 3 مسلسل کالیبر 50 (یکی در جلوی شناور و دو تا در طرفین) است.

این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، حدود ٢ کیلومتر در آب‌های کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس آنها نیز ثبت بوده و هم اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.

از 10 نظامی دستگیرشده، 9 نفر مرد و یک نفر زن بوده‌اند. آن‌ها در شناورهای خود سلاح‌های نیمه سنگین همراه داشتند. 

تماس‌های مکرر مقامات آمریکایی با تهران برای آزادی زندانیان ادامه دارد. 

در پی انتشار این خبر، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای، از توقیف دو فروند شناوری رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی این نیرو در خلیج فارس خبر داد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اعلام کرد: در ساعت 16:30 دو شنبه مورخ 22/7/94 دو فروند شناور رزمی امریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند .

بنابراعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در هنگام توقیف این شناورها ، ناوگروه هواپیما بر "ترومن" امریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است .

همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است در زمان توقیف شناورهای رزمی امریکایی ، ناوگروه هواپیمابر "شارل دوگل "فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب های بین المللی در حال گشت زنی بوده است .

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است : سرنشینان شناورهای امریکایی شامل 9 مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند.   

سپاه ١٠ نظامی آمریکایی را در خلیج فارس بازداشت کرد
گفته می شود شناورهای آمریکایی که به آبهای ایران وارد شده بودند، از این نوع هستند

پنتاگون بازداشت 10 نظامی آمریکا را تأیید کرد
مقام‌های آمریکایی، بعد از تأیید خبر بازداشت 10 نظامی آمریکا در خلیج فارس، به آن واکنش نشان دادند.

در همین حال «نپیتر کوک»، سخنگوی پنتاگون بامداد در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس بازداشت نظامیان آمریکایی  را تأیید کرد و گفت این قایق‌ها در مسیر بین کویت و بحرین در حال حرکت بوده‌اند که تماس با آنها قطع شده است. 

به گزارش فارس، «کوک» اضافه کرد مقام‌های آمریکایی با ایرانی‌ها در تماس هستند و برای حل و فصل موضوع تلاش می‌کنند. او تصریح کرد که ایران به زودی نظامیان بازداشت‌شده را آزاد خواهد کرد. 

به ادعای مقام‌های آمریکایی، این اتفاق در نزدیکی «جزیره فارسی» در خلیج فارس، هنگامی رخ داد که دو قایق آمریکایی بعد از مواجهه با مشکلات مکانیکی، وارد آبهای سرزمینی ایران شدند.

سپاه ١٠ نظامی آمریکایی را در خلیج فارس بازداشت کرد
جزیره فارسی، نقطه ای که تفنگداران آمریکایی بازداشت شدند

مقام‌های آمریکایی همچنین مدعی شده‌اند که تعمدی در ورود به آبهای ایران در کار نبوده و این کار به صورت سهوی انجام شده است.  

تماس تلفنی جان کری با ظریف درباره قایق‌های توقیف‌شده آمریکایی
وزیر خارجه آمریکا برای تسهیل آزادی سرنشینان قایق‌های آمریکایی توقیف‌شده در خلیج فارس با وزیر خارجه ایران تماس گرفت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای تسریع آزادی سرنشینان قایق‌های آمریکایی توقیف‌شده در خلیج فارس، تماس گرفته است. 

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت ظریف در این تماس تلفنی به همتای آمریکایی خود گفته سرنشینان این دو قایق به زودی آزاد خواهند شد. 

یک مقام امریکایى می‌گوید اوباما در جریان بازداشت 10 نظامی آمریکایی در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران قرار گرفته و کرى هم با ظریف در ارتباط تلفنى است

سپاه پاسداران ١٠ نفر نظامی آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند بازداشت کرد.

بنا بر اطلاعات رسیده به خبرنگار فارس، هرکدام از قایق های امریکایی مجهز به 3 مسلسل کالیبر 50 (یکی در جلوی شناور و دو تا در طرفین) است.

این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد ابهای ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، حدود ٢ کیلومتر در آبهای کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس آنها نیز ثبت بوده و هم اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.

از ۱۰ نظامی دستگیرشده، ۹ نفر مرد و یک نفر زن بوده‌اند. آن‌ها در شناورهای خود سلاح‌های نیمه سنگین همراه داشتند. 

سخنگوی کاخ سفید:رفتارایران باملوانان آمریکایی محترمانه و انسانی است
سخنگوی کاخ سفید تایید کرد که بر اساس اطلاعات بدست آمده شرایط ملوانان آمریکایی که بعد از ظهر سه شنبه درآب های ایران توسط نیروی دریایی سپاه نجات داده شده اند اطمینان بخش است و تصریح کرد که رفتار مسئولین ایرانی با آن ها محترمانه، انسانی و رضایت بخش بوده است.

به گزارش ایرنا، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید غروب سه شنبه در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفت که واشنگتن در ارتباط با مقامات ایران اطمینان پیدا کرده است که ملوانان آمریکایی در شرایط امنی بسر می برند و رقتار مسئولین ایرانی با آن ها محترمانه است.

وی با بیان این که مقامات رسمی دولت آمریکا در تماس با ایرانی ها بطور مستمر شرایط این ملوانان را رصد می کنند ، گفت: نکته مهم و قابل توجه از نظر واشنگتن این است که مقامات ایرانی در تماس با آمریکایی ها به آن ها اطمینان داده اند که ملوانان مذکور می توانند بدون وقفه و بی هیچ مشکلی به سفر خود ادامه بدهند.

تحویل 10 نظامی آمریکایی تا ساعاتی دیگر

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ایران تا ساعاتی دیگر 10 نظامی آمریکایی را به کشتی نیروی دریایی ایالات متحده در آب های بین المللی باز می گرداند. 

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از اسکای نیوز استرالیا، آنها در ساعات پایانی روز سه شنبه در مسیر سفر از کویت به بحرین توسط سپاه پاسداران ایران بازداشت شدند. یکی از مقامات دفاعی آمریکا گفت که انتقال آنها در ساعات اولیه روز چهارشنبه و در هوای روشن امنیت بیشتری خواهد داشت. 

این نیروی دفاعی آمریکا که به شرط برده نشدن نامش صحبت می گرد گفت که بر اساس این برنامه ایران این نظامیان را به آب های بین المللی می برد و به نقطه ای می رساند که امکان انتقال آنها به یک کشتی آمریکایی ممکن شود.

سخنگوی سپاه:تفنگداران آمریکایی تخلیه اطلاعاتی می‌شوند
سخنگوی سپاه تاکید کرد: اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با تفنگداران آمریکایی مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران، در خصوص آخرین وضعیت توقیف دو شناور آمریکایی و بازداشت 10 ملوان تبعه این کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران به تسنیم گفت: همانطور که در اطلاعیه سپاه اعلام شد این اتفاق روز گذشته رخ داده و شناورهای آمریکایی وارد حریم آبهای ایران شده بودند.

وی افزود: پس از نقض حریم دریایی ایران نیروی دریایی سپاه با اقتدار وارد عمل شده و اخطار لازم را به شناورهای آمریکایی داده شد و آنها به این هشدارها تمکین کردند. 

سخنگوی سپاه پاسداران  با بیان این مطلب که هیچ درگیری در منطقه خلیج فارس رخ نداده و آنها به اخطار سپاه تمکین کردند، اظهار داشت: پس از بازرسی شناورهای آمریکایی مشخص شد که آنها علاوه بر تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه سنگین نیز به همراه خود داشته‌اند. 

سردار شریف در پاسخ به موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی مبنی بر آزاد کردن فوری ملوانان بازداشت شده، گفت: قطعا ایران بر سر منافع ملی ایران با کسی شوخی نداشته و تسامهی نیز نخواهد کرد؛ آنها مطئمن باشند که برخورد ما بر اساس رأفت اسلامی خواهد بود و این چیزهایی که درباره آزادی فوری آنها مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آنرا نه تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا پس از انجام تحقیقات، اگر مشخص شود که کار آنها عمدی نبوده برخورد دیگری صورت خواهد گرفت اما اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با آنها مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا مسئولان مربوطه اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

فدوی: ظریف خواستار عذرخواهی آمریکا شد
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: بعد از دستگیری نظامیان آمریکایی نیروی دریایی و ناو هواپیمابر آمریکایی حدود 40 دقیقه رفتار غیر حرفه‌ای داشت و تحرکات هوایی و شناوری در منطقه داشت که با اقدام به موقع نیروهای سپاه آرامش به منطقه برگشت.

سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به دستگیری 10 نظامی آمریکایی در خلیج فارس توسط سپاه گفت: نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز استقرار کامل و همه جانبه و تسلط کامل بر همه آب‌های منطقه خلیج فارس و هرمز را دارد.

فدوی گفت: آب‌های سرزمینی هر کشور، آب‌هایی است که شناورها باید حضورشان در آنها با اطلاع و کسب اجازه قبلی باشد.

وی افزود: حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز هیچ گاه بی‌ضرر نبوده و این 2 شناور که شامل 10 تفنگدار بودند در سه مایلی آب‌های سرزمین جزیره فارسی قرار گرفته بودند و به دلیل عدم حرفه‌ای گری عملی، آنها توسط رزمنده‌های ما در دریا توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند و مقاومت زیادی نشان ندادند.

فدوی تاکید کرد: اما بعد از نیروی دریایی و ناو هواپیمابر آمریکایی حدود 40 دقیقه رفتار غیر حرفه‌ای داشت و تحرکات هوایی و شناوری در منطقه داشت که برخلاف گفته‌های آمریکایی ها مبنی بر تامین آرامش در منطقه بود که با اقدام به موقع نیروهای سپاه آرامش به منطقه برگشت و تحت کنترل صد در صد ما قرار گرفت.

وی افزود: از همان ابتدای کار تماس‌های دیپلماتیک برقرار بود و با آقای ظریف در تماس بودیم و در جریان قضایا بود و آقای کری نیز با ظریف تماس گرفته بود و درخواست آزادی داشته و ظریف موضع قوی و محکمی داشته و اعلام کرده که در آبهای سرزمینی ما بودند و باید عذرخواهی کنید.

فدوی گفت: این روند انجام شده و مطمئنا طول زیادی نخواهد کشد و نیروی دریایی سپاه در خصوص این افراد به محض دستور از سلسه مراتب اقدام می‌کند.

جب بوش: سیاست اوباما در قبال ایران تحقیرآمیز است
نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سیاست باراک اوباما در قبال ایران را ضعیف و تحقیرآمیز توصیف کرد.

«جب بوش» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به توقیف دو شناور کشورش در آبهای ایران توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر ملوانان ما هنوز آزاد نشده و به راه خود ادامه نداده‌اند، اکنون باید این کار صورت گیرد.
چانه‌زنی کافی است، سیاست ضعیف و تحقیر آمیز اوباما در قبال ایران یک بار دیگر برملا شد.

پیش از این نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که در ساعت 16:30 سه‌شنبه مورخ 94.10.22 دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل 10 تفنگدار مسلح که وارد آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است: سرنشینان شناورهای آمریکایی شامل 9 مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند.


تام کاتن: بازداشت تفنگداران آمریکایی «تصادفی» نبود
سناتور جمهوری خواه منتقد توافق هسته ای ایران ساعاتی پس از بازداشت 10 تفنگدار آمریکایی توسط سپاه پاسداران گفت اصلا «تصادفی» نبود که ایران تنها ساعاتی پیش از آغاز سخنرانی سالانه اوباما دست به این اقدام زد. این مسئله برای آمریکا «تحقیرآمیز» بود.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از هیل (نشریه کنگره)، تام کاتن تصریح کرد: برای باراک اوباما به واسطه آن برای آمریکا تحقیر آمیز است که ملوانان آمریکایی در حین آخرین سخنرانی سالانه او دستگیر شوند.

کاتن به گزارش سی ان ان اشاره کرده مبنی بر اینکه یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفته هیچ نشانه ای از خصمانه بودن ماهیت دستگیری این ملوانان دیده نشده است.

سناتور جمهوری خواه گفت: «مقامات ارشد دولت اوباما درحال عذرخواهی هستند که ایران دو ناو آمریکایی و 10 ملوانان ما را گروگان گرفته است.»

این در حالی است که برخی دیگر از جمهوری خواهان نیز این مسئله را تازه ترین نمونه رویکرد ترس خورده اوباما در قبال ایران است.

پیتر روسکام، یکی از اعضای کمیسیون راه و روش‌های مجلس نمایندگان آمریکا پس از این اتفاق در صفحه اجتماعی خود در توییتر نوشت: «مطمئنم که باراک اوباما امشب در نطق سالانه خود به شریک جدیدش «ایران» اشاره خواهد کرد اما تردید دارم که این اتفاق (دستگیری تفنگداران آمریکایی) جایی در آخرین سخنرانی او داشته باشد.»

این در حالی است که جن ساکی، مدیر ارتباطات کاخ سفید ماین اتفاق را در آستانه سخنرانی سالانه اوباما چندان مهم ندانست و گفت: «ما به مسائلی که رخ می دهند، به طور روزانه می پردازیم. در سخنرانی سالانه به این موضوع پرداخته نمی شود.»

یکی از نمایندگان جمهوری خواه پیشنهاد کرده بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی خود را تا زمانی که تمام قانونگذاران به طور کامل در جریان اتفاقات رخ داده در آب های خلیج فارس قرار بگیرند، به تاخیر بیاندازد. 

با این حال سخنرانی اوباما بدون تاخیر و بدون اشاره به بازداشت ملوانان آمریکایی در آب های خلیج فارس توسط ایران انجام شد. 

ورود ۲ شناور آمریکا به آب‎های ایران به‌علت خرابی‌ سیستم‌های ناوبری بود
دریادار فدوی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ورود ۲ شناور رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران به علت خرابی‌ سیستم‌های ناوبری آنها بوده و موضوع در حال حل شدن است.

علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره آخرین وضعیت بازداشت 10 ملوان‌ آمریکایی، گفت: ورود 2 شناور رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران به علت خرابی‌ سیستم‌های ناوبری آنها بوده و موضوع در حال حل شدن است،

وی افزود: تعامل خوبی بین دستگاه‌های نظامی و دیپلماسی برقرار است و بررسی‌ها در این باره ادامه دارد.

دریادار فدوی تاکید کرد: زمان زیادی طول نمی‌کشد تا دستور لازم را برای اقدام نهایی خواهیم گرفت و احتمالا آنها آزاد می‌شوند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از توقیف 2 شناور رزمی آمریکایی و بازداشت 10 تفنگدار این کشور در پی ورود غیرقانونی آنها به حریم آب‌های ایران خبر داد.

آزادی تفنگداران آمریکایی 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 10 نظامی آمریکایی را آزاد کرد.
 
در بخشی از این اطلاعیه آمده است:در پی ورود غیر قانونی و غیر مجاز دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیزه فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ 94/10/22 ) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.

این اطلاعیه افزوده است:همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی تصریح شده بود در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر "ترومن" امریکا و ناوگروه هواپیمابر "شارل دو گل " فرانسه در آب‌های بین المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناو گروه هواپیمابر امریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تأمین شد.

در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه "در شناورهای امریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه سنگین وجود داشته است" تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی امریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران امریکایی را در خواست کردند.

این اطلاعیه افزوده است: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذیصلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی امریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها؛ تصمیم به رها سازی آنان گرفته شد.

این اطلاعیه با تأکید بر اینکه "امریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند" آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین المللی رها شدند.

در پایان این اطلاعیه تأکید شده است رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مانند گذشته در پهنای خلیج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.






خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان