تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۴ آبان ۱۴۰۰

۵ پیش‌بینی مهم از آینده بورس

بازار سهام هفته گذشته با روند منفی کار خود را آغاز کرد. اما در سه روز پایانی معاملات شاخص کل بورس تغییر جهت داد و با تحرکات صعودی همراه شد. روند بازار را کارشناسان به چه صورت پیش‌بینی کرده‌اند؟

۵ پیش‌بینی مهم از آینده بورس

رویداد۲۴ بازار سهام هفته گذشته با روند منفی کار خود را آغاز کرد. اما در سه روز پایانی معاملات شاخص کل بورس تغییر جهت داد و با تحرکات صعودی همراه شد. با توجه به روند مثبت آخر هفته، کارشناسان روند بازار را در آینده به چه صورت پیش‌بینی کرده‌اند؟

فردین آقابزرگی: در ماه‌های آینده شرکت‌های خاص و گروه‌های کوچک که به دلیل اجرای طرح‌های توسعه یا بهبود و افزایش کارایی وضعیت تولید و فروش به طور خاص و به دور از شرایط عمومی صنعت خود عملکرد مناسبی نسبت به دوره‌های قبل داشته‌اند می‌توانند سودآور باشند. همچنین انتظار می‌رود تا پایان سال شاخص به ۱٫۷ میلیون واحد برسد.

ایمان رئیسی: در صورتی که اقدامات حمایتی حداقل برای چند روز ادامه یابد می‌تواند فروشنده‌های بازار در قیمت‌های فعلی را از بازار خارج کند و جان تازه‌ای به بازار بدهد.

نیما میرزایی: ریزش بازار با وجود تمام ابهام‌ها درباره آینده برجام، در اختیار تصمیمات اقتصادی دولت است. افزایش نرخ‌های بهره در بازار‌های پولی و بدهی موجب کاهش جذابیت P/E بورس شده است؛ بنابراین تا زمانی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با هدف کنترل تورم در سایر بازار‌ها رویه فعلی (افزایش نرخ‌های بهره) را ادامه دهند نمی‌توان انتظار اقبال با ثبات معامله‌گران را به بازار سرمایه داشت. ممکن است این رویه تا به سرانجام رسیدن مذاکرات و باز شدن نسبی شریان‌های تبادلات ارزی با خارج از کشور ادامه داشته باشد.

احسان بیگی: بازار تا پایان سال روند صعودی دارد. سهم‌های بنیادی در حال حاضر وضعیت خوبی هستند و ارزش سرمایه‌گذاری و خرید را دارند. سهامداران خرد در وضعیت فعلی نباید عجله‌ای برای فروش سهام خود داشته باشند.

محمد آرام بنیار: ناشرین بورسی که صندوق‌های بازارگردانی دارند یا مدیرانی که نسبت به قیمت سهام خود حساس بودند، چون هنوز مدیریت آن‌ها تعیین تکلیف نشده، نسبت به روند سهام خود بی‌تفاوت شده‌اند. دلایلی مثل دلار و مذاکرات برجام قبلا در بازار اثرگذاری خود را تثبیت کردند و در حال حاضر بیشترین اثر در بازار، انتخاب نشدن مدیران بورسی است؛ بنابراین ممکن است به صورت مقطعی روند بازار درست شود، اما تحرکات مثبت و متعادل در بازار به وجود نمی‌آید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
پیشخوان