تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

تزریق دز یادآور واکسن کرونا به کل جامعه؛ آری یا خیر؟

عضو کمیته فنی واکسن و عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹، با بیان اینکه اثر واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور در پیشگیری از بستری و مرگ ناشی از این بیماری قابل قبول بوده است، در عین حال درباره وضعیت دز بوستر یا یادآور به کل جمعیت جامعه توضیح داد.

تزریق دز یادآور واکسن کرونا به کل جامعه؛ آری یا خیر؟

رویداد۲۴ دکتر مجید مختاری در گفتگو با ایسنا، درباره مطالعات انجام شده در زمینه واکسن‌های کرونایی که در ایران تزریق شده است، گفت: بیشترین تعداد واکسنی که در ایران تزریق شده، واکسن سینوفارم است. باید توجه کرد که حدود نیمی از واکسن کرونایی که در دنیا تزریق شده‌اند، از نوع واکسن‌های چینی است.

اثر قابل قبول واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور در پیشگیری از "بستری" و "مرگ"

مختاری ادامه داد: درست است که ممکن است تاثیر این واکسن‌ها در حوزه ابتلا به بیماری از نظر ایمنی‌زایی و ایمنی‌دهی کمتر از واکسن‌های دیگر باشد، اما از نظر بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، پوششی که می‌دهد، حتی در سویه دلتا کاملا قابل قبول است.

وی افزود: البته درست است که ممکن است واکسن‌های دیگر تاثیرپذیری بیشتری در پیشگیری از ابتلا داشته باشند، اما به هر حال ما باید واکسنی را استفاده کنیم که در دسترس داریم. واکسن‌هایی که در دسترس است، تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بوده‌اند و تزریق هر واکسنی که تایید شده است، بهتر از این است که آن را تزریق نکنیم.


بیشتر بخوانید: چند میلیون دز واکسن تا به حال در کشور تزریق شده است؟


هنوز اطلاعات علمی زیادی برای تزریق دز بوستر به کل جامعه نداریم

مختاری درباره وضعیت تزریق دز بوستر واکسن کرونا در کشور نیز گفت: ماه‌ها درباره تزریق دز بوستر در کمیته‌های علمی بحث کردیم. همانطور که جهان هم درباره تزریق آن فکر می‌کند. البته هنوز اطلاعات زیادی در زمینه تزریق دز بوستر به کل جامعه برای بعد از شش تا هشت ماه نداریم، اما می‌دانیم که در اکثر واکسن‌ها، به‌ویژه واکسن‌های غیرفعال بعد از سه ماه به تدریج پادتن‌ها شروع به کاهش می‌کنند.

مختاری تاکید کرد: البته ما دو جهت را در ایمنی‌زایی مورد توجه قرار می‌دهیم؛ یکی پادتن‌ها هستند و یکی هم ایمنی سلولی است. ایمنی سلولی مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند و بسیار موثر است؛ بنابراین فقط آنتی‌بادی‌ها مهم نیستند، بلکه ایمنی سلولی هم اهمیت دارد. هرچند دوست داریم که به‌ویژه در شرایط فعلی آنتی‌بادی‌ها زیاد پایین نیایند، اما پایین آمدن پادتن‌ها دلیل بر عدم وجود مصونیت و ایمنی نیست.

وی گفت: در عین حال بیش از یک ماه است که تزریق دز بوستر در گروه پرخطر مانند کادر درمان خط اول جبهه مبارزه با کرونا، آغاز شده است. در عین حال ما اعلام کردیم که تزریق دز بوستر در افرادی که به بیماری‌های سرکوب‌کننده شدید سیستم ایمنی مبتلا هستند و دارو‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، مورد توجه قرار گیرد و اگر امکان دارد به صورت موازی با کادر درمان به این افراد هم تزریق شود. با این حال در زمینه تزریق دز بوستر برای کل جامعه، کمیته علمی و فنی واکسن در حال مطالعه هستند تا با شواهد علمی تصمیم‌گیری شود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان