تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ به مناسبت روز تغذیه سالم و مکمل‎های غذایی؛

غرق شدن زنان در تبلیغات ماهواره‌ای مکمل‌های شیمیایی

دومین روز از هفته سلامت بانوان با عنوان، «سلامت زنان، تغذیه سالم و مکمل‌های غذایی» نام گذاری شده است. در جامعه مدرن مکمل های غذایی نقشی اساسی در زندگی زنان بازی می کنند. در هیاهوی دستیابی به سلامت اما داروهای شیمیای پررنگ تر از مکمل های غذایی ظاهر شده اند.
رویداد۲۴- شیداملکی- دومین روز از هفته سلامت بانوان با عنوان، «سلامت زنان، تغذیه سالم و مکمل‌های غذایی» نام گذاری شده است. در جامعه مدرن مکمل‌های غذایی نقشی اساسی در زندگی زنان بازی می‌کنند. در هیاهوی دستیابی به سلامت اما داروهای شیمیای پررنگ‌تر از مکمل‌های غذایی ظاهر شده‌اند. 

زنان در حالی از شاخص‌های اصلی سلامت و بهداشت تغذیه فاصله می‌گیرند که تبلیغات مکمل‌های دارویی شیمیایی از شبکه‌های ماهوراه‌ای تا سایت‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرامی آن‌ها را هر روز بیش از پیش احاطه کرده است. 

سلامت زنان نه تنها در زندگی فردی آن‌ها نقش دارد بلکه به دلیل اهمیت آن‌ها در افزایش شاخص‌های سلامت مخصوصا شاخص‌های سلامت کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد. حال آنکه حفظ تناسب اندام و نزدیک شدن به معیارهای زیبایی‌شناسی زنانه آن‌ها را ترغیب به استفاده سریع ترین راه‌های رسیدن به تناسب اندام می‌کند. 

تغییر شکل معیارهای سلامت و زیبایی زنان و از سویی دیگر حمله شبانه روزی تبلیغات مکمل‌های دارویی شیمیایی، آن‌ها را هر روز از معیارهای سلامت طبیعی دور می‌کند و نتیجه آن چیزی نخواهد بود مگر آسیب‌های جدی و بلند مدت بر سلامت آن‌ها. 

زنان به مکمل‌های شیمیایی پناه برده‌اند
ابوالفتح نیکنام، فعال صنعت غذا و نماینده سابق مجلس درباره مصرف مکمل‌های غذایی به رویداد۲۴ می‌گوید: «خانم‌ها به جای انتخاب غذاهای مرسوم و سالم و برنامه ریزی درست در نوع تغذیه خود متاسفانه از مکمل‌های غذایی و دارویی شیمیایی استفاده می‌کنند. این در حالی است که داروهای لاغری فقط بر لاغری تاثیر نمی‌گذارد، بلکه بر سلامت و عملکرد اعضای مختلف بدن نیز تاثیر می‌گذارد و مصرف کننده این دارو‌ها وقتی متوجه آسیب‌های وارد شده بر اثر مصرف دارو می‌شوند که بسیار دیر شده است و عوارض جبران ناپذیری بر سلامت آن‌ها گذاشته است.» 

نیکنام با اشاره به عوارض جبران ناپذیر مکمل‌های غذایی غیر استاندارد و پناه بردن زنان به این مکمل‌ها می‌گوید؛ بدیهی است که بالا و پایین بردن وزن طبیعی بدن با استفاده از مکمل‌های شیمیایی که شاهد تبلیغات آن‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم کاری خطرناک است و این دارو‌ها با وجود تبلیغات گسترده اما تاثیر مثبتی بر سلامت افراد نخواهد داشت. 

چرخه ورود مکمل‌های دارویی داخلی پیچیده و طولانی است
وی با اشاره به چرخه ورود مکمل‌های غذایی و دارویی به بازار داخلی ایران، در راستای رسیدن به دست مصرف کننده تاکید می‌کند؛ کارخانه‌های تولید داروی داخل کشور برای اجازه ورود یک دارو به بازار مصرف، پروسه زمانی طولانی و پیچیده‌ای را طی می‌کنند. بر همین اساس تولید کننده باید استاندارد‌های تعریف شده را به طور کامل رعایت کند. رعایت استانداردهای تولید دارو ممکن است زمان ورود دارو را گاهی ۵ تا ۱۰ سال به تعویق اندازد، در ‌‌‌نهایت اما آنچه به دست مصرف کننده می‌رسد امنیت سلامت وی را تامین می‌کند. 

این در حالیست که این فعال صنعت غذا معتقد است؛ داروهای مکمل غذایی وارداتی، مخصوصا داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌کنند، قابل اعتماد نیستند. 

به گفته وی؛ استفاده از برچسب‌های تقلبی برندهای معروف دارویی راهکاری است تا سودجویان بیشترین بهره مالی را از سلامت جامعه ببرند. نکته نگران کننده در این بین اما هدف قرار دادن زنان جامعه به عنوان گروه اصلی مصرف کننده چنین داروهایی است. در حالی که انتخاب امن‌تر برای حفظ سلامت، استفاده از داروهای سنتی و طب سنتی است. 

اهمیت زنان در سلامت جامعه
نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه مکمل‌های غذایی موضوعی است که متخصصان بحث تغذیه معتقد هستند باید در راستای برآورده کردن آن تلاش کرد. همچنین سیاست‌های وزارت بهداشت هم در مسیر توسعه دسترسی اقشار نیازمند به مکمل‌ها است. 

این در حالیست که در هر جامعه‌ای زن، محور توسعه است. از زمانی که توجه نسبت به زنان باردار بیشتر شد که آمار رسمی منتشر شده نشان داد اگر خانمی با آمادگی وارد مرحله بارداری نشود و کمبودهای ریزمغذی‌های بدن خود را تامین نکند، اول از همه بارداری ناموفقی خواهد داشت؛ خطر سقط جنین به شدت بالا می‌رود و حتی خطر مرگ و میر مادرانی که سوء‌تغذیه دارند در زمان زایمان افزایش پیدا می‌کند. 

همچنین از مادرانی که سوء‌تغذیه دارند، کودکانی با وزن کم متولد می‌شوند که این کودکان خطر مرگشان در روزهای اول بالا‌تر از کودکانی است که با وزن بالاتری به دنیا می‌آیند. سوء‌تغذیه در دوران جنینی نوزاد، باعث به وجود آمدن تاثیرات منفی روی رشد مغزی کودک می‌شود و این تاثیر منفی دیگر قابل جبران نخواهد بود. بدون شک با توجه به این موارد به راحتی می‌توان فهمید که زن به چه علت محور توسعه است. 

نقش بارداری سلامت بر آینده کودک
متخصصان امور تغذیه و سلامت معتقد هستند، زنان و نوع تغذیه آن‌ها در سلامت جامعه قابل توجه و اهمیت است. از همین رو محمددریایی، متخصص تب سنتی درباره تاثیرات مکمل‌های غذایی بر سلامت، زنان به ویژه زنان باردار به رویداد۲۴ می‌گوید: مکمل‌های دارویی در طب سنتی بسیار فراوان است، همچنین دستورالعمل‌های مختلفی هم برای مصرف مکمل‌های غذایی برای خانم‌ها وجود دارد. این مکمل‌ها اما به طور کلی جنبه غذایی و خوارکی مخصوصا به شکل گیاهی دارند. 

دریایی در ادامه با اشاره به برخی از این مکمل‌های غذایی می‌گوید: انجیر، سیب، کندر و کدو حلوایی در رشد جنین بسیار موثر است. برای مثال کندر به تقویت حافظه فرد از جنینی تا بزرگسالی کمک می‌کند، انجیر به رشد استخوان‌ها و تقویت استخوان بندی کودک کمک می‌کند و زمانی که مادر در دوران بارداری این مواد غذایی رامصرف می‌کند، نه تنها به سلامت و حفظ سلامت خود کمک می‌کند، بلکه سلامت جنین در کودکی تا بزرگسالی را بیمه خواهد کرد. 

شیر شتر، از دیابت بارداری جلوگیری می‌کند
این متخصص تب سنتی در ادامه با اشاره به اهمیت مصرف خرما از ماه هشتم بارداری توسط مادر تاکید می‌کند؛ مصرف شیر مخصوصا شیر شتر در تمام دوران بارداری به دلیل وجود ۲۰ واحد انسولین در هر لیوان شیر شتر از احتمال بروز بیماری دیابت بارداری و حتی دیابت در بزرگسالی کودک به شدت کم می‌کند. 

همچنین وی با اشاره به اهمیت مصرف مکمل‌های غذایی مثل سنجد، انگور، انار و شیره‌های انجیر و خرما و انگور تاکید می‌کند، تاثیری که مکمل‌های غذایی بر سلامت زنان می‌گذارد، اهمیت ویژه‌ای دارد و نباید آن را نادیده گرفت. 

دریایی در ادامه با ابراز نگرانی درمورد افزایش مصرف مکمل‌های شیمیایی توسط زنان می‌گوید: تبلیغات ماهواره‌ای موجب شده است تا خانم‌ها بیش از پیش از مکمل‌های شیمیای استفاده کنند. این درحالیست که مکمل‌های غذایی طبیعی در سلامت کودک و مادر تاثیر بسیار ویژه‌ای دارد. همچنین مکمل‌های شیمیایی قابل اعتماد نیستند و به دلیل ریشه‌های شیمیایی تاثیر مثبتی بر سلامت نخواهند گذاشت.

برچسب ها: تغذیه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان