تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰

علت بلاتکلیفی پرونده ۱۵ ساله سهام عدالت

یک کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از به درازا کشیدن اجرای سیاست خصوصی‌سازی و همچنین سهام عدالت در کشور گفت: باید پرونده این سیاست‌ها پس از رفع مشکلات موجود و همچنین احقاق حق سهامداران عدالت در سریع‌ترین زمان ممکن بسته شود.

سهام عدالت

رویداد۲۴ مهدی حاجی‌وند با اشاره به این که از آغاز طرح توزیع سهام عدالت در کشور بیش از ۱۵ سال می‌گذرد و این سهام و مشمولانش کماکان در بلاتکلیفی بسر می‌برند، گفت: با توجه به مشکلات روزافزونی که این سهام دارد، بهترین راهکار این است نا استفاده ازنظر کارشناسان پرونده سهام عدالت را در کشور به سریع‌ترین و بهترین روش و همچنین کمترین مشکل و حاشیه بسته شود.

نویسنده کتاب آزادسازی سهام عدالت؛ موانع و راهکارها افزود: در دنیا تجربه کوپن سهام به شباهت‌ها و البته تفاوتهایی نسبت به سهام عدالت در ۲۱ کشور اجرا و در نهایت در مرحله آزادسازی کوپن سهام با مشکل مواجه شد و شکست خورد و در نهایت پرونده کوپن سهام برای همیشه در دنیا بسته شد.

    وی ادامه داد: متاسفانه عدم تمکین به نظر کارشناسان مثلا موضوع سجامی شدن مشمولان با وجود احراز هویت شدن آنها برای دریافت سهام عدالت، از جمله موضوعاتی هست که موجب شده تا پیچیدگی‌ها و مشکلات سهامداران عدالت و این طرح هر روز افزون‌تر شود.

    حاجی‌وند تاکید کرد: با وجود تاکید بر واگذاری‌های دولت از طریق بورس و همچنین بورسی شدن شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، کماکان ۱۳ شرکت حاضر در این سبد غیربورسی هستند و ۵۰ میلیون سهامدار عدالت نمی‌دانند که چه حق و حقوقی در این شرکتها دارند.

    لزوم تسریح در حل مشکلات و بسته شدن پرونده سهام عدالت

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که در ۱۵ سال گذشته بیش از ۳ میلیون سهامدارن عدالت فوت کرده‌اند، گفت: در کشورهای مختلف اجرای سیاست خصوصی‌سازی و نیز کوپن سهام در کمتر از ۱۰ سال اجرایی شده است، این در حالی است که هم سیاست خصوصی‌سازی و هم سهام عدالت بیش از ۱۵ سال است که در کشور ما به درازا کشیده و به همین دلیل نیز باید پرونده خصوصی‌سازی و سهام عدالت با رفع مشکلات موجود و با اجرای قانون و همچنین احقاق حق سهامداران عدالت در سریع‌ترین زمان ممکن بسته شود.


    بیشتربخوانید: دولت برای ۲۰ میلیون نفر سهام عدالت ندارد!


    بجای هیات مدیره سرمایه‌گذاری‌های استانی، سهامداران تنبیه می‌شوند

    حاجی‌وند اذعان داشت: در بحث شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهم عدالت نیز در حال حاضر دو استان تهران و البرز کماکان در بازار سرمایه پذیرش نشده‌اند و نماد نیمی از این شرکت‌ها نیز چند ماهی است که در تالار شیشه‌ای بسته است و بقیه سهامداران روش مستقیمی نیز امکان فروش سهام عدالت ندارند؛ این در حالی است که متولیان بازار سرمایه عدم انتشار گزارشات توسط هیات مدیره شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی را دلیل بسته شدن نماد این شرکتها عنوان می‌کنند. بر این اساس این سوال پیش می‌آید که چرا متولیان بازار سرمایه بجای توبیخ و تنبیه هیات میرده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، اقدام به تنبیه ۵۰ میلیون سهامدار عدالت می‌کنند.

    تمام مشکلات سهام عدالت به دلیل عدم اجرای قانون است

    سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم در این گفتگو با اشاره به این که طرح کوپن سهام در دنیا تجربیات منفی و البته در معدود کشورهایی مثبت هم داشته است، اظهار داشت: این در حالی است که سهام عدالت در کشور ما با مطالعات گسترده‌ای اجرا شد و تمام مشکلات امروز سهام عدالت در حال حاضر به دلیل عدم اجرای قانون است که بحث برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت هم به دلیل عدم اجرای قانون تا کنون با مشکل مواجه شده است.

    اکبر حیدری اذعان داشت: آزادسازی سهام عدالت در ابتدا به این اندازه پیچیده نبود اما در ادامه به دلایلی پیچیده شد. در خصوص موضوعات مرتبط با برگزای مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت، متوفیان و آزادسازی سهام عدالت نیز لازم نبود تا به این اندزه پیچیدگی ایجاد و حتی به صورت دستوری آزادسازی سهام عدالت متوقف شود.

    مشکلات سهام عدالت یکساله حل می‌شود

    وی گفت: اگر تنها یکسال بگذارند قانون اجرایی شود تمام مشکلات سهام عدالت حل خواهد شود، اما عده‌ای نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد و ۱۵ سال است مواد قانونی اجرایی نشده که شرایط اینگونه شده است.

    دولت دست از سر سهام عدالت بردارد

    سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت افزود: دولت تا کنون دست از سر سهام عدالت برنداشته و پرونده سهام عدالت نباید بسته بشود، بلکه باید پرونده دخالت دولت در سهام عدالت بسته شود. باید از یکسال گذشته این وقت به شرکت‌های استانی سهام عدالت داده می شد تا مدیریت سهام عدالت را عهده دار شود، و اگر از پس آن از عهده سهام عدالت بر نمی‌آمدند بعد باید می‌گفتیم که این طرح ناکارآمد است.

    وی گفت: اگر طبق قانون شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت متولی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت می شدند، تمام این مشکلات برطرف می‌شد. در دولت قبل اصرار بر مسیر غلطی برای برگزاری مجامع این شرکت ها شد که الان هم با تغییر دولت عده‌ای در بحث‌های کارشناسی قبلی گیر کرده‌اند.

    حیدری در پایان تصریح کرد: باید تمامی کارشناسان حوزه سهام عدالت در کمیته و یا قرارگاه عملیاتی جمع شوند و برای سهام عدالت و مشکلات کنونی آن راه‌حل ارائه دهند.

    منبع: تسنیم
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان