تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره روز؛

حسن نوروزی نماینده‌ای که با خون مردم شوخی می‌کند!

اظهار نظر حسن نوروزی درباره کشتن معترضان آبان ۹۸ واکنش‌های زیادی در پی داشت؛ تا آنجا که حتی دفتر او به آتش کشیده شد. سال ۹۸ اگرچه به گفته مقام‌های امنیتی افراد نفوذی در اعتراضات حضور داشتند، اما بسیاری از مردم عادی هم کشته شدند و این چیزی نبود که مردم بتوانند شوخی با آن را تحمل کنند.

حسن نوروزی رباط کریم

رویداد۲۴ یکی از مهمترین اخبار سیاسی دیروز آتش زدن دفتر حسن نوروزی نماینده رباط کریم بود که بازتاب زیادی داشت. تسنیم در خبری نوشت: «شب گذشته توسط افراد ناشناس تابلوی دفتر حجت‌الاسلام حسن نوروزی به آتش کشیده شد. در مورد علت حادثه و چگونگی آن هنوز اطلاعاتی در دست نیست، اما وقوع این حادثه از طرف دفتر حجت‌الاسلام حسن نوروزی تایید شده است.» 

هرچند گفته شد درباره علل حادثه اطلاعی در دست نیست، اما با کمترین بهره هوشی هم سخت نبود میان اظهارات نوروزی درباره حوادث آبان ۹۸ و نحوه برخورد با معترضان ارتباطی پیدا کند، اما آن مصاحبه نالازم و آن جملات بی‌ربط، نخستین بار نبود که از دهان نوروزی خارج می‌شد، او پیش از این نیز چنین سابقه‌ای داشت و اساسا برای افرادی که اخبار سیاسی کشور را دنبال می‌کنند، حسن نوروزی به خاطر اظهار نظر‌های خاص و عجیب خود شناخته شده است؛ چه زمانی که از مشایی و بقایی شکایت می‌کرد و چه زمانی که درباره فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین حرف‌های عجیبی مطرح کرده بود. او درباره شلیک به هواپیمای اوکراینی هم گفته بود هواپیما در اسرائیل دستکاری شده و در کنترل آمریکا بود؛ بنابراین نیرویی که به هواپیمای اوکراین موشک زد، وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام داد.

مهمترین حاشیه حسن نوروزی، چند روز پیش رخ داد که در پاسخ به خبرنگاری در سالگرد حوادث آبان ماه گفته بود «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟» این صحبت‌ها بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت و بسیاری به آن اعتراض کردند.

نوروزی البته گفته بود این اظهارات را به شوخی مطرح کرده است، اما برای مردم «شوخی با خون جان‌باختگان» چندان خوشایند نبود و خود اصولگرا‌ها هم به این شوخی نخندیدند. روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به این اظهارات نوشت «در آن ماجرا، دِماء مسلمین ولو به فرمایش شما، بانک آتش زده باشند برزمین ریخته شده است. قطعا باید به آن رسیدگی شود. گناهکار و بی‌گناه باید از هم مشخص شوند. اندازه مجازات با جرم‌ها تراز شود و به احدی ظلم نشود حتی اگر خود او ظالم باشد. این که اغتشاشگران حریم شکستند و جرم و حتی جنایت کردند دلیل نمی‌شود که بر حق ادعایی و احتمالی برخی افراد چشم بپوشیم. بله، قرار نیست در زمین روباه پیر گرفتار شویم و در برابر تیر‌های مشقی‌شان، دست‌ها را بالا ببریم، اما قطعا قرار بوده و هست که نسبت به همه ماجرا‌ها به عدالت رفتار شود. شما را هم در شمار دادخواهان می‌خواهیم.»

وقتی واکنش‌ها به اظهارات نسنجیده نوروزی افزایش یافت، او گفت که منافقین با او مصاحبه جعلی کرده‌اند؛ این در حالی بود که یک رسانه رسمی در ایران با او گفت‌وگو کرده‌ بود و وصف منافق برای رسانه مجوزدار بسیار عجیب بود و حتی مدیر مسئول این رسانه خبر داد که از نوروزی به خاطر اتهامش به «دیده‌بان ایران» شکایت خواهد کرد. با این وصف مشخص بود که جعل در کار نبوده؛ چه آنکه خود او بار دیگر همین اظهارات را پس گرفت و این‌بار گفت اشتباه استراتژیک کرده و در حال پاسخ به ارباب رجوع، جواب تلفن را هم داده است.


بیشتر بخوانید: انتشار فیلم‌های اوین ناشی از یک اشتباه استراتژیک در جابجایی زندانیان بود/ در ایران شکنجه وجود ندارد


تصویر آتش زدن دفتر حسن نوروزی

آتش زدن دفتر حسن نوروزی

از سابقه حسن نوروزی چه می‌دانیم

اما نوروزی کیست که چنین اظهارات عجیبی دارد و با چه سابقه‌ای نمایندگی مردم را به دست آورده است؟ برخی حسن نوروزی را نزدیک به جبهه پایداری می‌دانند، اما در حقیقت او از چهره‌های اصولگرایی است که گرایش مشخصی ندارد. او شیفته محمود احمدی نژاد بود، اما از فروردین ۹۰ راه خود را از احمدی نژاد جدا کرد و نقد تندی را به مشایی و بقایی مطرح کرد.

مهر ۹۷ که حزب اسلامی قانون تشکیل شد، گفته شد حسن نوروزی یکی از اعضای شورای مرکزی این حزب است. دبیرکل این حزب در گفتگویی درباره موضع سیاسی این حزب در انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود «ما با آقای لاریجانی قرابت داریم و در مجلس گذشته هم از او حمایت کردیم تا بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. اما در موضوع ریاست جمهوری از نظر نهایی جامعه روحانیت مبارز تمکین می‌کنیم.»

حجت الاسلام حسن نوروزی سال ۱۳۳۹ در مشهد به دنیا آمد. او سال ۱۳۵۷ در پی حوادث منجر به انقلاب یکبار در مشهد دستگیر شد اما با پیروزی انقلاب مانند همه زندانیان از زندان آزاد شد.

نوروزی از جمله روحانیونی بود که بعد از انقلاب به نهادهای انقلابی پیوست و در نخستین تجربه، هنگامی فقط ۲۰ سال داشت، به قصر شیرین اعزام شد و سرپرستی دادگاه انقلاب قصر شیرین را بر عهده گرفت. با سقوط شهر قصر شیرین در سال ۵۹ توسط عراق اسیر و به بغداد منتقل شد. وی به مدت ۱۰ سال در اسارت بود و مرداد ۶۹ هنگامی که اسرا آزاد شدند، او نیز آزاد شد و فعالیت خود را از سر گرفت و به حوزه علمیه رفت و ۴ سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۳ به عنوان امام جمعه شهرستان رباط کریم به آنجا رفت که این مقام در حقیقت برای او سکوی پرش بود؛ چه آنکه در دهه هشتاد توانست از رباط کریم نماینده مجلس شود.

نوروزی هرگز نماینده تمام و کمالی برای مردم بهارستان و رباط کریم نبوده و از جمعیت نزدیک به یک میلیون نفری این حوزه انتخابیه، حدود ۴۰ هزار رای در ادوار مختلف انتخابات به دست آورده است و نبود رقیب سرشناس به او کمک کرده سه بار پیروز انتخابات مجلس شود. او در انتخابات مجلس نهم از راهیابی به مجلس بازماند و در انتخابات مجلس دهم هم دور دوم وارد خانه ملت شد.

نوروزی یکی از مدافعان سرسخت چندهمسری است و برای اثبات سخنانش از دین مثال آوده و گفته «باید درباره قوانین ازدواج به زندگی پیامبر و امامان دقت کنیم. پیامبر اکرم چندین همسر داشتند، امامان ما هیچ کدام تک همسر نبودند، پس آن ها چگونه زندگی می کردند؟ پیامبر زنی را به عقد شخصی در آورد و مهریه را تنها آموزش قرآن به زن قرار داد بنابراین اگر بخواهیم زندگی اسلامی داشته باشیم و فکری برای این زنان بالای ۳۰ سال دختران بی شوهر و طلاق‌های متعدد برای دریافت مهریه کنیم، باید الگو‌های دینی خود را مورد توجه قرار دهیم.»

البته او بر اساس استثناء سخن می‌گوید؛ چه آنکه درباره مهریه معتقد است قانون مهریه باید تغییر کند: «جوانان زیادی به خاطر مهریه به زندان رفته‌اند. موردی را شاهد هستیم که یک زن از چهار شوهر مهریه می‌گیرد.»

از اظهارنظرهای عجیب او، درباره هک دوربین‌های زندان اوین و انتشار صحنه‌های برخورد با زندانیان بود. این تصاویر آنقدر دردناک بود که حتی رئیس سازمان زندان‌ها به خاطر آن عذرخواهی کرد، اما حسن نوروزی کوتاه نمی‌آمد و معتقد بود این تصاویر دروغ است: «در ایران روتینی مبنی بر شکنجه زندانی وجود ندارد. من با روحانی‌ای که در فیلم در محل کشیدن یک زندانی روی زمین حضور دارد صحبت کردم و اطلاعات این اتفاق را گرفتم. من از روحانی پرسیدم، طرف معتاد بود و خود را به حالت غش انداخته بود و راه نمی‌رفت در نتیجه سرباز‌ها او را روی زمین کشیدند. سرباز هم که پسر پیغمبر نیست.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسن نوروزی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
هیوا پریشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
14
بازم غیرت شما که راجع به همین حضرات نقد می نویسید. ممنونم از همه دست اندرکاران سایت رویداد24. دست همه شما رو میبوسم
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
چابلوسی نکن
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
5
سیم کش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
7
مظلوم نمایی نه جا داره نه خریدار این کثافت کاری چیزی را حل نمی کند این آدم باید تاوان نفهمی اش را بدهد و می دهد
جهاندار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
2
0
شیخ حسن نوروزی،هم مانند،افرادئ هست
که مانند،شیخ صادق خلخالی،که یک انقلابی
بود وخیلی،بیشتراز نوروزئ سابقه ای مبارزۀ
داشت ولی متسفانه،ضررش،برای،نظام وجامعه بیشتر از خدماتش،بود،وحسن نوروزی هم ضررش،بیشتراز منافعه اش برای
نظام است این گونه افراد را بایدخلع لباس کنندواز نظام اخراج کنند،تا نظام سلامی شکوه مندتر،شود،
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
5
0
از بیاناتشان کاملا معلومه که غمخوار بشریت بوده و درد تورم و گرانی و رنج هایی مردم متحمل میشن قلب ایشان را به درد آورده ... آینده کشورمان با اینچنین مردان خدایی و انقلابی روشن و پر نور خواهد بود ...
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
1
2
بی شرف روزی نامه نگار تو که با خوشکوشک مصاحبه کردی تا پروزه امنیتی بر ضد فرانسه پیش ببری این حبر را منتشر نکردی !! ؟؟

پدر روح‌الله زم:‌ ادعاهای خوش‌کوشک قصه‌سرایی دروغین برای فریب افکار عمومی است
خوش‌کوشک از ماموران سابق وزارت اطلاعات ایران مدعی شده بود که فرانسه روح‌الله زم را با یک افسر امنیتی فرانسوی «مبادله کرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
ر است میگه چرا کار نکردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
0
4
یکی ازافرادی که به مردم شلیک کردمن بودم....باچه رویی خودش میدونهدمروم معترض بودن بازمیگه من شلیک کردم وقتی ظلم ازدوران طاغوت بیشترشده خب معلومه مردم اعتراض میکنن نمونش همین ادم ازخدابی خبر...ماانقلاب کردیم شهیدوجانبازدادیم تااین افرادبشن مسوولین ماعموم توجنگ بوددایی هم همینطوروشهیدشد...کاش بودومیدیدکه دشمن توخودایرانه
حق گو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
2
گندش در اوردی
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
2
علی الحال در98نعدادی کشته شدند واین کشته شدگان قاتلینی دارد که فعلا برای مردم ناشناسند ولی خداوندمتعال فرموده که دست خدا بالاترین دستهاست قاتلان ازانتقام سخت خداوند بترسید وآخر وعاقبت خلخالی رافراموش نکنید.
نظرات شما
پیشخوان