تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰

لزوم غربالگری روزانه دانش‌آموزان در مدارس به لحاظ علائم کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، با بازگشایی مدارس، در بدو ورود به مدرسه و روزانه، همه دانش آموزان، معلمان و سایر کارکنان از نظر وجود علائم بیماری باید غربالگری شوند و مدرسه در سامانه‌های مراقبت از کرونا نسبت به ثبت و گزارش مبتلایان اقدام کرده و در صورت نیاز به تصمیم‌گیری با کارشناسان ناظر بهداشت مشورت کند.

لزوم غربالگری روزانه دانش‌آموزان در مدارس به لحاظ علائم کرونا

رویداد۲۴  طبق اعلام وزارت بهداشت، ورود یا حضور دانش‌آموزان، معلمان و سایر کارکنان دارای علائم بیماری کرونا تحت هر شرایطی به مدرسه ممنوع است.

غربالگری دانش‌آموزان و کارکنان مدارس در همه گیری کووید ۱۹ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که لازم است پیش از بازگشایی مدارس، فعالیت‌هایی در این راستا انجام شود و آموزش لازم به والدین برای متعهد بودن آن‌ها در مورد نفرستادن دانش آموز مبتلا یا مشکوک به بیماری واگیر به مدرسه انجام شود و مراقب سلامت مدرسه و یا رابط بهداشت ضروری است در صورت مشاهده علائم بیماری در بین دانش آموزان و کارکنان، اقدامات بهداشتی لازم را انجام دهد.

همچنین لازم است مدرسه برای کنترل ورود احتمالی کارکنان بیمار یا مشکوک به بیماری و جدا کردن آن‌ها از افراد سالم، برنامه مشخصی داشته باشد و همچنین شیوه‌ای برای اطلاع رسانی به والدین یا سرپرست دانش آموزان فوق تعیین کند.

فراموش نشود، در بدو ورود به مدرسه و روزانه و همه دانش آموزان، معلمان و سایر کارکنان از نظر وجود علائم بیماری (ترجیحا به روش مراقبت سندرومیک) غربالگری شوند و مدرسه در سامانه‌های مراقبت از کرونا نسبت به ثبت و گزارش مبتلایان اقدام کرده و در صورت نیاز به تصمیم گیری با کارشناسان ناظر بهداشت مشورت کند.


بیشتر بخوانید: سرپیچی مدارس از دستور وزارت آموزش و پرورش


مراقبت از گروه‌های آسیب پذیر نیز بسیار حائز اهمیت است. فعالیت سه گروه از جمله بیماران با بیماری زمینه‌ای، بیماران با نقص ایمنی و دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی با گواهی پزشک معتمد، به عنوان افرادی که در معرض ابتلا به بیماری کووید ۱۹ عارضه‌دار قرار دارند، ترجیحا به صورت غیرحضوری و مجازی برنامه‌ریزی شود.

- بیماران با بیماری زمینه ای: بیماری قلبی-عروقی، بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، فشار خون بالا، دیابت وابسته به انسولین، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای، آسم مقاوم به درمان

بیماران با نقص ایمنی: تحت درمان با کورتیکواستروئید به میزان بیش از ۱۲.۵ میلی گرم پردنیزولون در روز بیش از دو هفته شیمی درمانی-بدخیمی‌ها- پیوند اعضاء

دانش‌آموزان مبتلا به فلج مغزی با ناتوانی حرکتی در دست‌ها، محدودیت بینایی شدید، کودکان ذهنی و اوتیسم و چند معلولیتی که توانایی خودمراقبتی مستقل شستن دست‌ها و نگهداری ماسک ندارند.

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، دانش‌آموزان و کارکنان مدارس مبتلا به بیماری کووید ۱۹، پس از طی دوران درمان و نقاهت برای بازگشت به مدرسه لازم است مورد ارزیابی پزشک معتمد ادارات مناطق و شهرستان یا مراکز جامع سلامت قرار گیرند. در عین حال ورود یا حضور دانش آموزان، معلمان و سایر کارکنان دارای علائم بیماری (با تاکید بر علائم بیماری کرونا) تحت هر شرایطی به مدرسه ممنوع است.

شرایط و میزان استفاده از استعلاجی کرونا برای کارکنان و معلمان مدرسه با تایید پزشک معتمد آموزش و پرورش است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان