تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

ریزش شدید بورس در راه است؟

رفتارهای پی در پی هیجانی بورس بازان در معاملات بازار سهام، حرکت امروز شاخص بورس را پیش بینی ناپذیر کرده است.

دلیل اصلی ریزش بورس

رویداد۲۴ بازار سهام روز گذشته در بدترین شرایط ممکن با ناامیدی شاهد عرضه بیش از حد فروشندگان بود و به بازار به سمتی رفت که برای نخستین بار شاخص های عملکردی همچون ارزش معاملات خُرد و یا ارزش صف های خرید به پایین ترین سطح خود در چند ماه اخیر رسید.

دست برتر فروشندگان در بازار سهام

مختصات بازار سهام در وضعیتی است که فروشندگان دست برتر را دارند و در صورتی که این وضعیت برای امروز هم استمرار داشته باشد، احتمالا بازار در همان کانال ۱.۳ میلیون واحد دوباره دنبال شود و چه بسا در این کانال به نقطه مینیم دیگری نزدیک شود. در شرایط فعلی بازار بسیار نگران و البته شرایط بسیار هیجانی است.

    با نگرانی های شکل گرفته قبل از مذاکرات وین، رفتار خریداران بیش از پیش در وضعیت تردید و ابهام قرار گرفته و به نظر می رسد تداوم این وضعیت می تواند تنها به نفع فروشندگان باشد.

    البته بخشی از این تب هیجانی در وضعیت کشش مناسب ارزش ذاتی سهام غیرعادی می نمایاند اما نداشتن دورنما و چشم انداز مناسب از بازار سهام، بر تردید رفتارها از جانب حقیقی ها افزوده و چه بسا هم حقوقی ها و هم حقیقی ها در منطق فعلی هم با رفتارهای متناقض در پی حمایت از بازار باشند.

    رفتارهای هیجانی بورس بازان

    تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد با شوک دیروز شکل گرفته در بازار، احتمالا امروز هم در صورت ادامه همان وضعیت، شاخص بورس نزولی باقی بماند و در کانال ۱.۳ میلیون واحد شاهد ریزش بیشتری باشیم. هر  چند که با توجه به رفتارهای هیجانی و تجربه دوره های قبل، احتمال اینکه بازار در یکشنبه های چالشی این هفته متفاوت ظاهر شود، بعید نیست.

    اساسی ترین راه حل در شرایط کنونی برای تغییر وضعیت موجود و تغییر رفتار معامله گران، قبل از هر چیز، اولاً برداشتن محدودیت ها و موانع در در معاملات بازار و کنار کشیدن دست سیاست گذار به عنوان عامل محدودکننده و مانع و ثانیاً اصلاح ساختار اقتصاد ایران و در صورت ممکن تغییر سپهر ریل سیاست خارجه به منظور تعامل بهتر با جهان است که می تواند اقتصاد را به یک ساحل آرام و با ثبات برساند و از مدخل آن تب بالا و پایین بورس به عنوان دماسنج اقتصاد ایران، درست تنظیم شود.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بورس
    نظرات شما
    پیشخوان