تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰

لزوم محصول‌سازی مشخص برای تامین مالی مناطق آزاد

نشست "مناطق آزاد، پیشران توسعه مالی" صبح روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه در جزیره کیش برگزار شد.

رویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی تامین سرمایه بانک ملت، همایش "مناطق آزاد، پیشران توسعه مالی" با حضور دکتر حسین عبده تبریزی مدرس و مشاور مالی، دکتر سید روح‌اله حسینی مقدم مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، دکتر کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان، دکتر علیرضا خلیلی معاون حقوقی بازار متشکل ارز ایران، دکتر سید محسن فاضلیان عضو هیئت‌مدیره و معاون شعب بانک مسکن و دکتر سید علی سجادی رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری امین آفاق برگزار شد.


توسعه بازار‌های مالی در مناطق آزاد، بانک آفشور و بانکداری بین المللی و تامین مالی ارزی از طریق بورس بین المللی مناطق آزاد از مهمترین موارد مورد بررسی در این نشست بود. صندوق املاک و مستغلات در مناطق آزاد، تجربه موفق انتشار اوراق در مناطق، ایجاد نهاد‌های نوین مالی در مناطق آزاد نظیر PE و VC ارزی و همچنین راه‌اندازی مرکز نوآوری هوشمندسازی مالی در مناطق آزاد دیگر موارد مطرح شده در این همایش بود.
در این نشست سید روح اله حسینی مقدم، مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به انتشار اوراق از بستر بازار سرمایه طی ۱۰ سال اخیر، گفت: در ۱۰ سال اخیر بالغ بر ۶۷۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق ابزار‌های موجود در بازار سرمایه ایران صورت گرفته است که بخش عمده‌ای از این رقم به تامین مالی دولتی اختصاص دارد.


وی ادامه داد: به طوریکه ۴۲.۹ درصد از این رقم مربوط به انتشار اسناد خزانه اسلامی است. همچنین ۲۸ درصد دیگر نیز به اوراق مرابحه دولت اختصاص دارد.


حسینی مقدم در ادامه سهم مناطق آزاد در این انتشار اوراق را تنها ۲ مورد عنوان کرد و افزود: طی این مدت تنها ۲ مورد انتشار اوراق برای منطقه آزاد کیش داشته‌ایم؛ به طوریکه ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز اوراق خرید دین صورت گرفته است. به این ترتیب در حالی سهم ناچار ۴۰۰ میلیارد تومانی برای تامین مالی منطقه آزاد کیش از بستر بازار سرمایه صورت گرفته که سهم دیگر مناطق آزاد صفر بوده است.
مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه با اشاره به اینگونه استفاده کننده اصلی از ظرفیت‌های بازار سرمایه در تامین مالی دولت است، گفت: دلیل این امر نیز عدم آشنایی با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه است. همچنین متاسفانه مدیران مناطق آزاد صبر و حوصله پیگیری در خصوص استفاده از ظرفیت‌های موجود و بکارگیری ابزار‌های متنوع بازار سرمایه را ندارند.


حسینی مقدم در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است دانش و آشنایی با ظرفیت‌های بازار سرمایه از طریق دبیرخانه مناطق آزاد به کلیه مناطق آزاد گسترش یابد، گفت: نکته مهم محصول سازی مشخص با توجه به نیاز مناطق آزاد است؛ در حالی بازار سرمایه از ابزار‌های متنوعی برخوردار است، اما شاید مناسب برای تامین مالی مناطق آزاد نباشد. به این ترتیب باید متناسب با نیاز مناطق آزاد، ابزار کاربردپذیر برای این مناطق طراحی شود.
حسینی مقدم در ادامه به لزوم فراهم شدن زمینه تامین مالی در مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: می‌بایست ظرفیت‌های مشابه‌ای که در کل کشور برای تامین مالی بخش خصوصی وجود دارد، در مناطق آزاد نیز توسعه یابد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مناطق آزاد
نظرات شما
پیشخوان