تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

اتفاقی مهم در بازار مسکن رخ خواهد داد!

فرهنگی: بازار مکسن را عملا نمی شود دستوری اداره کرد. اکنون دولت با ریل گذاری مجلس به بخش تولید مسکن وارد شده است که بسیار در بازار تاثیرگذار خواهد بود و قیمت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پیش بینی قیمت مسکن

رویداد۲۴ مدت ها است که در کشور بحث قیمت گذاری دستوری مطرح است، عده ای آن را برای اقتصاد مناسب و عده ای دیگر آن را سمی برای کشور تلقی می کنند. به همین نیاز است که نگاهی دقیق به مقوله قیمت گذاری داشته باشیم. کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا یعنی قیمت فروش یک محصول در بازار به مقداری است که تقاضاکننده حاضر به پرداخت است. تولیدکننده اگر برایش صرفه اقتصادی داشته باشد تولید می‌کند و اگر نداشته باشد تولید نمی‌کند. زمانی که تولید نکند قیمت محصول در بازار به علت کمبود عرضه افزایش می‌یابد و مجددا تولیدکننده وارد فضای تولید می‌شود.

زمانی که قیمت بیش از اندازه بالا برود تولیدکنندگان بیشتری وارد آن حوزه کاری می‌شوند تا زمانی که حاشیه سود کاهش یابد و قیمت متعادل‌تر شود. گاهی این روند به درستی صورت نمی‌گیرد و دولت روی به قیمت‌‌گذاری دستوری می آورد، کنترل قیمت یا تعیین دستوری قیمت، ساده‌ترین روش کنترل تورم و نرخ فروش بوده که در نقطه مقابل شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بازار رقابتی قرار دارد. اما عده ای فرض می کنند که قیمت گذاری دستوری به این علت است که از گران فروشی جلوگیری شود.

    در این بین صحبت های مطرح می شود که اگر قیمت گذاری دستوری را وارد بخش مسکن کنیم، می توان تا حدی از افزایش افسار گسیخته قیمت ها در بازار مسکن جلوگیری کرد.  مسکن از ضروری ترین نیازهای بشری است که با او به دنیا می آید و تا پایان عمر همواره بعنوان یک نیاز فیزیولوژیک و ابتدایی برای زندگی بشر حس می شود.

    در همین راستا برآن شدیم که با نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون صنایع و معادن به گفتگو بنشینیم. برای خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:


    بیشتر بخوانید: اتفاقی بی سابقه در بازار مسکن


    کار ارزشمند وزارت صمت در قبال سیمان

    محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد بود یا نبود قیمت گذاری دستوری اظهار کرد: حذف قیمت گذاراری دستوری لازمه اش پیش فرض ها و اعمال سیاست هایی است که مصرف کننده آسیب نبیند. طبیعی است که اگر بسترها را فراهم کنیم، می شود در هر زمینه ای کار مطلوبی انجام داد. به عنوان مثال می توان از یک نمونه موفق اسم برد. زمانی که قیمت سیمان بطور چندبرابری مدام در حال افزایش بود و اگر آن رویه ادامه دار می شد، قطعا دچار مشکلات متعددی میشدیم. در همین راستا وزارت صمت کار بسیار خوبی انجام داد و کلیه سامانه های مرتبط با تولید، توزیع و مصرف را یکپارچه کرد و پی برد که سیمان درکچا دپو و یا به فروش نمی رسد. در نتیجه در مدت زمان کوتاهی توانست بستری فراهم کند که قیمت ها به روال سابق برگردد.

    تاثیر قیمت گذاری دستوری بر بازار مسکن

    فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا ما در بازار مسکن هم باید قیمت گذاری دستوری داشته باشیم یا خیر اظهار کرد: بازار را عملا نمی شود دستوری اداره کرد. اکنون دولت با ریل گذاری مجلس به بخش تولید مسکن وارد شده است که بسیار در بازار تاثیرگذار خواهد بود و قیمت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان اظهار کرد:‌ اگر در بخش مسکن بخواهیم قیمت گذاری دستوری اعمال کنیم، فروشنده ای در این بازار نخواهیم داشت. اگر هم بخواهیم با قیمت گذاری دستوری به سمت شکست انحصار برویم. می شود از راه دیگری وارد این موضوع شد که می توان مسکن خوب و قیمت بهتری در بین مردم عرضه کرد و به مردمی که قدرت خرید مسکن ندارند،کمک ویژه ای کرد. امید است که در کشور به این جمع بندی برسیم که قیمت مسکن را هم غیردستوری اداره کنیم و هم بتوانیم مشکل عظیم بخشی از مردم را حل کنیم.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: قیمت مسکن
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان