تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۱۹ آذر ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تیم اقتصادی دولت، رئیسی را به کدام سو می‌برند؟/ از مشاغل ۱ میلیونی و ۴ میلیون مسکن چه خبر؟

مروری بر کارنامه کابینه دولت رئیسی در صد روز اخیر نشان می‌دهد که ماه عسل رئیسی تمام شده و دولت یکدست با سایر ساختار‌ها و بخش‌های کشور نه تنها موثر واقع نشده بلکه با این روند باید در آینده منتظر وقایعی سخت‌تر و دشوارتر باشیم.

کابینه رئیسی

رویداد۲۴ امید کاجیان: چندین ماه از استقرار دولت سیزدهم گذشته است؛ دولتی که با شعار‌ها و آرمان‌های انقلابی بر سر کار آمد و تمام حمایت‌ها را پشت خود داشت. تا پیش از استقرار کابینه، از تشکیل دولت فراجناحی سخن گفته می‌شد اما در نهایت آنچه که حاصل شد کابینه‌ای متشکل از نظامیان، آستان قدسی‌ها، افراد مشغول در قوه قضاییه و مدیران دولت‌های نهم و دهم بود، به همین دلیل یک استدلال مطرح شد؛ اینکه حضور این دولت در کنار سایر ساختار‌های یکدست در کشور فرصت است به این خاطر که اکنون دولت، بدون مزاحم هر کاری که می‌خواهد می‌تواند انجام دهد و کسی یا بخشی به واسطه جناح بازی‌ها و سیاسی‌گری‌ها بر سر راه او سنگ نمی‌اندازد، کارشکنی نمی‌کند و از سویی خود دولت نیز نخواهد گفت «ما فلان برنامه‌ای را داشتیم، اما نگذاشتند که انجام شود» برای همین، امید خیلی‌ها حل مشکلات کشور بود. در این میان البته که بیان برخی شعار‌ها و برنامه‌ها نیز براین امید افزود. حالا با گذشت این چند ماه شرایط در زمینه‌های مختلف به گونه‌ای است که حتی مجلس یازدهم که قرار بود همگام با دولت باشد، گلایه‌های خود را آرام آرام مطرح می‌کند و از وزارتخانه‌های مختلف انتقاد می‌کنند:

در وزارت مسکن ابراهیم رئیسی که وعده یک میلیون مسکن در سال را داده بود، سکان را به رستم قاسمی داد که حتی در صحن مجلس و در زمان دفاع از خود و برنامه‌هایش همچنان خویش را وزیر نفت می‌دانست. امروز طبق آن وعده ساخت مسکن، رستم قاسمی باید ۴۰۰ هزار مسکن را محقق می‌کرد! اما آنچه که از عملکرد او تا به اینجای کار می‌بینیم عدم برنامه‌ریزی و طرحی قابل قبول برای مردم و استقبال از آن است و از سویی درچنین شرایطی خبر‌هایی از این نیز می‌رسد که چه بسا او بنا به دلایلی تا چند ماه دیگر خود، کابینه را ترک کند و این مسئله قطعا به صورت کلی آنچه که دولت در عرصه مسکن می‌گفت را به باد فراموشی خواهد سپرد. در واقعیت نیز اتفاق عجیب‌تری رخ داد و پس از آنکه دولت اعلام کرد ۴ میلیون مسکن ارزان را جهشی خواهیم ساخت، فقط ۲ میلیون نفر این شعار را باور و برای آن ثبت‌نام کردند!

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز از چهره‌های قابل تامل این روزهاست. کسی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری از دکترای اقتصادش با معدل بالای ۱۹ حرف می‌زد و اینکه با همین دانش، نسبت به بی ارزش شدن پول در دوره روحانی هشدار داده بود، ولی حالا در دوره‌ای که خود، معاون اقتصادی رئیس جمهور است دلار از مرز سی هزار تومان گذشته است.

رضایی در زمان انتخابات وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی هم داد که می‌بنیم از آن خبری نیست. همین چند وقت پیش از اتفاق خوشی در آذرماه هم می‌گفت؛ آذر ماهی که اکنون به نیمه آن رسیدیم و تنها عایدی اش قرمزی بورس بود و ارز افسار گسیخته و وضع اسفبارتر مردم. البته تنها خبر خوش آذر تا به امروز شاید برای رضایی، این بود که مهدی احمدی دامادش مدیرعامل بانک شهر شده است.


بیشتر بخوانید: دولت رئیسی در صد روز اول نشان داد اشرافی روی مسائل ندارد


عیسی زارع پور وزیر ارتباطات رئیسی هم که آنقدر آش کارهایش شور شده که حتی در صداو سیما هم به او انتقاد می‌کنند که چرا به جای پذیرش کندی اینترنت در کشور آن را بالاتر از استاندارد‌های ایران می‌خواند و با نمایش یک گوشی و سرعت اینترنت بیان می‌کند و می‌گوید: در پروانه اپراتور‌ها ۲ مگابیت بر ثانیه آمده است، اما الان سرعت دانلود حدود ۸ برابر این مقدار را نشان می‌دهد.

زارع پور نه تنها به نوعی از این کندی اینترنت دفاع کرده بلکه برای طرح عجیب و غریب و پر حرف و حدیث صیانت از فضای مجازی که در واقعیت محدودیت این فضاست پیشنهادهایی به مجلس هم ارائه داده که این خود بیانگر حمایت از محدودیت یا به قولی حمایت از طرح صیانت از فضای مجازی است.

به گزارش رویداد‌‌۲۴ سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز که عملکردش نیازی به گفتن ندارد. آنچه که عیان است چه حاجت به بیان. انتخاب احسان خاندوزی از مخالفین برجام و FATF و بدون ایده‌های مشخص به عنوان وزیر اقتصاد، پاشنه آشیل رئیسی بود. تا جایی که مجلس انقلابی را نیز به واکنش واداشته است تا جایی که در صحن مجلس، علنا به دروغگویی تیم اقتصادی اشاره و بیان شد «چرا دولت در خصوص انتشار اوراق به مردم گزارش دروغ می‌دهد، بر اساس اسناد خزانه از مهرماه تاکنون ۸ هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده، اما دولت می‌گوید اوراقی به فروش نرسیده است»

این همان بازاری است که امثال امیرحسین قاضی زاده هاشمی که امروز یکی دیگر از معاونان رئیس جمهور است می‌گفتند که مشکل بازار سرمایه سه روزه حل می‌شود. چندین ماه گذشت و مسئله حل نشد هیچ، بد و بدتر هم می‌شود. حتی با وجود همان قاضی زاده هاشمی در نقش آقای معاون رئیس دولت.

سردرگمی در بازار بورس، تناقض‌گویی در ماجرای متمم بودجه، صنایع مرتبط با خودرو و فولاد و تورم افسار گسیخته در همه حوزه‌ها، نادیده گرفتن نقش FATF و برجام، عدم راهکار برای مهار ارز، درکنار فرار سرمایه‌ها از کشور تنها بخشی از کارنامه اقتصادی دولت است؛ و حالا هم در جدید‌ترین اتفاقات تیم وزارت امور خارجه و نتایج مذاکرات هنوز چنگی به دل نزده و نتیجه آن نیز در بازار کشور مشخص شده است.

در وزارت رفاه، حجت عبدالملکی قرار بود با هر ۱ میلیون تومان ۱ شغل ایجاد کند و خودش معتقد بود این کاری بسیار ساده است اما چون کسی به مردم آموزش نداده، انجام نمی‌شود. او فعلا میلیاردها تومان بودجه در دست دارد و تا این لحظه باید دست‌کم چند میلیون شغل ایجاد می‌کرد! این جمله آنقدر طنز بود که به دستمایه شوخی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. البته ماجرای شغل ۱ میلیون تومانی تنها ایده اقتصادی وزیر کار نبود و او قرار بود چند روزه با مقداری ارزپاشی در بازار مشکل دلار را هم حل کند و تا این لحظه دلار از کانال ۳۱ هزار تومان هم عبور کرد.

در وزارت صنعت، فاطمی امین فعلا تبدیل به «وزیر خودرو» شده اما همین یک موضوع نیز مدیریت نشده است. تا هفته پیش بحث بر سر مدیریت خودروسازی در کشور بود و اینکه دولت رئیسی جلوی گران کردن خودرو را گرفته است، با این حال مصوبه رسمی دولت درباره افزایش قیمت خودرو، آب سردی بر سر حامیان دولت نیز ریخت و به این ترتیب تا این لحظه مشخص شد برنامه‌های اقتصادی دولت کارکرد چندانی ندارد و تا مدت دیگر باید منتظر ماند، شاید پیروزی مذاکرات بتواند بخشی از مشکلات را حل کند؛ که البته از آن سو نیز اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد.

در وزارت میراث فرهنگی، عزت الله ضرغامی فعلا برنامه‌های خود را پیش می‌برد و به وزیر «هر سفر یک حاشیه» تبدیل شده است. او شاپور ساسانی و داریوش اول را با هم مخلوط کرده و یکی را جای دیگری معرفی تا با این کار، دانش خود در عرصه فرهنگ را به نمایش بگذارد و بعد هم که گفتگوی منتسب به او در مورد اینکه اظهار داشته بود مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند چاه بزنند و کشاورزی کنند، غوغا به پا کرد، همه به این فکر فرو رفتند که چرا وزیر میراث فرهنگی دغدغه وزارت کشاورزی دارد و علیه میراث فرهنگی حرف زده است! هرچند با بالا گرفتن تبعات این جمله در رسانه‌ها ضرغامی اعلام کرد که این‌ها مقصود و جمله او نبوده و کسی نمی‌خواهد در پاسارگاد حفره چاه بکند. ضرغامی به غیر ازاین با انتخاب چهره‌ای که به خود چلمن سیزدهم (!) می‌گفت به عنوان رئیس موزه فرش، در حاشیه باقی ماند.

مروری بر تیم و کابینه دولت رئیسی دراین ماه‌ها نشان می‌دهد ماه عسل رئیسی تمام شده و دولت یکدست با سایر ساختار‌ها و بخش‌های کشور نه تنها موثر واقع نشده بلکه با این روند باید در آینده منتظر وقایعی سخت‌تر و دشوارتر باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ابراهیم رئیسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان