تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۶ آذر ۱۴۰۰

سقوط لیر، رکورد تاریخی خود را شکست

پس از اینکه بانک مرکزی نرخ بهره خود را در راستای برنامه اقتصادی غیرمتعارف تعیین شده از سوی رئیس جمهور طیب اردوغان، کاهش داد، لیر ترکیه روز پنجشنبه ۵.۶ درصد در برابر دلار سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود رسید.

قیمت لیر ترکیهرویداد۲۴ لیر پس از این حرکت به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۵.۶۸۹ رسید. ارزش دلار در برابر لیر در سال جاری بیش از دو برابر شده است و اقتصاد بازارهای نوظهور بزرگ ترکیه را متزلزل کرده است.

کاهش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره بانک مرکزی مطابق با پیش‌بینی‌ها، کاهش تجمعی آن را از سپتامبر به ۵۰۰ واحد رساند و جذابیت پول محلی را برای سرمایه‌گذاران و پس‌اندازکنندگان کمتر کرد.

دنیس شن، مدیر بخش دولتی در Scope Ratings گفت: اردوغان اکنون کم و بیش مسئول سیاست نرخ ها است.

طرح اقتصادی جدید اردوغان صادرات و اعطای وام را در اولویت قرار داده است، اگرچه اقتصاددانان و قانونگذاران مخالف به طور گسترده از این سیاست به عنوان سیاست بی پروا انتقاد کرده اند. با افزایش نرخ تورم به بالای ۲۱ درصد، بودجه ترک ها تحت فشار است و نگرانی ها در حال افزایش است.

بانک مرکزی در دو هفته گذشته چهار بار در بازار ارز مداخله کرده و دلار فروخته است تا فروش لیر کند شود و ذخایر خارجی آن تحلیل رفته است.

پس از آخرین کاهش، ناظران بازار ریزش بیشتری را برای لیر پیش‌بینی کردند که تنها از ابتدای سپتامبر ۴۷ درصد ارزش خود را از دست داده است.

کاهش نرخ بهره یک حرکت جسورانه است که مطمئناً برای ترکیه هزینه زیادی خواهد داشت و برای آن دردسرساز خواهد داشت و منجر به واکنش فروش سنگین لیر خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان