تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰

قیمت بنزین سال آینده تغییر می‌کند؟

با وجود این که زمزمه‌‌هایی از تغییر سهمیه بنزین به گوش می‌رسد اما با توجه به ارقام پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد دولت، امسال هم قصد ندارد سهمیه و یا قیمت بنزین را تغییر دهد.

قیمت بنزین در 1401

رویداد۲۴ دولت بودجه ۱۴۰۱ را هفته پیش به مجلس تحویل داد. دولت سیزدهم، پیش‌بینی می‌کند از فروش نفت ۳۸۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و ۳۵۱ هزار میلیارد تومان از این درآمد، از محل صادرات نفت است.

بنا بر لایحه بودجه ۱۴۰۱، درآمدهای حاصل از فروش نفت در داخل کشور تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این یعنی دولت انتظار دارد درآمدهای حاصل از فروش نفتش به کشورهای دیگر، بسیار بیشتر از درآمد فروش نفتش در ایران باشد.

به عبارت دیگر، دولت نگاه ویژه‌ای به ارزهای صادراتی دارد و افزایش قیمت بنزین را چندان در دستور کار قرار نداده است. میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم پیش از تقدیم بودجه به مجلس اعلام کرده بود: در بودجه چیزی به عنوان تبصره‌ای که حامل‌های انرژی گران شود، نداریم.

این مساله زمانی ملموس‌تر می‌شود که بدانیم بودجه تحویل داده شده به مجلس، روز یکشنبه منتشر شد و همان طور که دولتی‌ها وعده داده بودند، خبری از افزایش قیمت بنزین و بقیه حامل‌های انرژی نبود. طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، تنها آب‌بهای مشترکان پرمصرف ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: سود ۱۵۰ میلیارد تومانی روزانه دولت از عرضه بنزین آزاد پس از اختلال سامانه سوخت


سیگنال متفاوت مجلس برای بنزین

این اظهارات و اتفاقات در حالی رخ داده که به نظر می‌رسد مجلسی‌ها تصمیم متفاوت‌تری برای بنزین در سر دارند. فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس، به تجارت‌نیوز گفت: طرح وان هنوز از دستور کار مجلس خارج نشده و ممکن است این طرح یا طرح مشابه دیگری، به بودجه اضافه شود.

عباسی دوانی پیش از این و در اواخر تابستان هم از ضرورت واقعی کردن قیمت بنزین، صحبت کرده بود. آذری‎‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات هم همین یک ماه پیش در کانال تلگرامی خود اعلام کرد پروژه حذف کارت سوخت در دولت قبلی تمام شده است و حالا دولت جدید می‌تواند اقدام به ادغام کارت‌های سوخت با کارت بانکی کند.

این گفته جهرمی در کنار اظهارات دوانی این فرضیه را تقویت می‌کند که ممکن است سهمیه بنزین تغییر کند.

یعنی به جای اینکه سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، به هر فرد تخصیص داده شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان