تاریخ انتشار: ۰۱:۴۳ - ۰۹ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
حق شناس درگفتگو با رویداد۲۴:

اگر قرار بود وزارت کار فقط آمار اشتغال بدهد که سازمان آمار وجود داشت/ نمی‌توان به وعده‌های وزیر برای ایجاد شغل اعتماد کرد

استاندار سابق گرگان با بیان اینکه وزارت کار متولی ایجاد شغل در کشور است در واکنش به چرخش وزیر کار دولت ابراهیم رئیسی از وعده‌های خود در ابتدای کار، گفت: وظیفه وزارت کار این نیست که مثلا اگر بنگاهی ایجاد شد، بگوید این تعداد شغل ایجاد شده است! وزارت کار در ایجاد خود بنگاه‌ها برای اشتغال‌زایی وظیفه دارد.

حجت عبدالملکی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: عبدالملکی، وزیر کار و رفاه اجتماعی اخیرا در مجلس اعلام کرده که وظیفه وزارت کار، ایجاد شغل نیست بلکه صرفا وظیفه هماهنگی برای ایجاد شغل برعهده این وزارت خانه است. او در زمان دریافت رای اعتماد از مجلس و در ابتدای کار خود اعلام کرده بود که تا سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

پیش از انتخاب عبدالملکی به عنوان وزیر، وی در حساب کاربری توئیترش نوشته بود که «با یک میلیون تومان هم می‌توان شغل ایجاد کرد، حتما می‌پرسید چطور؟ بله آموزش نداده‌ایم.» بعد از وعده ایجاد شغل با یک میلیون تومان و ایجاد نزدیک به دو میلیون شغل تا پایان سال آتی، حالا در چرخشی آشکار کار به جایی رسیده است که وزیر می‌گوید اساسا وظیفه ایجاد شغل هم ندارد. 

همین اعلام موضع وزیر تازه کار دولت سیزدهم، انتقادهای بسیار زیادی به همراه داشت. برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی خطاب به حجت عبدالملکی نوشتند: « وزیر کار درست می‌گوید، او مسئول ایجاد شغل برای نزدیکان خود است و برای سایر مردم وظیفه‌ای ندارد.» کاربر دیگری هم نوشت که وعده دادن هزینه‌ای ندارد، شما به راحتی وعده می‌دهید و بعد هم هیچ وظیفه‌ای برعهده  ندارید. 

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در همان ابتدای امر، نسبت به غیرممکن و غیرواقعی بودن ادعاها و وعده‌های مطرح شده درباره ایجاد شغل از عبدالملکی اشاره کرده بودند و هشدارهای لازم را در خصوص وعده های توخالی وی داده بودند، اما مجلس رای اعتماد خود را به وزیری داد که در ابتدا قرار بود با یک میلیون تومان شغل ایجاد کند، اما حالا از اساس این وزارت خانه را برای ایجاد شغل مبرا می‌کند.


بیشتربخوانید: راستی آزمایی ادعای وزارت کار / ایجاد ۱ میلیون ۸۰۰ هزار شغل تا پایان سال چقدر واقعی است؟


هادی حق شناس فعال و کارشناس اقتصادی به رویداد‌۲۴ می‌گوید: طبق قانون وزارت کار و ورفاه اجتماعی، طبیعتا حوزه نظارت گسترده است. هم در خصوص رفاه به شکل عام و هم در خصوص کار. همچنان که وزارت بهداشت متولی بهداشت مردم است، یعنی ممکن است در یک برهه‌ای بیماریی شیوع پیدا کند، متولی آن وزارت بهداشت است و برای بهبود و کنترل شرایط می‌تواند از بخش خصوصی هم کمک بگیرد.

وی ادامه داد: قانون کار همانطور که از اسم آن مشخص است، درباره «کار» است. متاسفانه این قانون را صرفا در حد کارگر تنزل می‌دهند و فکر می‌کنند این قانون برای کارگر است. این قانون در مورد اصل کار است که اگر کار حفظ شود، کارگر حفظ می‌شود. در غیر اینصورت کاری هم وجود نخواهد داشت. وزارت کار باید از اصل کار و کار موجود صیانت کند.

حق شناس می‌گوید وزارت کار که مسئول ارائه آمار نیست که فقط بگوید در این مدت این میزان شغل را ایجاد می‌کنیم! اگر اینطور بود و چنین وظیفه‌ای بر عهده‌ی وزارت کار بود که سازمان آمار این کار را می‌کند. وظیفه وزارت کار این نیست که مثلا اگر بنگاهی ایجاد شد، بگوید این تعداد شغل ایجاد شده است! وزارت کار در ایجاد خود بنگاه‌ها برای اشتغال‌زایی وظیفه دارد. کسی انتظار ندارد وزارت کار شخصا شغل ایجاد کند، وزارت کار باید بستر ایجاد شغل را فراهم کند و برای رسیدن به این هدف باید قانون کار به درستی ایجاد شود.

ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل امکان پذیر نیست

این کارشناس با بیان اینکه متولی کار کشور وزارت کار است، گفت: این وزارت خانه نه تنها باید موانع را بردارد بلکه باید بسترسازی هم کند. زمانی که وزیر می‌گوید وظیفه ما ایجاد شغل نیست، طبیعتا نمی‌توان به سایر وعده‌های او همچون ایجاد شغل هم اعتماد کرد. زیرا به نظر می‌رسد که او وعده‌های دیگران را وعده می‌دهد و اگر دیگران به وعده‌های خود عمل کردند، او هم به وعده‌هایش می‌تواند عمل کند.

نماینده اسبق مجلس گفت: اقتصاد ایران شرایط عادی و خوبی ندارد و با توجه به شرایط تحریمی، اساسا ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل هیچگونه همخوانی با شرایط کشور ندارد. وعده‌های مختلف می‌دهند و اگر به وعده‌هایشان عمل نکنند هم از دید خودشان اتفاقی رخ نخواهد داد و هم بابت این موضوع از سوی نهادها و سازمان‌ها بازخواست نخواهند شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
France
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
0
0
وظایف وزارت کار دیگه الان برعکس شده یعنی عملکردشو باید با نرخ افزایش بیکاری و بدبختی ملت سنجید و اخر سر با مدیران سهم رسیده شون بهشون نمره بیست داد
نظرات شما
پیشخوان