تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۰۴ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

وعده‌های وزیر کار توخالی بود/ مدیران توانمند تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را کنار گذاشتند و افراد غیرمرتبط آورده‌اند

موسوی لارگانی با انتقاد از وزیر کار می‌گوید به جای شایسته سالاری، فامیل بازی و فامیل سالاری جای آن را گرفته است که در همه قسمت‌های کشور هم وجود دارد. ما دیدیم مدیران توانمندی که در تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی و قسمت‌های دیگر بودند، نادیده گرفته و افرادی را با رشته‌های نامرتبط و عدم‌توانایی به کار گرفته شدند.

ناصر موسوی لارگانی

رویداد۲۴ محمد آیتی: تصور بسیاری بر این بود که اگر دولت سیزدهم روی کار بیاید، مدیرانی کار را به دست می‌گیرند که طبق وعده‌هایشان کشور را به سمتی بهتر از گذشته سوق دهند، اما اکنون که حدود پنج ماه از عملکرد دولت می‌گذرد، تصور‌ها نه تنها به وقوع نپیوست که حتی آمار و ارقام‌ها حکایت از وخیم‌شدن اوضاع دارد.

خیلی زود پس از شکل‌گیری دولت سیزدهم، مجلس به روند انتصابات فامیلی در وزارتخانه‌ها واکنش نشان داد. از سوی دیگر، کوچ برخی مدیران از دستگاه‌های دیگر به برخی وزارتخانه‌ها علیرغم تورم نیروی انسانی و افراد مستعد، سر و صدای زیادی را در جامعه به پا کرده است. در کنار این موضوعات، وعده‌های عجیب و غریب برخی وزرا که پس از ماه‌ها حتی به آن هم نزدیک نشدیم، بی‌اعتمادی را در جامعه بیش از پیش کرده است. یکی از وزرایی که اکنون چه به خاطر انتصاباتش و چه واسطه اظهارات و وعده‌هایی که در گذشته داده و رنگ واقعیت به خود نگرفته، منتقدان جدی پیدا کرده، «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.  

سید ناصر موسوی‌ لارگانی نماینده فلاورجان و منتقد حجت‌الله عبدالملکی در ایام معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره عملکرد وی می‌گوید: متاسفانه بحث انتصابات فامیلی در کشور باب شده و منحصر به وزیر کار نیست و این واقعاً ظلمی است به کسانی که سال‌ها در آن مجموعه‌ها فعالیت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: زنجیره انتصابات رانتی در وزارت کار/ صندلی‌های سفارشی عبدالملکی به چه کسانی رسیده است؟


لارگانی به رویداد۲۴ می‌گوید: افرادی که سال‌ها در مجموعه‌ای فعالیت کردند انتظار دارند پس از مدتی، ارتقاء مقام پیدا کنند، چون به نوعی آن‌ها در نوبت بوده‎اند تا پستی را به دست بیاورند، ولی از آن محروم شده و یکی از راه می‌رسد و مسئولیت را به او می‌دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: جای شایسته‌سالاری را فامیل‌بازی و فامیل‌سالاری گرفته است که در همه قسمت‌های کشور هم وجود دارد. ما دیدیم مدیران توانمندی که در تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی و قسمت‌های دیگر بودند، نادیده گرفته و افرادی را با رشته‌های نامرتبط و عدم‌توانایی به کار گرفته شدند. به همین دلیل، مشکلاتی در کشور ایجاد شده و حتی بعضاً دیده‌ایم افرادی که به دلیل کم‌کاری از سازمان‌هایی عزل شده بودند الان پست‌های بالایی نصیبشان شده است.

موسوی لارگانی تصریح کرد: برخی وزرا در روز رای اعتماد شعار‌هایی دادند که مشخص بود اصلاً امکان‌پذیر نیست. مثلاً وزیر صمت گفت قصد صادرات یک میلیون خودرو را دارم. وقتی در کشور‌های دیگر خودرو‌هایی با قدرت و کیفیت و استحکام بدنه بالاتر تولید می‌شود، چطور او می‌خواهد پراید پرنقص ۱۸۰ میلیونی را صادر کند؟

وی در ادامه عنوان کرد: در بحث ایجاد اشتغال نیز هم وزیران گذشته کار و هم وزیر فعلی، شعار‌هایی دادند که مثلاً هر سال یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم، اما شغل پایداری که حقوق مکفی یعنی حداقل دریافتی را داشته باشد با کمتر از ۲۴ ساعت کار کردن در هفته امکان‌پذیر نیست. ولی تعریف شغل از سوی وزارت کار این است که اگر فرد یک ساعت هم در هفته شاغل باشد، دارای شغل محسوب می‌شود در حالی که واقعاً با یک ساعت و ۱۰ ساعت کار کردن در هفته زندگی تامین نمی‌شود.

نماینده استان اصفهان با اشاره به تعریف دولت در گذشته که شغل پایدار حداقل یک میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، گفت: حالا از حرف آقای عبدالملکی که گفته با یک میلیون می‌توان شغل ایجاد کرد بگذریم، اگر بگوییم ۱۰۰ یا حتی ۵۰ میلیون تومان برای ایجاد شغل پایدار نیاز داریم، دولت چگونه این مبلغ را می‌خواهد تامین کند؟ در این موضوعات مهم، بخش خصوصی ورود کرده است، ولی ما به آن‌ها اصلاً میدان نمی‌دهیم. الان خصولتی‌ها میدان را گرفته‌اند و توان ایجاد شغلی را هم ندارند و وعده‌های وزیر کار، همه توخالی بوده و کاری انجام نداده است.

موسوی لارگانی یادآور شد: زمان انتقادم از وزیر کار کنونی در مورد شخصیت ایشان حرفی نزدم، اما شعار‌ها و وعده‌هایش امکان‌پذیر نیست. بالاترین پست شغلی ایشان، معاون اشتغال کمیته امداد بوده است. در کمیته امداد پول قلمبه‌ای وارد می‌شود، مثلاً مجلس سالیانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال به کمیته امداد می‌دهد. حالا اگر این ۳۰۰۰ میلیارد تومان را به نرم افزار هم بدهیم، کار را به درستی و راحتی انجام می‌دهد. مثلاً به نرم افزار بگوییم این مبلغ را برای ایجاد اشتغال بین استان‌ها تقسیم کند؛ سیستم به سهولت این کار را انجام می‌دهد. پس این موفقیت نیست که بگوییم این آقا در کمیته امداد تعدادی شغل ایجاد کرده است، تازه در حالی که آن شغل‌ها پایدار هم نبوده است. اگر امروز وزیر کار با ابداع فکر و کمک نخبگان کشور روی به برنامه‌ریزی بیاورد و فکر‌هایی اساسی برای اشتغال‌زایی کند، می‌توان تاثیرگذاری مثبت آن را در آینده دید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
1
6
ایران از دست دادیم
رضا
|
France
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
1
6
اینا سهم برخی افراد ویژه بودن که بکار گرفته شن و یه عده بددهن رو ابله رو دور برشون نگه دارن که اگه کسی م انتقاد کرد در جواب بگن تو چپاولگری تو نجومی خواری تو اصلاحات چی هستی و این اراجیف
امیدی نیست اوضاعی رو درست کردند که علنا دارند رانت خواری میکنند کسی م جلو دارش نیس بدتر اینکه بخودشون و عملکردشون نمره بیشتر از بیست میدن امیدی نیست .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
تو با این تربیت چرا وارد سیاست میشی؟
برو فوتبالت رو ببین اوباش عربده کش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
یه نگاهی به ادبیات و عربده کشی خودت نگاه کن بعد به بقیه بگو بد دهن!
ابله کسی است که تو رو ادب نکرده بیشعور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
3
0
این سایت جالبه در صدد تخریب دولت مردمی است خیالت راحت مجلس و دولت موفق خواهند شد
حتما منظور از مدیران کارآمد همون ادمین های کانال های حامی روحانی بودن که همه شون تو شستا پست گرفتن و با اومدن وزیر پرکار جدید به بیرون پرت شدن؟
پاسخ ها
رضا
| Poland |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
بفرمایید کجای این دولت مردمی هستش؟؟؟
اینا که وزرا رو انتخاب نکرده دارن یکی یکی استیضاحشون میکنن دولت مردمی همیشه در حد شعار بود لطفا مثل کبک سرتونو تو برف نکنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
2
یکی بدتر از دیگری
هالو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
1
خدايا چرا اينا اين طور مي كنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
0
0
وقتی پا روی گلوی مفسد زر زوردار بگذاری داد وفریاد بلند می شود که ای وای کشور ویران شد چون منظورشان از کشور جیب خودشان است این دادوفریادها را که به گوش می رسد با ید با تامل شنید وبصیرت داشت والا همان دزدان سرگردنه به مانندگرگ هادوباره لباس گوسفند خواهند پوشید وخون مردم را شیشه خواهند کرد مواظب باشیم و زود باور نباشیم
نظرات شما
پیشخوان