تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۱ دی ۱۴۰۰

پرسپولیس و استقلال ورشکسته هستند!

محمد رویانیان مدیرعامل سابق پرسپولیس معتقد است دولت موظف است مشکلات پرسپولیس و استقلال را حل کند.

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا

رویداد۲۴ حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا تلخ ترین اتفاق فوتبال ایران طی روزهای گذشته بود. اتفاقی که باعث ایجاد حواشی مختلفی شد و تقریبا هیچکس خودش را مقصر این فاجعه بزرگ نمی‌داند. در همین خصوص با محمد رویانیان مدیرعامل سابق پرسپولیس تماس گرفتیم تا در خصوص حذف سرخابی‌ها از آسیا صحبت کنیم. گفت و گوی اختصاصی  خبر ورزشی  با محمد رویانیان را در ادامه می‌خوانید.

در خصوص حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا چه صحبتی دارید؟

از این اتفاق خیلی ناراحت شدم. من در باشگاه پرسپولیس کار کردم و می‌دانم میلیون‌ها نفر با این تیم زندگی می‌کنند و همه چیزشان پرسپولیس است. استقلال هم به همین شکل است و کلی طرفدار دارد. به نظرم بازی با احساسات میلیون‌ها هوادار کار زشتی است. آقایان باید از مدت‌ها قبل به فکر می‌افتادند و مشکلات این دو باشگاه را حل می‌کردند. این موضوع مربوط به دیروز و امروز نیست و سال‌هاست این دو تیم مشکلات اساسی دارند.  ۱۰ سال است که مجلس تصویب کرده است که استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شوند. باید دولت و سایر ارگان‌های مربوطه در این ۱۰ سال، اشکالات اساسی این دو باشگاه که میلیون‌ها طرفدار دارند را برطرف می‌کرد. حالا که ای اف سی سخت گرفته و کاملا جدی است، به فکر تغییرات افتادند.

به نظر شما مقصر اصلی این اتفاقات چه کسی است؟

به نظرم کل نظام مدیریتی فوتبال و ورزش کشور مقصر هستند و باید به مردم پاسخگو باشند. همه این دوستانی که مسئول هستند باید به مردم خدمت کنند و مشکلات این دو باشگاه مردمی را به حداقل برسانند.

شما در زمان مدیریت خودتان هم با مشکل گرفتن مجوز حرفه ای مواجه شدید؟

زمانیکه من در پرسپولیس بودم مشکل زیادی در این خصوص نداشتیم و با همه توانمان تلاش کردیم تا این تیم بتواند به بهترین شکل ممکن در بازی‌های آسیایی شرکت کند. همانطور که دیدید ما در آن سال‌ها به راحتی مجوز می‌گرفتیم و نگذاشتیم پرسپولیس ضربه بخورد.


بیشتربخوانید: رازگشایی از دلایل واقعی حذف استقلال و پرسپولیس!


به نظر شما برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه ای چه باید کرد؟

دولت، وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها باید  پای کار بیایند و دست به دست هم بدهند تا مشکلات حل شود. فوتبال ما به صورت جزیره ای اداره می‌شود و با این مدیریت نمی‌شود موانع را برطرف کرد. همه باید مشارکت کنند و با اتحاد این مشکلات را حل کنند. هواداران این دو باشگاه گناه دارند و وظیفه دولت است که هرچه زودتر مشکل پرسپولیس و استقلال را حل کند. با قربان صدقه رفتن که نمی‌شود از ای اف سی مجوز گرفت و باید کار اصولی انجام داد تا مشکلات این دو باشگاه به حداقل برسد. 

به نظر شما اراده ای برای خصوصی کردن پرسپولیس و استقلال وجود دارد؟

مجلس در سال ۹۰ این قانون را  تصویب کرد و خودش که نمی‌تواند آن را اجرا کند. سال ۹۰ قانونی تصویب کرد که یک ریال از بودجه دولتی به باشگاه استقلال و پرسپولیس پرداخت نشود و ممنوع است و این دو باشگاه باید واگذار شوند. از سال ۹۳ حساب کنید الان ۸ سال است که این دو باشگاه باید واگذار می‌شدند. لااقل از مدیریت مشترک دولت خارج می‌شد. در این ۱۰ سال بعد از اینکه کمیته وضعیت روی کار آمد و اشکالاتی گرفت چه کاری برای حل مشکالات کردند؟

البته استقلال و پرسپولیس در آمدزایی نداشتند و همواره بدهکار بودند و  طبق قانون یک شرکت ورشکسته محسوب می‌شوند. این باری است که متاسفانه دولت قبل هشت سال روی زمین نگه داشت و تلاش کرد با یک سری اسناد که رسمیت نداشته، خصوصی سازی را روی کاغذ درست کند اما بار آن الان روی دوش سجادی افتاده است. امیدوارم ایشان اکنون با استفاده از افراد باتجربه تصمیم درستی بگیرد و موضوع را شفاف کند. ایشان الان چند ماه است که آمده اما مشکلات متعددی در ورزش انباشته شده است. باید سیستم درست کار می‌کرد تا به جای انباشت مشکلات حداقل سالی یکی دو مورد را برطرف کند. از سال ۹۲ که دولت دو سال فرجه گرفت برای خصوصی سازی، باید تا الان این موضوع برطرف می‌شد و شاخص‌های حرفه ای را برطرف می‌کردند. یک شبه مگر این اتفاق افتاد؟ این محصول ۸ سال است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان