تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۴ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
سیاهکلی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

امضا برای استیضاح وزیر صمت جمع شده اما هیات رئیسه آن را اعلام وصل نکرده است/ می‌خواهند لابی کنند تا فاطمی‌امین استیضاح نشود

عوامل وزارت صمت، در حال لابی با مجلس هستند تا فاطمی‌امین استیضاح نشود. ما همچنان بر سر مواضع خودمان برای استیضاح وزیر صمت هستیم و این موضوع در اختیار هیات رییسه است، زیرا آن‌ها باید طرح استیضاح وزیر صمت که با امضای همکاران به آن‌ها ارجاع داده شده را اعلام وصول کنند اما جلوی کار را گرفته‌اند.

استیضاح وزیر صنعت

رویداد۲۴ محمد آیتی: هرچه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، کمبودها، وعده‌های بر زمین مانده و حتی تضاد‌ها بیش از پیش دیده می‌شود. خیلی زود انتقاد‌ها از تیم اقتصادی دولت سیزدهم آن هم نه فقط از سمت اصلاح طلبان، بلکه از سوی برخی از حامیان سیدابراهیم رئیسی بالا گرفته است.

یکی از وزرایی که به نظر می‌رسد شرایط خوبی در مجلس ندارد، سیدرضا فاطمی‌امین است. بنا بود بازار خودرو در دولت سیزدهم نظم بیشتری به خود بگیرد تا دیگر شاهد گرانی در این حوزه نباشیم، اما در یک فقره فقط چند هفته پیش، ۱۸ درصد قیمت خودرو‌های داخلی گران شد و نکته عجیب‌تر حمایت وزیر صمت از این گرانی بود که گفت افزایش قیمت، کمتر از نصف تورم است. در همین رابطه، لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید مدت‌ها پیش، دو موضوع اساسی در خصوص خودرو و معدن را با وزیر صمت مطرح کردیم، اما از روند در پیش گرفته شده رضایت نداریم.

او به رویداد۲۴ گفت: در بحث معدن، وزارت صمت آن‌طور که باید و شاید به وظایفش در این زمینه عمل نکرده است و معادن ما همچنان در مهجوریت به سر می‌برند؛ هم معدن‌هایی که در حال بهره‌برداری هستند و هم آن‌هایی که تا به حال کاری برایشان انجام نشده است.

نماینده قزوین تصریح کرد: موضوع دوم و مهم که این روز‌ها در دستور کار برای بررسی است، افزایش ۱۸ درصدی نرخ خودروست. ما اعتقاد داریم این عدد ۱۸ درصد نیست و پیش‌بینی‌مان بیشتر از این‌هاست. ضمناً قرار بر این بود که حاشیه بازار جمع شود، ولی می‌بینیم هنوز اجرا نشده است، همین الان در بازار، حاشیه وجود دارد. ما نباید این مقدار افزایش قیمت را در حوزه خودرو می‌دیدیم. قیمت واقعی خودرو اصلاً چیزی که امروز اعلام شده، نیست. قیمت واقعی خودرو‌هایی در کلاس ایران، زیر ۱۰ هزار دلار است و ما همان را ۲۰ هزار دلار به مردم می‌فروشیم.

این چهره اصولگرای مجلس اظهار داشت: آقای فاطمی‌امین حرف‌های خودروسازان را تکرار می‌کند تا یک حرف علمی و منطقی را. ما همچنان بر سر مواضع خودمان برای استیضاح ایشان هستیم و این موضوع در اختیار هیات رییسه است، زیرا آن‌ها باید طرح استیضاح وزیر صمت که با امضای همکاران به آن‌ها ارجاع داده شده را اعلام وصول کنند. برای استیضاح، ۱۰ امضا نیاز است، ولی چند برابر این عدد امضا جمع شده است اما هیات رئیسه آن را اعلام وصول نمی‌کند.

سیاهکلی افزود: ما به افزایش قیمت خودرو اعتراض داریم و این ظلم به مردم است و فقط خودروساز را یک پله بالاتر می‌برد، هرچند مشکل او هم حل نمی‌شود. در این افزایش، همان‌طور که آقای رئیسی اعلام کرد دولت هم ناراضی است. از طرفی، خودروساز هم که این قیمت را قبول ندارد و می‌گوید باید از این گران‌تر شود. مصرف‌کننده هم که ناراضی است. مجلس هم که ناراضی است. پس آقای وزیر بیا و توضیح بده برای چه این کار را کردید؟ چه کسی از این افزایش قیمت راضی است؟ همه زنجیره تولید خودرو از این افزایش قیمت ناراضی هستند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه گفت: قطعه‌سازان واقعی ما در پروژه خودروسازی بسیار محروم هستند و ما از آن‌ها دفاع می‌کنیم، چون کارشان بسیار خوب است. این قطعه‌سازان قطعه را ارزان، قسطی و نسیه‌ای می‌دهند. در این میان، یک گروه قطعه‌ساز، شریک خودروساز هستند که پدر قطعه‌سازان را درآورده‌اند. این قطعه‌سازان که سهامدار خودروساز‌ها هستند برای خود، هلدینگ راه‌اندازی کرده‌اند و قطعه‌سازان به این‌ها قطعه می‌دهند و حقیقتاً این رویکرد خیلی بد است.

وی گفت: یقیناً هیچ وزیری دوست ندارد استیضاح شود. چون ورود به استیضاح با خروجش، خیلی متفاوت است، یعنی ممکن است در مجلس اتفاقات عجیب و غریبی بیفتد. ممکن است وزیر بیاید و بدون وزارت خارج شود. این قدرت مجلس است. عوامل وزارت صمت، در حال لابی با مجلس هستند تا فاطمی‌امین استیضاح نشود و این طبیعی است و هرکس دیگری هم این کار را می‌کند، ولی، چون ظلم به مردم است ما کوتاه نمی‌آییم تا قیمت خودرو برگردد. بعد از آن می‌نشینیم و در مورد فرآیند و ساختار خودروسازی و هزینه‌های سربار صحبت می‌کنیم تا کار‌ها مدیریت‌شده پیش برود.

سیاهکلی در پایان خاطر نشان کرد: اگر قیمت‌های خودرو به قبل برگردد، من حاضرم امضایم را پس بگیرم، ولی اگر قیمت به همین منوال باشد پای امضایم هستم و پیش‌بینی می‌کنم اعلام وصول استیضاح وزیر در همین سال ۱۴۰۰ اتفاق خواهد افتاد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
0
6
اگرپشت پرده ودورازچشم ملت یک دناپلاس دیگر نمایندگان نگیرند وبعدسکوت وبی خیال می شوند
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
1
3
نمایندگان ملت نباید کوتاه بیان ، باید از حقوق موکلان خودشون که دارن توسط این مافیای قاتل گستاخ ، غارت و تو جاده ها به قتل می رسن دفاع کنن ، رئیس مجلس و تمام نمایندگان اگر در مقابل این غارت و جنایت کوتاه بیان و در استیضاح وزیری که بر خلاف وعده های رئیس جمهور و خواست ملت ، داره نهایت سعیش رو می کنه که از انحصار و رانت خواری و گستاخی و گرانفروشی اینها دفاع کنه و به جنگ ملت برخاسته ، در جرم اینها شریکن و باید به ملت و خدا پاسخگو باشن و بدونن که مردم هرگز عملکرد اونها رو فراموش نمی کنن .
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
اینها نماینده مردم نیستند نماینده همانی هستند که منصوبشان کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
0
3
در این کشور مسئولان با حکم حکومتی منصوب میشوند از رئیس دولت گرفته تا مجلسی ها رای اکثریت هم به فراموشی سپرده شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
0
1
به علی قسم این فاطمی ناامین بسیار نامردمی و پول پرست هستش
رضا
|
Germany
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
0
1
خودشون دارند از خودشون ایراد میگیرند با همه ادعاهایی که داشتن الان گندشون زودتر دراومد و دست ریاکارشون که رو شد تقصیر رو میندازند گردن روحانی و ظریف و فلانی!!!
یه مسئول با صفات انسان واقعی تو این کشور پیدا نمیشه دزد جای دزد رو میگیره و دروغگو جاشو به ریاکار میده
نظرات شما
پیشخوان