تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
یک منبع آگاه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

دلیل انصراف «محمدعلی نجفی» چه بود؟

یک منبع آگاه گفت: آقای نجفی به دلیل کاهش حاشیه‌ها برای دولت که ممکن بود در جلسه بررسی صلاحیت او به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شود انصراف داد.
رویداد۲۴یک  منبع آگاه گفت: آقای نجفی به دلیل کاهش حاشیه‌ها برای دولت که ممکن بود در جلسه بررسی صلاحیت او به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شود انصراف داد.

پس از تصمیم حسن روحانی برای ترمیم کابینه، رئیس جمهور بنا داشت تا محمد علی نجفی را به عنوان گزینه وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند. نمایندگان مجلس در گفت‌و‌گو‌های خود اعلام کرده بودند که به دلیل سابقه کاری مناسب و خاطره خوشی که از او در این وزارتخانه وجود دارد با مشکل عدم موافقت از سوی نمایندگان مواجه نخواهد شد. 

علاوه بر این در وزارت آموزش و پرورش موج امیدواری به وجود آمد که نوید تغییر شرایط در روز‌ها آتی را می‌داد، اما امروز صبح به یک باره ورق برگشت و با وجود آنکه نوبخت در جلسه صبح با فراکسیون امید از محمدعلی نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت نام برده بود اما در آخرین دقایق خبر انصراف او و اعلام کاندیداتوری احمد دانش آشتیانی برای این وزارتخانه در صدر اخبار قرار گرفت. 

محمد علی نجفی که در کارنامه خود مدیریت بر وزارت آموزش و پرورش در دولت هاشمی رفسنجانی را داشته است در دولت روحانی یک بار برای این وزارتخانه در مجلس نهم معرفی شد، اما موفق به اخذ رای از سوی اعضای خانه ملت نشد. 

وی پس از این عدم موفقیت در بازگشت به وزارت آموزش و پرورش به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزیده شد که این مدیریت وی زمان زیادی نبرد. نجفی از این سمت استعفا داد و به عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به همکاری به حسن روحانی پرداخت. 

اما در حکم رئیس‌جمهور و اخبار بعدی مربوط به این استعفا، بیماری نجفی به عنوان علت پذیرش آن مطرح شده بود. در همین راستا محمد علی نجفی در نامه‌ استعفای خود به رئیس جمهور با مطرح کردن مشکلات جسمی و بیماری قلبی به عنوان ریشه استعفای خود عنوان کرده بود:  «متأسفانه از حدود دو ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجا شدت یافته و عرصه را بر اینجانب تنگ نموده است. در طول این مدت بنده تلاش کردم که این امر بر روند انجام امور تأثیر منفی ایجاد نکند و بر مدیریت سازمان خللی وارد نسازد، اما اکنون بیم آن دارم که با ادامه این وضع و به علت ضعف جسمانی نتوانم مسئولیت‌های مربوط را به نحو شایسته‌ای به انجام برسانم و امانتی را که بر دوش گرفته‌ام به سلامت به سرمنزل مقصود برسانم و نهایتا به مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان لطمه وارد آید». 

اما روز گذشته وی نه تنها اشاره‌ای به این موضوع نداشت بلکه در گفت‌و‌گویی از نگارش برنامه خود برای مدیریت در وزارت آموزش و پرورش خبر داده بود. 

یک منبع آگاه در این رابطه به رویداد۲۴ گفت که منتقدان دولت در مجلس بابت این انتخاب از رئیس جمهور گله کرده بودند و به بیماری نجفی در زمان ریاست بر سازمان گردشگری اشاره داشتند که چگونه می‌تواند ریاست بر وزارتخانه بزرگی مانند آموزش و پرورش را در حالی که از سازمان میراث فرهنگی به دلیل بیماری انصراف داده بود را بپذیرد. 

این منبع آگاه در ادامه اضافه کرده است که آقای نجفی به دلیل کاهش حاشیه‌ها برای دولت که ممکن بود در جلسه بررسی صلاحیت او به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شود انصراف داد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان