تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
نماینده شیراز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت درباره حذف ارز ترجیحی حرف مفت می‌زند/ اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه زننده است

علیرضا پاک‌فطرت گفت: اینکه دولت می‌گوید حذف ارز ترجیحی را جبران می‌کنیم و مثلاً دارو و نهاده‌های دامی را مدل دیگری تامین می‌کنیم، حرف مفت است و ممکن است دو ماه بتوانند این کار را بکند، ولی بعد دیگر توان اداره کار را ندارد.

علیرضا پاک فطرت

رویداد۲۴ محمد آیتی: هفته‌هاست که بحث بر سر حذف ارز ترجیحی که توسط دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعمال شده، به محل اختلاف برخی نمایندگان مجلس و دولت تبدیل شده است. نمایندگانی معتقدند حذف ناگهانی ارز ترجیحی باعث سه تا چهار برابر شدن قیمت کالاهای اساسی خواهد شد و در مقابل دولت و مشخصا سازمان برنامه و بودجه بر این باور است که گرانی‌ها را با کمک‌های جانبی کنترل خواهد کرد، با اینهمه چنین ایده‌ای تا این لحظه مورد تایید دولت قرار نگرفته است. یکی از مخالفان جدی حذف ارز ترجیحی در مجلس، علیرضا پاک‌فطرت نمانیده شیراز است. او معتقد است دلار نباید بالاتر از ۴۲۰۰ تومان باشد. این عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: من به شخصه مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم. به نظر من نباید قدرت پول ملی کشور پهناوری مثل ایران با چنین مردم با فرهنگی این‌قدر سقوط کند و حالا که سقوط کرده باید علت‌هایش پیدا شود.

وی افزود: یکی از دلایل حذف ارز ترجیحی جلوگیری از فساد و رانت و سوءاستفاده‌های آقازاده‌هاست، چون دولت در جلوگیری و کنترل این موارد ناتوان است. اما باید بدانیم که حذف ارز دولتی، فشار زیادی روی قشر ضعیف جامعه می‌آورد و از سوی دیگر، باعث نابودی قشر ضعیف و ایجاد دوقطبی شدن در کشور می‌شود و ۱۰ درصد جامعه ثروتمند شده و بقیه حتی قشر متوسط به سمت فقیر شدن می‌روند.

پاک‌فطرت تصریح کرد: در دنیا بیشتر کسانی که تحول‌گرا و دنبال حق و عدالت بودند، قشر متوسطند، چون قشر ضعیف تا حد زیادی به دنبال این است که نانی برای خوردن پیدا کند و قشر خیلی غنی هم دنبال خوشگذرانی خودش است. از این‌رو، اکثراً قشر متوسط دنبال عدالت است و حرف می‌زند. اگر قشر متوسط با این تصمیم دولت حذف شود و به عبارت ساده، فقیرتر شود، برای آینده و استقلال کشور بسیار مضر است.


بیشتر بخوانید: خط‌دهی حذف ارز ترجیحی توسط معاون رییس سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود/ شورش‌های بزرگ اجتماعی در راه است


نماینده شیراز اظهار داشت: اینکه دولت می‌گوید حذف ارز ترجیحی را جبران می‌کنیم و مثلاً دارو و نهاده‌های دامی را مدل دیگری تامین می‌کنیم، حرف مفت است و ممکن است دو ماه بتوانند این کار را بکند، ولی بعد دیگر توان اداره کار را ندارد. تاریخ هم همین را می‌گوید. در گذشته قیمت مرغ کیلویی سه تومان بود، بعد کم‌کم حذف شد و گفتند مابه‌التفاوتش را می‌دهیم که آن را هم ندادند. پنیر هم به همین صورت و این‌ها همه کوپنی بودند. گفتند اگر یکی‌یکی حذف بشود ما کمک می‌کنیم، ولی حذف شد و هیچ کمکی هم نکردند.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس افزود: اگر قرار است ارز ترجیحی حذف یا تک‌نرخی شود باید یک جایگزین خوب داشته باشد. دولت باید مکانیزم‌های اجرایی جبرانی را به مجلس بیاورد و قول بدهد. هرچه تا الان گفته شده در حد حرف است با صحبت چیزی پیش نمی‌رود. چیزی که در بودجه شفاف گفته نمی‌شود را نمی‌توانیم از دولت قبول کنیم. از نمایندگان محترم خواستارم برای حذف ارز به این راحتی‌ها کوتاه نیایند.

وی گفت: بحث دارو و نهاده‌های دامی و کشاورزی که منتج به تهیه نان، گوشت، غلات و لبنیات می‌شود بسیار مهم است. این‌ها کالا‌های استراتژی هست که نباید بیش از حد گران‌شان کنیم.

پاک‌فطرت در پایان خاطرنشان کرد: رییس سازمان برنامه و بودجه گفته نان را کارتی کنیم. متاسفم که این موضوع حتی بیانش هم برای مردم و کشور زشت و زننده است و گفتن این حرف بسیار خطرناک و توهین به مردم است. این کار، صدقه‌پروری است و این‌طور صحبت با مردمی که هشت سال در جنگ حضور جدی و قوی داشتند و از خاک کشور دفاع کردند، شایسته نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
6
2
با این ته ریش و یقه بسته چقدر بی ادبی؟ میتونی نظرتو مودبانه مطرح کنی آقای نماینده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
ایشان یکی از باسواد ترین و کاراترین نماینده ها هستند . ایشان سالها شهردار با لیاقت شیراز بودند و شهر را کاملا دگرگون کردند. این رئیس برنامه بودجه است که حرف مفت می زند و بی ادب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
4
دشمن پوست خربزه زیر پای رییسی گذاشته چون با حذف ارز ترجیحی قشر متوسط به پایین که یارانه نمی‌گیرند متحمل فشار مضاعف میشوند و باعث ایجاد شورش و دلسردی در جامعه میشود چرا دولت سیزدهم را با این عجله کاری به سمت پرتگاه میبرید میر کاظمی حیا کن کشور را داری با این طرح‌ها ی بی سرو ته که هر بچه مدرسه‌ای می‌تونه اون رو بده داری به انفجار می رسونی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
2
رئیس سازمان برنامه و بودجه نفوذی است برای زمین زدن رئیسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
1
0
امیدوارم این ارز ترجیحی تیر خلاصی باشه بر پیکر نحیف و گرسنه ما گرسنگان جامعه که تمام کنیم و راحت بشیم
نظرات شما
پیشخوان