تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵
نمایندگان مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴

رای اعتماد، به برنامه وزرا بستگی دارد

نمایندگان مجلس گله مندند؛ گله از معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس بدون کسب نظر از نمایندگان. اما به گفته آنها دیگر جای گله نیست و وقت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی معرفی شده به مجلس است. وزرایی که رای اعتماد خود را بر اساس برنامه‎شان قرار است کسب کنند و بهارستان نشینان معتقدند که از این مرحله به بعد این برنامه‎ها است که می‎تواند نظر نمایندگان را جلب کند و راه را برای ورود وزرای پیشنهادی از بهارستان به وزارتخانه ها هموار کند.
رویداد۲۴نمایندگان مجلس گله مندند؛ گله از معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس بدون کسب نظر از نمایندگان. اما به گفته آنها دیگر جای گله نیست و وقت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی معرفی شده به مجلس است. وزرایی که رای اعتماد خود را بر اساس برنامه‎شان قرار است کسب کنند و بهارستان نشینان معتقدند که از این مرحله به بعد این برنامه‎ها است که می‎تواند نظر نمایندگان را جلب کند و راه را برای ورود وزرای پیشنهادی از بهارستان به وزارتخانه ها هموار کند.   

رئیس جمهوری روز یکشنبه به طور رسمی اسامی وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را برای کسب رای اعتماد تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

امروز یک روز پس از آن زمزمه هایی شنیده می شود که نشان از آن دارد نماینده‌های مجلس برای ارائه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور با ابهام و تردید روبرو شده‎اند و مجلسی‌ها بر این اعتقادند که مناسب‌تر از این افراد هم وجود داشت. بنابراین بهتر آن بود تا با پارلمان تعامل بیشتری صورت می‌گرفت. 

از سوی دیگر به گفته مجلسی‌ها، رئیس جمهور در تکمیل کابینه خود تعجیل به خرج داده و این مسئله‌ای است که مورد نقد قرار گرفته چرا که تا به امروز سرپرست پس از بررسی عملکردش به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شد، اما در این دوره وزیر معرفی شده با سرپرست متفاوت است. 

وزرا پیشنهادی چرا سرپرست نشدند
محمد جواد جمالی، نماینده مردم فسا و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی درباره گلایه‌ها از وزرای معرفی شده توسط رئیس جمهور به خانه ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: برخی از اعضا نسبت به یکی از وزرا معرفی شده (وزارت ارشاد) راضی به نظر نمی‌رسیدند و بر این اعتقاد بودند که چهره‌هایی نظیر آقایان مسجد جامعی و انتظامی برای این وزارتخانه مفید‌تر بودند. 

وی در رابطه با شانس وزرای پیشنهادی برای کسب آرا، ابراز کرد: شانس نمایندگان برای کسب رای اعتماد بستگی به برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند، دارد. در این رابطه می‌توان پس از بررسی‌های لازم در کمیسیون‌های تخصصی نظر داد که شانس وزرا پیشنهادی در روز ۹ آبان ماه که احتمالا جلسه رای اعتماد خواهد بود چه اندازه است. 

جمالی درخصوص مباحثی مطرح شده درباره تعجیل دولت در معرفی وزرا پیشنهادی بیان کرد: برای من در این باره سوالی که بی‌جواب مانده این است که اگر بنا بود آقای رئیس جمهور وزرا را به این سرعت معرفی کند به کدام دلیل همین افراد را به عنوان سرپرست انتخاب نکرده است. سلیقه بهتر آن بود که پس از بررسی عملکرد سرپرست‌ها در صورت نبود کارایی مورد نظر افراد دیگری به مجلس معرفی می‌شدند. 

نماینده مردم فسا در خانه ملت درباره تغییر دقیقه ۹۰ رئیس جمهور نیز یادآور شد: آقای نجفی علی الظاهر امکاناتی در حد وزیر بهداشت برای حل مشکلات فرهنگیان از رئیس جمهور مطالبه کرده بود که با موافقت روحانی روبرو نشد و به همین دلیل آقای آشتیانی به جای او به مجلس معرفی شد. 

وزرا معرفی شده به مجلس کارنامه خوبی دارند
زهرا ساعی، نماینده تبریز و از اعضای فراکسیون امید نیز درباره گلایه‌ها از وزرای معرفی شده توسط رئیس جمهور به خانه ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: جلساتی با حضور معاون پارلمانی ریاست جمهوری و فراکسیون امید برگزار شده و در آن گپ و گفت‌هایی هم به میان آمده اما آنچه برای اعضا در الویت قرار دارد پاسخگویی به افکار عمومی است. فراکسیون امید در کل به دنبال مطالبات مردم حرکت می‌کند. 

وی در ادامه اضافه کرد: اعضای خانه ملت منتظر برنامه وزرا هستند. باید مورد مطالعه قرار گیرد تا در آن برفرض جایگاه جوانان در برنامه وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان یا مطالبات طبقه فرهنگی در مسائل اجتماعی، سیاسی و.. در برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد و فرهنگ اسلامی یا وزارت آموزش و پرورش باید برای جامعه هدف راضی کننده باشد. 

ساعی در رابطه با شانس وزرا برای کسب آرا از مجلس گفت: در این باره هنوز که برنامه‌ای در دست نیست، نمی‌توان نظر داد. وزارتخانه‌ها به لحاظ جایگاه بسیار حائز اهمیت هستند بنابراین همانطور که توضیح دادم باید به این نتیجه برسیم که برنامه‌های وزرا تاچه اندازه پاسخگو مطالبات مردم است، انشاالله به یک جمع بندی دست خواهیم یافت. 

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه که چهره‌های معرفی شده نا‌شناس نیستند، افزود: معرفی شدگان دارای کارنامه خوبی هستند. البته قوه مجریه در انتخاب آزاد است و نباید در کارهای آن ورود پیدا کرد. 

این عضو فراکسیون امید درباره تعجیل دولت در معرفی وزرا اظهار داشت: دولت زمان چندانی در اختیار ندارد وگرنه افراد شایسته کم نیستند اما از آنجا که به لحاظ زمانی دارای محدودیت است از سوی دیگر از آنجا که دولت به دنبال ایجاد تغییر در کابینه بوده است به سرعت وارد عمل شد و این تصمیم را عملی ساخت. اما با تمام این‌ها نمایندگان وظیفه خود را فراموش نخواهند کرد و بدون بررسی دقیق نظر نمی‌دهند. 

گزینه های رئیس جمهور خوب است
غلامعلی جعفر‌زاده، نماینده رشت و از اعضای فراکسیون اعتدال نیز در رابطه با وزرا پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: گزینه‌های رئیس جمهور خوب است و بهتر از این برای معرفی وجود نداشت. 

وی در خصوص تعجیل رئیس هیات دولت برای معرفی گزینه‌ها بیان کرد: رئیس جمهور به خوبی می‌داند باید چه کاری انجام دهد، اما عده‌ای مدام گله می‌کنند. وقتی وزیر معرفی می‌شود به زبان نقد می‌گویند چرا این کارانجام شده و زمانی که معرفی نمی‌کند، فریاد می‌زنند که رئیس جمهور دست به ترمیم کابینه نمی‌زند. 

جعفر‌زاده در ادامه اضافه کرد: رئیس جمهور ۴ سال در حال هدایت این دولت است بنابراین به خوبی می‌داند که در تصمیم گیری‌ها چه نکاتی را باید در نظر داشته باشد. اینکه دولت وزیر معرفی شده را به عنوان سرپرست انتخاب نکرده، بسیار پسندیده و درست است. 

نماینده رشت در خانه ملت دررابطه با شانس وزار پیشنهادی برای کسب آرا مورد نیاز، ابراز کرد: وزرا به لحاظ کسب آرا با مشکلی روبرو نخواهند شد زیرا مردم به این دوره از نمایندگان مجلس برای حمایت از دولت رای دادند، بنابراین اعضای خانه ملت نمی‌توانند برخلاف خواست موکل‌های خود رفتار کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان