تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا دولت رئیسی انتصابات فامیلی ندارد؟

رئیس جمهور شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که دولت او انتصابات فامیلی نداشته است. رویداد۲۴ این گفته رئیس جمهور را راستی آزمایی کرده که تا چه اندازه نزدیک به واقعیت است. نتیجه‌ای که از این بررسی به دست آمده، چندان خوشایند نبوده است. گزارش را بخوانید تا بدانید چرا.

انتصابات فامیلی دولت رئیسی

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: ابراهیم رئیسی در چهارمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود، نقطه قوت دولت خود را «عدم انتصابات فامیلی» خوانده است. او گفته «نقطه قوت این دولت این است که انتصابات فامیلی نداریم. روزنه‌های امید بسیار است و به هر کجا که نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم گشایش‌هایی وجود دارد.»

این اولین بار نیست که رئیس جمهور درباره مساله انتصابات فامیلی اظهار نظر می‌کند. روز ۱۶ آذر ابراهیم رئیسی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف سخنان مشابهی مطرح کرد و گفت: «دولت‌های قبل تماما بستگان خود را می‌آوردند، اما بگردید در این سه دهه حتی یک دولت مثل دولت ما نبوده که اعضای هیات دولت آن عضو هیات علمی دانشگاه‌ها باشند. این دولت، دولت انتصابات فامیلی نیست و انتصابات بر اساس شایسته‌سالاری بوده است.»

رئیس جمهور خبر‌های مربوط به انتصاب فامیلی در دولت را «همراهی با راهبرد دشمن» خواند و گفته «مسئولین ضمن اینکه مراقب هستند وارد حاشیه‌های کاذب نشوند باید به افکار عمومی اهمیت قائل شوند و به شبهات، پاسخ مستند و مستدل بدهند.»

اظهارنظر رئیس جمهور درباره نقطه قوت دولت در حالی مطرح شده که دست‌کم به لحاظ رسانه‌ای موضوع انتصابات فامیلی پاشنه آشیل دولت رئیسی بوده است؛ هر چند این مساله منحصر به دولت سیزدهم نیست و اساسا انتصابات فامیلی یکی از مشخصه‌های دولت‌های بعد از انقلاب بوده است. رویداد۲۴ در این گزارش صحت ادعای رئیس جمهور را به استناد اخباری که در رسانه‌های دیگر آمده، مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور از نزدیک‌ترین افراد به شخص رئیس جمهور شروع می‌کنیم. ذکر اینکه نکته اهمیت دارد که خود رئیس جمهور داماد حجت الاسلام علم الهدی است و همسر رئیس جمهور هم هماکنون عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

میثم نیلی برادر داماد ابراهیم رئیسی

میثم نیلی

میثم نیلی برادر مقداد نیلی داماد ابراهیم رئیسی است. او در دولت جدید به سمت مشاور وزیر ارشاد و مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شد. احمدی بیغش نماینده نزدیک به طیف احمدی نژاد انتصابات فامیلی در دولت جدید را نقد کرده و گفته در دولت رئیسی «پدیده مقدادیسم» حرف اول را می‌زند. اشاره احمدی بیغش به نقش مقداد نیلی در انتصابات دولت رئیسی بود.


بیشتر بخوانید: داستان یاسر و مقداد/ پشت پرده دولت رئیسی چه کسانی نقش‌آفرینی می‌کنند؟


زینب کدخدا دختر خاله همسر ابراهیم رئیسی

دولت هزار فامیل و سرها زیر برف

زینب کدخدا با حکم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، به سمت رئیس دانشکده دندانپزشکی منصوب شده، دخترخاله همسر ابراهیم رئیسی است.

سید محمدمهدی احمدی داماد محسن رضایی

دولت هزار فامیل و سرها زیر برف

احمدی داماد محسن رضایی معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی است. او به عنوان مدیرعامل بانک شهر منصوب شد. در روز‌های اول در پی جنجال رسانه‌ای انتصاب فامیلی در بانک صادرات، خبر‌هایی مبنی بر انصراف احمدی از این سمت با بهانه «بد آمدن استخاره» منتشر شد، اما بعدا مشخص شد در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست و او بر کرسی مدیرعاملی بانک شهر متعلق به شهرداری تهران تکیه زده است.

محمدمهدی رحیمی باجناق فریدالدین حدادعادل

محمدمهدی رحیمی

محمدمهدی رحیمی به سمت مدیرکل روابط عمومی دفتر ابراهیم رئیسی منصوب شد. او که پیشتر معاون خبر خبرگزاری مهر هم بوده، باجناق فرید‌الدین حدادعادل پسر غلامعلی حدادعادل است.

الهام اکبری همسر احمد نادری

الهام اکبری همسر احمد نادری

الهام اکبری همسر احمد نادری نماینده مجلسی که در جریان سفر به اسپانیا به دلیل حضور در ورزشگاه رئال مادرید در طول ماموریت مورد اعتراض افکار عمومی قرار گرفت در دولت ابراهیم رئیسی به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور آموزش‌های شهروندی منصوب شده است.

سجاد صفارهرندی پسر محمد صفار هرندی

سجاد صفار هرندی

سجاد پسر محمد صفار هرندی به عنوان مدیر جدید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در دولت سیزدهم منصوب شده. محمد صفار هرندی هم اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او در دولت احمدی نژاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

حسین عامریان پسر لاله افتخاری

دولت هزار فامیل و سرها زیر برف

حسین عامریان پسر لاله افتخاری نماینده اصولگرای مجلس و داماد یوسفعلی شکری نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران رئیس صندوق بازنشستگی فولاد شده است.

داوود عزیزی برادر محمد عزیزی

دولت هزار فامیل و سرها زیر برف

داوود عزیزی برادر محمد عزیزی، نماینده مردم شهر ابهر در مجلس با مدرک لیسانس پرستاری به ریاست فدراسیون تنیس رسیده است.

مسعود فیاضی تلاش ناکام برای وزارت

دولت هزار فامیل و سرها زیر برف

ابراهیم رئیسی مسعود فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی شهردار تهران را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد، اما او نتوانست از سد بهارستان عبور کند و رای اعتماد نمایندگان را نگرفت.

شاهد فدایی فرد داماد وزیر بهداشت

شاهد فدایی فرد داماد بهرام عین اللهی وزیر بهداشت دولت رئیسی به عنوان مشاور وزیر انتخاب شده است. هرچند وزارت بهداشت این خبر را تکذیب کرده، اما برخی منابع داخلی وزارتخانه از استقرار او در این وزارت خبر داده‌اند.

مهدی اسلام پناه داماد محمد محمدیان

مهدی اسلام پناه

سید ابراهیم رئیسی در حکمی مهدی اسلام‌پناه داماد حجت الاسلام محمد محمدیان، رئیس شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها و معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری را به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد منصوب کرد.

این موارد تا کنون در ده‌ها رسانه منتشر شده است و کسی از دولت درباره آن توضیحی نداده است. البته عبدالله گنجی مدیر روزنامه جوان درباره انتصابات فامیلی نوشته بود ««اگر فرزندان مسئولان نظام لیاقت و شایستگی داشتند باید در صندلی‌های مدیریتی قرار بگیرند. اکنون دهه ۶۰ نیست که بگوییم فرزندان و منسوبین مسئولان بروند نجاری، مکانیکی ...»

خبرگزاری ایرنا در گزارشی برای توجیه این انتصابات نوشته بود: «انتصابات فامیلی اتفاقی جدید نیست و در دولت قبلی به ریاست حسن روحانی بارها اتفاق افتاده است»

حقیقت آن است که انتصابات فامیلی مختص دولت رئیسی نیست و تقریبا در تمام دولت‌های ایران وجود داشته است. آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی نژاد همگی نزدیکان خود را بر سر کار آورده بودند. با این حال تفاوت اینجاست که در دولت رئیسی گفته شده چنین انتصاباتی وجود نداشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
0
بعضی ها را شعر نوشتین خب دختر حائری بشه مشاور زاکانی چه ربطی به شقیقه داره
رضا
|
Germany
|
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
4
عجب لیست غنی و پررونقی
چه کسب و کاری راه انداخته رییسی
رضا
|
Germany
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
1
آقای سید علی تویسرکانی موعظه ای برا این اقدامات پربرکت ندارند؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
3
آقای رئیس جمهور تو چشم مردم نگاه می‌کنید واقعیات را انکار می کنید حالا به اینها پاسخ بدهید! نکند منظور شما از فامیل، پدر خانم تون یا برادر خانم تون بوده است!
نظرات شما
پیشخوان