تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
کاهش امید به خانه‌دار شدن؛

ساخت ۴ میلیون مسکن در دوره رکود ساخت‌وساز ممکن نیست/ قیمت مسکن باز هم افزایش می‌یابد

در حالیکه دولت وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در دوره نخست خود را داده، بازار میکن در راکدترین شرایط خود قرار دارد و افزایش قیمت مسکن هم به جایی رسیده که با تورم صفر هر متقاضی واقعی مسکن باید ۵۰ سال درآمد مکفی خود را بدون هیچ خرجی پس‌انداز کند و در نهایت بتواند یک واحد کوچک در معمولی‌ترین منطقه تهران خریداری کند.

بازار مسکن

رویداد۲۴ بازار مسکن از سال ۱۳۹۹ تا کنون شرایط سختی را برای خریداران واقعی ایجاد کرده است تا جایی که با کاهش قدرت خرید، مردم امیدی به خانه‌دار شدن ندارند. هرچند دولت سیزدهم مصمم به خانه دار کردن مردم است، اما به اعتقاد کارشناسان، اجرا و اعمال چنین سیاستی یک پروسه زمانی طولانی را می‌طلبد. افزایش قیت زمین، مصالح ساختمانی و سایر هزینه‌ها بار سنگینی را به بازار مسکن تحمیل کرده که در این چرخه خریدار واقعی باید تاوان تمام این افزایش‌ها را یک جا بپردازد.

مردم برای خرید مسکن هم تردید دارند هم بی پول شده اند. اما تآمین مسکن برای مردم یکی از اساسی‌ترین برنامه هر دولتی است که باید بدون قید و شرط به آن توجه شود. حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفته مسکن از ابتدای سال رکود به خود گرفته و این رکود غیر طبیعی نبوده و نخواهد بود. اصولا َ روش قیمت مسکن در بازار سینوسی است. پس از یکی دو سال افزایش قیمت دچار رکود دو سه ساله قیمت خواهد شد.


بیشتر بخوانید: تولید یک میلیون مسکن در سال با چه ابزاری؟/ برنامه‌های ساخت مسکن بر مبنای واقعیت نیست


وی ادامه داد: گاهی رکود قیمت در بازار تجربه ۵ ساله را داشته است و زیر نرخ تورم رشد می‌کند و یکباره رشد جدیدی را تجربه می‌کند. به گفته محتشم؛ این روال بازار در طول دوران متمادی بعد از انقلاب اسلامی به خود دیده است. در واقع این روال را متولیان بازار مسکن طی می‌کند و این مبنای برای افرادی است که در بازار مسکن نقش کلیدی دارند.
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: به احتمال زیاد امسال با توجه به افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۳۹۹ و رکودی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده همان افزایش خیزشی را تا پایان سال طی خواهد کرد.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد بازار مسکن برای همین دو ماه آخر سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد. به دلیل اینکه متقاضیان واقعی توان خرید مسکن ندارند. هنوز مشخص نیست برنامه دولت جهت کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن چیست؟

محتشم گفت: افزایش قیمت مسکن به جایی رسیده که با تورم صفر هر متقاضی واقعی مسکن باید ۵۰ سال درآمد مکفی خود را بدون هیچ خرجی پس‌انداز کند و در نهایت بتواند یک واحد کوچک در معمولی‌ترین منطقه تهران خریداری کند.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای مورد توجه دلالان بوده است. بعید است همین واسطه‌گران به دلیل افزایش بی‌سابقه نرخ‌ها وارد بازار مسکن شوند. وی ادامه داد: هرچند این سرنوشت برای تمام بازار‌ها تعیین شده تا حدی که سهامداران و فعالان در بازار بورس و سایر بازار‌های موازی نیز توان سرمایه‌گذاری را از دست داده‌اند و ریسک سرمایه‌گذاری را نمی‌پذیرند.

محتشم گفت: مسکن هم قرار نیست مسیری به جز مسیری که بازار‌ها طی می‌کنند را طی کند. چراکه اگر درچنین شرایطی وارد فاز جدیدی به غیر از رکود شود ناگزیر باید قیمت‌های بالاتر از نرخ‌های موجود در بازار را نشان دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: دولت هنوز راهکار مناسبی برای تثبیت بازار مسکن ندارد. مسکن به خواب غیر منتظره‌ای رفته و انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر برنامه‌ای جهت خروج بازار مسکن از رکود را اجرایی کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار مسکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان