تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ / منتظر کاهش قیمت‌ها نباشید!

خبر توقف مذاکرات شوکی به بازار ارز وارد کرده، اما این شوک‌ها تاثیر زیاد و دائمی بر بازار ندارد؛ اما اگر بدبینی به روند مذاکرات ادامه پیدا کند قیمت دلار را به صورت تدریجی افزایش می‌دهد.

پیش بینی قیمت دلار 1401

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: مذاکرات وین که ماه هاست قیمت دلار را به صورت ثانیه‌ای بالا و پایین می‌کند، شب گذشته این بازار را دچار نوسان کرد. مخابره خبر توقف مذاکرات شوکی به بازار ارز وارد کرد و قیمت دلار پشت خطی بر مدار افزایش قرار گرفت. حال این سوال مطرح است که آیا دلار بعد از این شاهد ارزانی است؟ آیا خریداران باید منتظر کاهش قیمت باشند یا افزایش؟

صعود شبانه قیمت دلار

سید مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به سایت اقتصاد۲۴ گفته خبر توقف مذاکرات شوکی به بازار ارز وارد کرده، اما این شوک‌ها تاثیر زیاد و دائمی بر بازار ندارد؛ اما اگر بدبینی به روند مذاکرات ادامه پیدا کند قیمت دلار را به صورت تدریجی افزایش می‌دهد.

او با بیان اینکه توقف مذاکرات، فرصتی است که مذاکره کنندگان با مسئولان کشورهایشان مذاکره و مسئولانشان را در مورد بده بستان‌ها راضی کنند، گفت: هر صحبتی که دال بر حل مذاکره باشد حتما قیمت دلار و به تبع سایر بازار‌های مالی را کاهش می‌دهد.

احتمال توافق موقت در مذاکرات برجام

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه در حال حاضر چین و روسیه به حصول توافق خوشبینانه نگاه می‌کنند، گفت: شاید خوش بینی‌ها و مخابره این صحبت‌ها هم به خاطر تاثیرگذاری روی مذاکرات است. از آن طرف آمریکا و جناح غرب بعضا تهدیدآمیز حرف می‌زنند، اما همه طرف‌های دور میز با انگیزه‌های مختلف به توافق نیاز دارند.

افقه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا توافق با این روند به زودی به دست خواهد آید یا خیر، گفت: توافق؛ حال به صورت موقت و چه توافقی قطعی و طولانی مدت حتما انجام می‌شود؛ ولی با توجه به اینکه چهار، پنج سال از توافق قبلی گذشته و بسیاری از توافقات به هم خورده دستیابی به آن سخت است و طول خواهد کشید.


بیشتر بخوانید: منتظر ریزش قیمت دلار نباشید/ مذاکرات وین به نتیجه برسد دلار به صورت مقطعی ارزان می‌شود


کاهش قیمت دلار موقتی است

این اقتصاددان با بیان اینکه فکر می‌کنم حرف نماینده روسیه مبنی بر اینکه گفته تا آخر بهمن توافق به دست می‌آید به واقعیت نزدیک‌تر باشد، گفت: اگرچه ممکن است توافق موقتی به دست آید. یعنی مذاکره کنندگان با توجه به پیچیدگی موضوعات ممکن است نتوانند به توافق دائمی برسند، اما برای اینکه هم طرف‌های غربی مطمئن شوند ایران به بمب اتم نمی‌رسد و هم ایران به خاطر نداشتن درآمدهایش در حال حاضر مستاصل است ممکن است زیر بار این توافق موقت بروند.

افقه ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد، قطعا شوک کاهشی را در بازار ارز داریم؛ اما شوک موقت است و نهایتا دلار را به ۲۵ هزار تومان می‌رساند.

پیش بینی قیمت دلار پس از توافق وین

به گفته این استاد دانشگاه، در صورت توافق دلار به کمتر از ۲۴ هزار تومان نخواهد رسید. افقه ادامه داد: قیمت فعلی بازار ارز در رنج ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان است. یعنی اگر به سمت توافق برویم کاهش پیدا می‌کند و کانال ۲۴ تا ۲۵ هزار تومانی را به صورت موقت لمس می‌کند، ولی رو به بالا حرکت خواهد کرد و اگر بدبینی ایجاد شود از ۳۰ هزار تومان هم رد خوهد شد.

روند افزایشی نرخ دلار

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به اقتصاد ۲۴ گفت: در صورت ریزش قیمت دلار به کانال ۲۴ یا حتی ۲۵ هزار تومان، احتمالا صرافی‌ها در این رنج قیمتی خرید انجام می‌دهند، اما فروش ندارند، چون می‌دانند احتمالا بالا می‌رود.

افقه در مورد پیش بینی قیمت دلار ادامه داد: قیمت‌های سایر متغیر‌ها مانند ساختار‌ها و حقوق‌ها و دستمزد‌ها در این چند سال با دلار ۲۸ هزار تومان شکل گرفته است، زیرا وقتی قیمت دلار طولانی مدت در بازه خاصی ثابت بماند، بقیه متغیر‌ها خودشان را با آن وفق می‌دهند به خصوص وقتی کالایی مثل ارز یا طلا باشد که خودشان تعیین کننده بر سایر قیمت‌ها هستند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
سیاوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
0
ندیدم در این کشور اقتصادخوانده های پر مصاحبه حرفی بر مبنای مدل پیشرفته اقتصادی که نرم افزارهای ان موجود است بزنند مدل هایی که خروجی ان اکثرا با حرف های این حضرات تفاوت دارد و بیشتر مواقع خروجی های درست تری نسبت حرف های کیلویی این حضرات دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
0
اقای استاد اگر رنج قیمت ۲۷و ۲۸ است پس چرا مذاکره میکنند
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان