تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

فرهاد مجیدی در فکر تغییر سیستم استقلال

سرمربی استقلال در نیم‌فصل اول از دفاع ۳ نفره استفاده کرد، اما با جذب نفراتی مانند آمانوف و حردانی دست مجیدی برای تغییر سیستم باز شده و کادرفنی این تیم می‌تواند از نفرات متعددی برای حضور در پست‌های دفاع راست و چپ و وینگر‌های جلوی آن‌ها استفاده کند.

قرارداد بازیکنان استقلال

رویداد۲۴ تیم فوتبال استقلال که خود را برای دیدار عقب افتاده مقابل هوادار از هفته شانزدهم لیگ برتر و سپس ادامه رقابت‌های جام حذفی و نیم‌فصل دوم لیگ آماده می‌کرد با اضافه شدن بازیکنان ملی‌پوش خود، طی دو روز گذشته قبل از بازی با هوادار، تمرینات کاملی را پشت‌سر گذاشت.

این تیم در جریان فصل نقل‌وانتقالات آمانوف ازبکستانی را به خدمت گرفت و احتمالا امروز و فردا حردانی نیز استقلالی می‌شود. این درحالی است بعد از جدایی نفراتی مانند فردین رابط، محمدرضا آزادی و بابک مرادی یکی از مدافعان این تیم نیز یعنی عارف آقاسی هم ساز جدایی خود را از استقلال کوک کرد و به این باشگاه اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد در نیم‌فصل دوم رقابت‌ها استقلال را همراهی کند.

او روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «من از پایان نیم‌فصل از باشگاه و آقای آجرلو درخواست کردم اجازه بدهند به اهواز برگردم که ایشان گفتند به هیچ وجه با خواسته من موافقت نمی‌کند. متاسفانه مشکلات شخصی و خانوادگی برایم پیش آمده که قادر به ماندن در تهران نیستم و تمرکز کافی برای تمرین و بازی ندارم. فکر می‌کنم می‌توانستم بهتر از این ظاهر شوم چون تمرکز و آمادگی ذهنی کافی نداشتم و در نیم‌فصل دوم هم اگر در تهران باشم واقعا آرامشی برای حضور در تمرینات و بازی‌ها ندارم و با این شرایط نمی‌توانم به استقلال کمک کنم.»

نکته قابل توجه به بی‌انگیزگی هرچه تمام آقاسی در تمرینات دو تا سه هفته اخیر مربوط می‌شود تا جایی که این بازیکن حتی در تمرینات دو روز قبل از بازی هوادار نیز با کفشی که مخصوص دویدن روی زمین معمولی است تمرینات در چمن را دنبال کرد که البته این موضوع در ابتدا مورد اعتراض فرهاد مجیدی و سایر اعضای کادرفنی قرار گرفت.

این بازیکن در تمرین روز پنجشنبه نیز اصلا با استقلالی‌ها تمرین نکرد تا جدا شدنش را به این وسیله تایید کرده و از لیست بازی با هوادار نیز خط بخورد. همچنین آقاسی پنجشنبه درحالی که به محل تمرین رفته بود بعد از اعلام حضور محل تمرین را ترک کرد. آقاسی که یک‌ونیم‌فصل دیگر با استقلال قرارداد دارد در مسیر بازگشت به فولاد است و همراه با او، رضاوند هم به‌صورت قرضی 6 ماهه به این تیم می‌رود تا سرانجام صالح حردانی استقلالی شود.

نکته قابل توجه اینکه چندی پیش فرهاد مجیدی که با درخواست‌های آقاسی متوجه رفتن این بازیکن شده بود در جلسه سرپایی بعد از یکی از تمرینات استقلال حدود 2 ساعت با این بازیکن به صحبت پرداخت تا او را از رفتن منصرف کند و حتی به وی اعلام کرد که در استقلال تازه در اول راه قرار دارد و جای پیشرفت برایش هنوز خیلی باقی مانده و اگر بتواند از پس مشکلات بربیاید در فصلی که استقلال برای قهرمانی به همه مهره‌هایش نیاز دارد تا پایان فصل بماند و تیم را همراهی کند، اما این صحبت‌ها نیز افاقه نکرد و آقاسی که پای خود را برای جدایی در یک کفش کرده بود درنهایت تصمیم خود را عملی کرد و از استقلال جدا شد.

خط دفاع استقلال دچار مشکل می‌شود؟
با این حال و به هر صورت آقاسی تصمیم به جدایی گرفته اما دیگر عارف استقلالی‌ها در خط دفاعی یعنی عارف غلامی بعد از جراحی رباط صلیبی این روزها به آمادگی نسبی در تمرینات استقلال رسیده و احتمالا تا یک ماه آینده به شرایط بهتری می‌رسد و شاید توانایی همراهی تیم در مسابقات رسمی در آن مقطع را پیدا کند.

البته فعلا محمدجواد به‌آفرین به‌عنوان یک مدافع وسط تخصصی در تمرینات آبی‌ها حضور دارد و این تیم را همراهی می‌کند، هرچند شاید نداشتن تجربه لازم باعث شود تا این بازیکن جوان فعلا از ترکیب اصلی دور بماند اما با جدایی آقاسی، مطمئنا استقلالی‌ها در این منطقه از زمین دچار خلئی جدی شده و در موضع ضعف قرار می‌گیرند و چه بسا لزوم جذب یک مدافع وسط نیز تا قبل از بسته شدن پنجره در این تیم که عنوان بهترین خط دفاع با بیشترین کلین‌شیت و بدون شکست را در نیم‌فصل اول رقابت‌ها به ثبت رساند، احساس شود.

همه اینها درحالی است که آبی‌ها در این منطقه روزبه چشمی را هم دارند، اما طبق شنیده‌ها هنوز از سوی کادرفنی برای تغییر پست چشمی به این بازیکن آماده‌باش داده نشده و صحبتی در این باره با روزبه که فعلا به‌عنوان هافبک دفاعی در استقلال بازی می‌کند، انجام نشده است.


بیشتر بخوانید: نقل و انتقالات استقلال؛ از جدایی ۲ بازیکن دیگر تا اولین خرید زمستانی فرهاد مجیدی


تغییر سیستم چقدر جدی است؟
استقلال در سال‌های اخیر و در زمان حضور فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی این تیم، در مقاطعی با 4 دفاع و در بسیار دیگر از زمان‌ها با 3 دفاع مقابل حریفان به میدان رفته است. این درحالی است که با جدایی آقاسی حالا نیز شائبه تغییر سیستم مجدد در استقلال به گوش می‌رسد و چه بسا بهترین خط دفاعی نیم‌فصل اول دوباره در نیم‌فصل دوم با تغییراتی در این منطقه مواجه شود. بر همین اساس برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که درصورت معاوضه عارف آغاسی و صالح حردانی، فرهاد مجیدی در نیم‌فصل دوم تیمش را با دفاع چهار نفره به میدان می‌فرستد.

نکته قابل توجه اینکه سرمربی استقلال در نیم‌فصل اول از دفاع 3 نفره استفاده کرد، اما با جذب نفراتی مانند آمانوف و حردانی دست مجیدی برای تغییر سیستم باز شده و کادرفنی این تیم می‌تواند از نفرات متعددی برای حضور در پست‌های دفاع راست و چپ و وینگرهای جلوی آنها استفاده کند.

بر همین اساس درصورتی که حردانی و وریا به‌عنوان دفاع راست در ترکیب استقلال قرار بگیرند کوین یامگا به‌عنوان بهترین گلزن استقلال به دروازه حریفان نزدیک‌تر خواهد شد و به‌عنوان وینگر تخصصی راست توان هجومی استقلال را تقویت می‌کند. در سمت چپ نیز جلالی و سلمانی می‌توانند استقلال را در پست مدافع چپ بیمه کنند و آمانوف هم در پست هافبک چپ این تیم را همراهی می‌کند.

با همه این تفاسیر اما شنیده می‌شود درصورتی که استقلالی‌ها بخواهند در این خصوص تغییراتی را ایجاد کنند، به سیستم بازی 4-3-3 و یا 4-2-3-1 روی خواهند آورد تا با یک ترکیب هجومی در نیم‌فصل دوم این تیم مقابل حریفانش به میدان برود.

خارجی بعدی فعلا منتفی است
درحالی که چپ‌پای ملی‌پوش ازبکی راهی استقلال و انتقالش قطعی‌شده این سوال برای علاقه‌مندان به این تیم پیش آمده که آیا این باشگاه بعد از جذب بازیکن آسیایی، از سهمیه خارجی آخر خود هم استفاده خواهد کرد یا خیر؟ این درحالی است که طبق شنیده‌ها همین 2 بازیکن یعنی آمانوف ازبک و صالح حردانی فقط در لیست مجیدی حضور داشتند که مدیریت موفق به جذب آنها شد و فعلا خارجی دیگری مدنظر سرمربی استقلال نیست، ضمن اینکه در شرایط فعلی که استقلال مجبور است ستاره‌های خود را روی نیمکت گذاشته و در آسیا هم حضور ندارد و از لحاظ مالی نیز مشکلات اقتصادی و بدهی‌های قبلی همچنان گریبان این تیم را گرفته بعید است تا آخر فصل استقلال بازیکن خارجی دیگری را جذب کند.

خرید جدید مشکل قانونی ندارد
ابهام دیگر درباره هافبک ازبکستانى باشگاه لوکوموتیو این است که آیا این بازیکن می‌تواند طبق قوانین سازمان لیگ استقلال را همراهی کند یا احیانا به سرنوشت باگنامای گابنی، هافبک گل‌گهر گرفتار خواهد شد.
vاین درحالی است که با توجه به ماجراهاى پرونده باگناما و گل‌گهر تعداد بازى‌هاى ملى بازیکنان خارجى در فوتبال ایران مورد توجه قرار گرفته است و این موضوع در ابتدای امر مورد توجه باشگاه استقلال قرار گرفت و آنها قبل از باز کردن باب مذاکرات، ابتدا سوابق این بازیکن را بررسی کردند تا منافاتی با قوانین داخلی لیگ برتر نداشته باشد.

با همه این تفاسیر عزیزبک آمانوف سه بازى در ترکیب تیم‌ملى ازبکستان داشته و البته در اردوى اخیر ازبکستان براى دیدار با نیوزیلند هم حضور داشت، اما این بازى به‌دلیل شیوع دوباره کرونا لغو شد.
این درحالی است که بر اساس بند دوم ماده ١ این آیین‌نامه ازبکستان در کنار برخى دیگر از کشورهاى آسیایى مثل کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا شرایط متفاوتى نسبت به کشورهاى گمنام آفریقایى و یا آسیایى دارد.

ملى‌پوشان این کشور با داشتن حداقل ٢ بازى در تیم‌ملى بزرگسالان یا ٣ بازى در تیم‌ملى امید مى توانند مجوز حضور در لیگ برتر فوتبال ایران را دریافت کنند. این درحالی است که آمانوف ٣ بازى در ترکیب تیم‌ملى بزرگسالان داشته و البته دو سال عضو تیم المپیک ازبکستان بوده که از این نظر مشکلى براى حضور در فوتبال ایران نخواهد داشت.

این بازیکن که طبق اعلام باشگاه لوکوموتیو تاشکند، توانایى بازى در دو پست پلى‌میکر و هافبک چپ را دارد و انتقالش به استقلال قطعى شده است و طی امروز و فردا راهی تهران می‌شود تا قراردادش با باشگاه ایرانی را نهایی کند.

منبع: فرهیختگان

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان